Inventarea de fapte și situații pentru audiență

14 Feb 2013
Consiliul National Al Audiovizualului, Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  TV  |  Viață privată

Descriere:

Televiziunile regizează situații pe care le prezintă ca fiind reale. Reprezentativ este cazul Ioana Tufaru[1], care a determinat CNA să inițieze modificarea Codului de Reglementare în Audiovizual cu scopul de a obliga televiziunile să înștiințeze publicul atunci când difuzează scene regizate.

Emisiunea Happy Hour (Pro TV) a difuzat o înregistrare în care Tufaru, fiica Andei Călugăreanu, povestea cum s-ar fi prostituat, în timp ce Acces Direct și Un show păcătos (Antena 1) au dat imagini cu aceasta în lenjerie intimă. S-a constatat că acțiunile și poveștile Ioanei Tufaru făceau parte dintr-un scenariu stabilit în prealabil de producătorii TV și agreat de aceasta, situație recunoscută inclusiv de reprezentanții televiziunilor în cadrul audierilor de la CNA. „Personajul Ioana Tufaru a venit către noi ca un personaj care se construise pe TV, e adevărat nu noi am descoperit-o, ci s-a construit la o altă televiziune, și am decis să facem o poveste inspirată 80% din viața ei reală”, a declarat la CNA reprezentantul Antena 1[2]. Consiliul Național al Audiovizualului a amendat postul Antena 1 cu 50.000 de lei și Pro TV cu 30.000 de lei[3] pentru ipostazele în care au prezentat-o pe Ioana Tufaru[4].

Pe 4 ianuarie, postul de televiziune România TV a anunțat că este în posesia unor „documente incendiare” legate de moștenirea regizorului Sergiu Nicolaescu, decedat cu o zi înainte. România TV a titrat pe burtieră „Documente către instanţă”, „Nicolaescu, acte şoc”, „Oprirea incinerării” – pentru a anunța în jurnalul de la ora 20.00 că două persoane au depus, la Judecătoria Sectorului 1, cereri de recunoaştere a paternităţii, spunând că ar fi fiii nelegitimi ai regizorului decedat în 3 ianuarie 2013. Datele de identificare ale unuia dintre presupuşii „fii” aparţin unui jurnalist, fostul prezentator de știri sportive de la Realitatea TV Vasile Rotaru. România TV este o televiziune ce s-a desprins în toamna lui 2011 din redacția RealitateaTV. Vasile Rotaru a susținut că i-a fost folosită abuziv identitatea și că nu are nici o legătură cu solicitarea de stabilire a paternităţii. Rotaru a sesizat organele de anchetă penală.

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei in Romania 2013" publicat de ActiveWatch


[1] „Explicațiile Ioanei Tufaru pentru apariția la Acces Direct: A fost un rol. Mă face să mă simt actriță. Antena 1, sancționată cu 20.000 lei”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 12 februarie 2013. http://www.paginademedia.ro/2013/02/explicatiile-ioanei-tufaru-pentru-aparitia-la-acces-direct-e-un-rol-ma-face-sa-ma-simt-actrita/

[2]  Ibidem.

[3] „Amenzi în cazul Ioana Tufaru. Antena 1 - 50.000lei, ProTv – 30.000lei”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 11 octombrie 2012.

[4]  „Emisiunile-tabloid ar putea fi obligate să prezinte mesajul: Acest program este o ficțiune”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 14 februarie 2013.

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.