Grup media, patronatul și conducerea sa, inculpate pentru șantaj

30 May 2013
Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Economice  |  TV  |  TV

Descriere:

Pe data de 30 mai 2013, directorul general al Antena TV Group, Sorin Alexandrescu, a fost reținut de procurorii DNA pentru șantaj. Conform referatului procurorilor, în perioada 16 aprilie – 24 mai 2013, Alexandrescu „a constrâns un administrator al unei societăți comerciale să semneze un contract în condiții prestabilite, impuse de inculpat, sub amenințarea că, în caz de refuz, va da în vileag fapte presupus compromițătoare pentru persoana în cauză”[1]. În paralel, posturile de televiziune din Antena TV Group, dar și canalul de știri Antena 3 (patronat tot de familia Voiculescu) au difuzat de 41 ori un promo care anunța iminenta difuzare a unei anchete jurnalistice: „Exploziv. Mită în fotbal 3,5 milioane euro via Oradea-București. Ancheta jurnalistică în curând”.

Administratorul la care face referire referatul procurorilor este Ioan Bendei, iar societatea condusă de acesta este RCS&RDS, compania cu cei mai mulți abonați la servicii de televiziune din România și deținătoare a mai multor canale de televiziune, printre care canalele de sport DigiSport. Sediul RCS&RDS se află în Oradea. Contractul menționat se referă la condițiile de retransmisie ale posturilor de televiziune aparținând Antena TV Group pe rețelele RCS&RDS. Între Antena TV Group și RCS&RDS există un conflict comercial mai vechi, cele două companii acționându-se reciproc în judecată[2]. Din Antena TV Group fac parte Antena 1, Antena 2, Euforia și GSP TV, dar nu și Antena 3, postul de știri fiind operat de o companie separată a familiei Voiculescu, condusă de moderatorul Antena TV Group, Mihai Gâdea.

Investigația anunțată printr-un promo difuzat de 41 de ori nu a fost difuzată niciodată de vreunul din posturile de televiziune patronate de familia Voiculescu. În dimineața aceleiași zile în care Alexandrescu a fost reținut de procurori (30 mai), site-ul Grupului de Investigații Politice și Cotidianul.ro au publicat extrase dintr-un contract din care reieșea că RCS&RDS ar fi finanțat cu peste 3 milioane euro o afacere personală a lui Dumitru Dragomir, președintele Ligii Profesioniste de Fotbal. Compania RCS&RDS a primit dreptul de difuzare pentru meciurile din Liga I din partea LPF pentru sezoanele 2011 – 2014, negociator din partea Ligii fiind D. Dragomir. Grupul de Investigații Politice este condus de Mugur Ciuvică, un comentator care participă aproape zilnic la emisiunile Antena 3. Acest contract dintre RCS&RDS și S.C. BODU SRL, societatea deținută de Dumitru Dragomir, a constituit, conform procurorilor, obiectul presupusului șantaj.

Conform referatului DNA, Sorin Alexandrescu ar fi sugerat în discuțiile cu Bendei că investigația de presă care îl viza era deja terminată. Pe de altă parte, răspunzând unei întrebări a instanței, directorul general al Antena TV Group a afirmat că scopul întâlnirilor cu Bendei ar fi fost să afle mai mult despre contractul dintre RCS&RDS și compania lui Dragomir și că intenția sa a fost să difuzeze investigația de presă.

Sursa contractului folosit în așa numita investigație de presă a Intact a fost, conform procurorilor, Șerban Pop. Acesta era, la data faptelor, președinte al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (A.N.A.F.), unde fusese numit de guvernarea anterioară, dar păstrat în funcție de noua majoritate venită la guvernare. Partidul Conservator, al cărui fondator este Dan Voiculescu, face parte din coaliția la guvernare venită la putere în mai 2012. Conform rechizitoriului, Pop ar fi solicitat în schimbul documentului „promovarea, prin intermediul trustului de presă Intact Media, a imaginii și activității sportive derulate de concubina sa, Deleanu Irina, președintele Federației Române de Gimnastică Ritmică”.[3]

Pe 1 august, grupul Intact a transmis o scrisoare deschisă care conține rezultatele așa zisei investigații jurnalistice despre corupția din fotbal. Documentul, deși conține informații relevante, nu are nicio legătură cu activitatea jurnalistică. Prin modul în care este redactat, acesta pare mai degrabă un raport de analiză juridică decât o anchetă de presă. 

