Jurnaliști condamnați sau judecați pentru șantaj

18 Dec 2013
Romania

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Altele

Descriere:

La începutul lui 2013, doi jurnaliști au fost condamnați la închisoare cu suspendare pentru acte de șantaj și un al treilea a fost trimis în judecată.

În luna ianuarie, șefii unor publicații ieșene, Florin Asimionesei și Alin Tocan, au fost condamnați la trei ani, respectiv doi ani de închisoare cu suspendare pentru șantaj, după ce au fost acuzați că între 2001-2004 au cerut mai multor persoane politice și oameni de afaceri bani pentru publicitate. Alin Tocan a fost redactor-șef al ziarului Ziua de Iași, iar Florin Asimionesei este patron al publicației Bună ziua, Iași[1].

Corespondentul PRO TV Baia Mare, Raul Kreiter, a fost trimis în judecată de procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Baia Mare pentru săvârșirea infracțiunii de șantaj. Conform rechizitoriului, Raul Kreiter ar fi obținut în luna septembrie 2011 o înregistrare audio compromițătoare privind viața intimă a unui profesor de la Centrul Universtar Nord, pe care l-ar fi amenințat cu demararea unei anchete jurnalistice. Jurnalistul a pretins și a primit sume de bani de la partea vătămată[2].

Dan Diaconescu a fost condamnat în decembrie 2013 la trei ani de închisoare cu executare pentru şantajarea fostului primar al comunei arădene Zărand, Ion Moț şi a omului de afaceri Paul Petru Ţârdea. Sentința nu este definitivă.

În 2009, Dan Diaconescu l-ar fi ameninţat de mai multe ori ,în mod direct, sau prin intermediul colaboratorului său, Doru Pârv (realizator de programe la OTV), pe primarul comunei arădene Zărand, pentru a-l determina să le dea suma totală de 200.000 de euro. Conform rechizitoriului DNA, „Amenințarea a constat în dezvăluirea, la postul de televiziune OTV, a unor fapte reale sau imaginare, compromițătoare pentru primar, cum ar fi invocarea faptului că ar fi corupt, că ar fi săvârșit tranzacții ilicite cu terenuri agricole aparținând cetățenilor comunei, păgubindu-i pe aceștia, că are o avere importantă obținută ilicit și că face trafic de influență pe lângă unii miniștri”[3].

Dan Diaconescu este om de televiziune, patron al posturilor de televiziune DDTV si OTV, ale căror licențe au fost retrase in ianuarie 2013, dar și om politic. Partidul înființat de Dan Diaconescu (Partidul Poporului-Dan Diaconescu) a intrat în Parlament în urma alegerilor din decembrie 2012, când a obținut 14% din voturi. Dan Diaconescu și-a anunțat intenția de a candida la alegerile prezidențiale din 2014.

Virgil Rădulescu, jurnalist, realizator al emisiunii „Faţă în Faţă”, difuzată de postul prahovean Wyll TV, și proprietar al site-ului de ştiri www.stiriprahova.ro, a fost condamnat în iunie 2013 de Tribunalul Prahova la doi ani cu suspendare pentru șantaj și doi ani cu executare pentru trafic de influență. Instanța i-a interzis lui Rădulescu să mai practice meseria de jurnalist pentru un an[4].Potrivit rechizitoriului[5], Virgil Rădulescu, care se recomanda ca ofițer SRI sub acoperire cu trecere pe lângă premierul României, ar fi șantajat mai mulți comercianți din Ploiești, amenințând că va publica informații compromițătoare dacă nu primește bani.

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei in Romania 2013" publicat de ActiveWatch


[1]  „Doi ziariști ieșeni, condamnați cu suspendare pentru șantaj; printre părțile vătămate era și Relu Fenechiu”, V.M., HotNews.ro, 3 ianuarie 2013. http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-13932856-doi-ziaristi-ieseni-condamnati-suspendare-pentru-santaj-printre-partile-vatamate-era-fenechiu.htm

[2]  „Jurnalist din Baia Mare, trimis în judecată pentru șantaj”, Ziarul de Maramureș, 1 Martie 2013. http://www.ziarmm.ro/jurnalist-din-baia-mare-trimis-in-judecata-pentru-santaj/

[3]  „Dan Diaconescu, condamnat la trei ani de închisoare cu suspendare pentru șantaj”, Otilia Ciocan, Mediafax.ro, 18 decembrie 2013. http://www.mediafax.ro/social/dan-diaconescu-condamnat-la-trei-ani-de-inchisoare-cu-executare-pentru-santaj-11789961

[4]  „Premieră în Prahova! Virgil Rădulescu nu mai are voie să fie jurnalist timp de un an!”, Max-Media.ro, 26 iunie 2013. http://www.max-media.ro/premiera-in-prahova-virgil-radulescu-nu-mai-are-voie-sa-fie-jurnalist-timp-de-un-an.html

[5]  „Virgil Rădulescu, ziaristul arestat, se recomanda ofițer SRI sub acoperire cu pile la Ponta”, Max-Media.ro, 10 aprilie 2013. http://www.max-media.ro/virgil-radulescu-ziaristul-arestat-se-recomanda-ofiter-sri-sub-acoperire-cu-pile-la-ponta.html

 

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.