Campania electorală 2014 - Premierul și candidatul Ponta, promovat electoral de televiziunea publică

26 Oct 2014
Bucuresti, Tvr

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Politice  |  TV

Descriere:

Câteva derapaje editoriale survenite în contextul agitat al campaniei electorale au consolidat percepția publică asupra TVR de televiziune a puterii. În egală măsură, din interior au existat reacții individuale și instituționale de condamnare a acestor derapaje, situație rar întâlnită în rândul mediilor private.

Cu o săptămână înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale, candidatul și premierul în funcție, Victor Ponta, a fost invitat la emisiunea Viața Satului, de pe TVR1, unde a discutat pe marginea finanțărilor dedicate agricultorilor (subiecte precum cuantumul fondurilor primite de fermieri, piața laptelui sau eliminarea unor accize[1]). Până la această emisiune, Ponta nu participase la nicio dezbatere electorală televizată, situație prelungită până în preajma turului doi al alegerilor. Conform unuia din membrii Consiliului de Administrație al TVR, Adrian Muraru, emisiunea s-a transformat în publicitate electorală pentru Ponta. Comitetul Director al TVR a sesizat Comisia de etică și arbitraj în acest caz. Câteva săptămâni mai devreme, un alt candidat la prezidențiale, președintele Senatului, C.P. Tăriceanu, fusese invitat la aceeași emisiune. Comisia de etică a analizat cazul și a ajuns la concluzia că, deși nu s-au încălcat legea sau normele interne ale TVR, oportunitatea invitării lui Ponta este „discutabilă”: „Dacă din punct de vedere legal şi al normelor interne ale TVR, prezenţa domnului Victor Ponta, în calitate de prim-ministru, la ediţia Viaţa satului din 26 octombrie se încadrează în litera reglementărilor, oportunitatea invitării domniei sale la emisiune este discutabilă. Într-o perioadă sensibilă cum este cea electorală, jurnalistul Gabriel Gherghescu a avut de ales între satisfacerea interesului legitim al unui public ţintă specific şi expunerea – a sa şi a TVR - la interpretări alimentate de suspiciune sau la critici motivate mai degrabă politic. În aceste condiţii, credem că evitarea sau amânarea participării la emisiune a premierului ar fi fost de preferat, chiar cu riscul unei pierderi în ceea ce priveşte conţinutul editorial.”[2].

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2014-2015" publicat de ActiveWatch


[1]  Un membru in Consiliul de Administratie al SRTV pune sub semnul intrebarii independenta editoriala a televiziunii publice: Victor Ponta - ‚erou’ la emisiunea ‚Viata satului’, cu o saptamana inainte de alegeri / Exit poll-ul de la TVR ar urma sa ajunga la o firma de sondare a PSD de I.C., HotNews.ro, 26 octombrie 2014

[2]  CONCLUZIILE COMISIEI DE ETICĂ ŞI ARBITRAJ ÎN CAZUL INVITĂRII PREMIERULUI VICTOR PONTA LA EDIŢIA DIN 26 OCTOMBRIE A EMISIUNII VIAŢA SATULUI, DIFUZATĂ PE TVR 1, TVR, 02.10.2014

 

 


Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.