La începutul lunii octombie, patronatul, conducerea executivă și companiile media controlate de familia Voiculescu (SC Antena 3 SA, SC ANTENA TV GROUP, SC INTACT PUBLISHING) au fost trimiși în judecată pentru șantaj și complicitate la șantaj. De asemenea, Șerban Pop, fost președinte al A.N.A.F., este judecat pentru folosirea de informații ce nu sunt destinate publicității, ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații.

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei in Romania 2013" publicat de ActiveWatch


[1]Comunicat DNA, 30.05.2013. http://www.pna.ro/faces/comunicat.xhtml?id=4106

[2]  „ISTORIE. Antena 1 și RCS, un meci care a început de la fotbal și a trecut mai apoi la CNA și DNA”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 31 mai 2013. http://www.paginademedia.ro/2013/05/istorie-antena-1-si-rcs-un-meci-care-a-inceput-de-la-fotbal-si-a-trecut-mai-apoi-la-cna-si-la-dna/

[3] „Fostul șef al ANAF Șerban Pop îi furniza informații confidențiale lui Sorin Alexandrescu în schimbul menținerii în funcție și pentru promovarea imaginii prietenei sale, șefa Federației de Gimnastică Ritmică – referat DNA”, R.M., HotNews.ro, 1 octombrie 2013. http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15705436-fostul-sef-anaf-serban-pop-furniza-informatii-confidentiale-lui-sorin-alexandrescu-schimbul-mentinerii-functie-pentru-promovarea-imaginii-prietenei-sale-sefa-federatiei-gimnastica-ritmica-referat-dna.htm

Folosirea canalelor media împotriva sistemului judiciar

Dosarul a fost înaintat de procurori instanței pe 1 octombrie 2013. În premieră în România, procurorii DNA au pus sub acuzație un grup media, patronii și administratorii săi pentru folosirea instituțiilor media cu scopul de influența deciziile magistraților. Rechizitoriul procurorilor include un capitol dedicat „distorsiunii mesajului public” de către instituțiile media controlate de familia Voiculescu[1]. Distorsiunea se referă la campania Antenelor împotriva procurorilor care anchetau presupusul șantaj[2], pentru a lansa ideea că aceștia sunt instrumente controlate de președintele Traian Băsescu. Din stenogramele convorbirilor telefonice dintre Camelia Voiculescu, tatăl său Dan Voiculescu, Sorin Alexandrescu și alte persoane cu responsabilități editoriale în cadrul entităților media controlate de familia Voiculescu reiese că au existat o intenție și o strategie de a folosi spațiul editorial cu scopul de a denigra sistemul judiciar și pentru a convinge opinia publică de nevinovăția lui Alexandrescu. Astfel, stenogramele publicate în rechizitoriul DNA probează implicarea directă a Cameliei Voiculescu în campania editorială de defăimare a procurorilor cu scopul de a demonstra un presupus abuz al acestora în anchetarea faptelor de care sunt acuzate persoane din cadrul grupului.

Redăm câteva fragmente din aceste stenograme:[3]

Convorbire între Camelia Voiculescu și «Cristina» (31.05.2013, ora 00.04.01)

VOICULESCU CAMELIA RODICA: Știi ce vreau să te rog? Să vorbești cu RăZVAN și DANI, mâine dimineața...

CRISTINA: Da...

VOICULESCU CAMELIA RODICA: Și să facă și ei declarații pe tema asta, să... să vorbească despre caz, să spună: „Domne, așa ceva să... nu trebuie să se întâmple în ROMÂNIA...” sau, ia să citească declarația aia a lui MIHAI și declarația...[neinteligibil]...

VOICULESCU CAMELIA RODICA: Ok, perfect! Da, bravo! Deci... poate să-i spună... Domne, ideea e următoarea, ieșim la înaintare, absolut cu totu’, cu totu’ cu totu, cu totu’...

Fragmente dintr-o discuție între Camelia Voiculescu și consilierul pentru probleme de comunicare, Alexandru Popa (01.06.2013, ora 09.14)

VOICULESCU CAMELIA-RODICA: Adică eu aș face o chestie care într-adevar să le dau... când se termina comunicatul să zică: „Bă, ce... nenorociții ăia”. Deci puțină victimizare. Pentru că oamenii cu care vorbim noi sunt de natură tabloidă. Ei așa gândesc, lor trebuie să le dai senzația. Asta e... încă o dată, asta e părerea mea. Dacă crezi că nu e bine, gândește-te, facem cum e bine. Eu vreau doar să facem lucruri. Orice. Dacă tu îmi propui, uite: „Hai să nu mai facem asta, hai să facem un promo”. Facem un promo pe care îl dăm între programe, în care spunem ANTENA 1 este cum este sau face ce face sau... Eu cred că e nevoie de puțina victimizare foarte, foarte deștept făcută.

