Campania electorală 2014 - Proteste antiguvernamentale ignorate de principalul jurnal de știri al TVR

23 Dec 2014
Bucuresti, Tvr

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Editoriale (interne)  |  Politice  |  Din partea altor instituții/ persoane

Descriere:

Vineri, 14 noiembrie, în ultima zi a campaniei electorale dinaintea turului doi al alegerilor prezidențiale, principalul jurnal al TVR (transmis la ora 20.00) a omis să relateze despre protestele de amploare organizate în acea seară în București și alte orașe împotriva modului defectuos în care guvernul organizase primul tur al alegerilor în secțiile de vot din străinătate.

Și de data aceasta situația a fost semnalată de membri ai Consiliului de Administrație (Andrei Muraru, Radu Carp şi Romina Surugiu) care au solicitat public demiterea lui Claudiu Lucaci din funcţia de director al Direcţiei Ştiri. La rândul său, Președintele-Director General al TVR, Stelian Tănase, l-a criticat pe blogul său pe Lucaci pentru netransmiterea protestelor antiguvernamentale. Lucaci s-a apărat spunând că știrea despre proteste nu a fost difuzată din motive obiective în Jurnalul de la ora 20.00, dar a fost prezentă în emisiunile de ştiri de la ora 22.00, pe TVR 2 şi a doua zi la telejurnalul de la ora 14.00 de pe TVR 1. Motivele invocate de Lucaci țin de ora de desfășurare a mitingurilor (cu puțin timp înainte de începerea Jurnalului de știri) ce nu ar fi permis transmiterea în timp util a materialelor filmate, iar în București nu s-ar fi transmis în direct mitingul din fața guvernului din cauză că reporterul de teren ar fi informat că la 18.30 s-ar fi aflat în piață doar 40 de participanți. Lucaci a mai invocat lipsa de resurse și evenimentele care se desfășurau în paralel, TVR neavând resurse pentru a le acoperi pe toate[1].

Producătorii Jurnalului de la ora 20.00 au susținut la audierele Comisiei de etică și arbitraj că Lucaci i-a avertizat să fie foarte prudenți în legătură cu reflectarea protestelor pe care le-a considerat a avea conotații electorale și care ar fi putut atrage sancțiuni din partea CNA.

Comisia de etică a constatat existența unei „întârzieri în reflectarea evenimentelor” și „ezitări în asumarea deciziilor editoriale adecvate şi în administrarea resurselor”. Comisia a considerat că singura soluție ar fi fost difuzarea protestelor și „a mesajelor nealterate ale acestora, chiar cu riscul de a da ulterior explicaţii în faţa membrilor CNA”.[2]

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2014-2015" publicat de ActiveWatch


[1]  Lukacsi: Ştirile TVR au relatat toate protestele din campania electorală. Se încearcă discreditarea mea, Madalina Cerban, Mediafax, 21.11.2014

[2]  Concluziile Comisiei de etică şi arbitraj în cazul nedifuzării protestelor de stradă din 14 nov. 2014 în jurnalul tvr 1, www.tvr.ro, 23 decembrie 2014

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.