POPA ALEXANDRU: Ne-am victimizat deja. Deci chestia asta că suntem... ne-am victimizat foarte tare de două zile...

Fragmente dintr-o discuție între Camelia Voiculescu și numitul Mihai din 01.06.2013 (ora 08.10)

VOICULESCU CAMELIA-RODICA: Să continuăm cu... deci știi că erau promourile alea patruzeci și unu cu „Urmează mită în fotbal”. Să vorbesc cu CRISTINA astăzi să facă un promo, alt promo, cu dezvăluirea? Adică, Dom’le, OK, asta v-am pro... asta era ancheta... asta e ancheta, s-a transformat în...” Nu mai zicem în ce... în ce... adică cumva...

MIHAI: Eu să fiu sincer nu știu... nu știu nimic ce promo era...

Pe lângă faptele notate în rechizitoriul procurorilor, au mai existat și alte indicii că instituțiile media aflate sub controlul familiei Voiculescu au atacat puternic acțiunile justiției împotriva familiei și societăților controlate de aceasta, invocând presupuse abuzuri ale procurorilor și indicându-l pe președintele Traian Băsescu drept principal responsabil pentru demersul justiției. Într-un material publicat pe prima pagină[4], Jurnalul Național critica procurorii DNA, pe care-i considera aserviți lui Traian Băsescu. Ziarul susținea că aceștia au făcut „zece greşeli grave, dacă nu abuzuri” în dosarul în care Dan Voiculescu e acuzat de spălare de bani, erori care ar fi sancţionabile la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO). Mai precis, articolul se referea la un dosar în care procurorii l-au acuzat pe Dan Voiculescu de fraudarea privatizării Institutul de cercetări Alimentare (ICA). Procurorii susțineau că Dan Voiculescu ar fi cumpărat terenuri în Băneasa la un preț subevaluat de 75 de ori, prejudiciul adus statului fiind în jur de 60 de milioane de euro. Patru luni mai târziu, în septembrie 2013, Tribunalul București l-a condamnat pe Dan Voiculescu la 5 ani de închisoare[5].

Sursa : Raportul FreeEx "Libertatea presei in Romania 2013" publicat de ActiveWatch


[1]  „Premieră în justiție: Presiunile Antena 3 asupra procurorilor în cazul Alexandrescu-RCS au fost invocate de DNA în sprijinul deciziei de trimitere în judecată a Antena 3, Antena TV Group și a șefilor Intact”, Costin Ionescu, HotNews.ro, 1 octombrie 2013. http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-15704045-premiera-justitie-presiunile-antena-3-asupra-procurorilor-cazul-alexandrescu-rcs-fost-invocate-dna-sprijinul-deciziei-trimitere-judecata-antena-3-antena-group-sefilor-intact.htm

[2]  Ibidem.

[3]  Ibidem.

[4]  „«Dosarul Telepatia» - argumente halucinante, în lipsa probelor. Zece greșeli ale magistraților în Dosarul ICA, sancționabile la CEDO. Rechizitoriul, lovit de nulitate absolută”, Jurnalul.ro, 30 mai 2013. http://jurnalul.ro/special-jurnalul/anchete/dosarul-telepatia-argumente-halucinante-in-lipsa-probelor-zece-greseli-ale-magistratilor-in-dosarul-ica-sanctionabile-la-cedo-rechizitoriul-lovit-de-nulitate-absoluta-644271.html

[5]  Dan Voiculescu a făcut apel, iar dosarul încă se judecă.

 

CSM și CNA reacționează. Antena 3 amendată de CNA

Secția pentru procurori a CSM a sesizat Inspecția Judiciară și Consiliul Național al Audiovizualului cu privire la campania mediatică a postului Antena 3 împotriva justiției și a DNA.

Inspecția Judiciară a stabilit că aprecierile formulate în mod constant de către jurnaliştii de la Antena 3 „sunt de natură să afecteze imaginea sistemului judiciar”. Inspecția Judiciară a mai stabilit că dezbaterile Antena 3[1], cât și comentariile jurnaliştilor de la publicaţiile on-line DC News şi lumeajustiţie.ro „contravin precizărilor din Codul deontologic al ziaristului adoptat de Clubul Român de Presă în care se prevede (...) obligaţia ziaristului de evitare a publicării comentariilor şi luărilor de poziţie asupra unor cauze aflate pe rol în justiţie”[2].

Plenul CSM a apreciat „că declaraţiile formulate în emisiunile postului TV Antena 3 şi în materialele publicate de jurnaliştii publicaţiilor on-line DCNews şi lumeajustiţiei.ro au fost de natură să aducă atingere independenţei, prestigiului şi credibilităţii justiţiei, cu consecinţa subminării autorităţii acesteia, inclusiv a sistemului judiciar în ansamblul său”[3].

De asemenea, CNA a amendat Antena 3 cu 20.000 de lei[4] pentru modul în care a fost prezentată ancheta DNA în cazul Alexandrescu, dar și pentru atacurile din mai multe emisiuni la adresa Oanei Schmidt Hăineală, președinte CSM[5].

„La DNA sunt băsiști, dosarul e o golăneală/ Oamenii din justiție - instrumente, unelte deghizate./ Cine vrea să închidă gura Antenei 3?”, sunt reacții din cadrul emisiunii Sinteza Zilei, difuzată în ziua arestării lui Alexandrescu. Mugur Ciuvică, unul din comentatorii cei mai prezenți la emisiunile Antena 3 a declarat la ieșirea de la DNA, unde fusese chemat în calitate de martor, că „în DNA cred că încredere are doar un bou sau un băsist, eu nu sunt nici bou, nici băsist”[6].

Președintele Intact Media Group, Camelia Voiculescu, a dat declarații în care acuza DNA că realizează „lupta politică a regimului Băsescu”[7]. Antena 3 a introdus pe ecran un timbru prin care se autodeclara „post supus amenințărilor prezidențiale”[8].

În anul 2011, un fost angajat al grupului Intact, jurnalistul Stelian Negrea, a dezvăluit practicile corupte de business (folosirea anchetelor de presă în alte scopuri decât informarea cetățenilor) din cadrul companiilor controlate de familia Voiculescu. Cazul este detaliat în raportul FreeEx din anul 2011.

Practicile de posibil șantaj ale grupului controlat de familia Voiculescu sunt confirmate și de un alt apropiat al acestora, fostul director general al trustului Intact, Mihai Craiu. Într-un interviu acordat postului de televiziune România TV, Craiu afirmă că Voiculescu controlează conținutul editorial și folosește trustul cu scopul de a șantaja alte companii: „Eu am plecat din Intact în 2008, dar pot să va confirm că ceea ce a făcut Sorin Alexandrescu se numește șantaj! Dar Alexandrescu este doar o săgeată. Autorul moral este Dan Voiculescu! Căci Voiculescu a încercat să-i pună să șantajeze pe toți cei care i-a numit la conducere. A încercat și cu Oancea, și cu mine, dar nu i-a mers. Când n-am putut să ne mai facem meseria, am plecat. Dacă n-o faceam, probabil că eram și noi în situația lui Alexandrescu. Voiculescu este vinovatul moral pentru ce se întamplă cu scandalurile de șantaj. (...) Nu cred că toți jurnaliștii știu despre aceste lucruri (n.r.-șantajul). Dar șefii jurnaliștilor știu tot, și-și manipulează subordonații, spunându-le clar ce să facă! Vorbim de managementul televiziunilor. Și să știți că nu se întâmplă doar la Voiculescu, se întâmplă în multe alte trusturi media”[9].

Intact s-a adresat organizațiilor internaționale care protejează libertatea presei, dar și unor instituții publice naționale și internaționale, reclamând abuzuri ale autorităților împotriva grupului media. Niciuna din aceste instituții nu a reacționat deocamdată în urma acestor sesizări.

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei in Romania 2013" publicat de ActiveWatch


[1]Şeful Antena Group, ţinta procurorilor lui Kovesi. Radu Tudor: Abuzurile DNA de la referendum, îndreptate asupra celor care le-au mediatizat, Antena 3, 30.05.2013. http://www.antena 3.ro/economic/media/antena-1-tinta-procurorilor-lui-kovesi-radu-tudor-este-o-incercare-disperata-a-oamenilor-lui-basescu-de-a-gasi-ceva-in-trustul-intact-216147.html

[2]  „CSM: Declarațiile lansate în emisiunile Antena 3 au adus atingere independenței și credibilității justiției, cu consecința subminării autorității acesteia”, I.C., HotNews.ro, 27 iunie 2013. http://economie.hotnews.ro/stiri-esential-15081813-consiliul-superior-magistraturii-declaratiile-lansate-emisiunile-antena-3-adus-atingere-independentei-credibilitatii-justitiei-consecinta-subminarii-autoritatii-acesteia.htm

[3]  Comunicat de presă al CSM privind sesizarea Secţiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii de apărare a independenţei sistemului judiciar, 19 noiembrie 2013.

[4]  Decizia nr. 460 din 10 septembrie 2013.

[5]  Antena 3, AMENDATĂ cu 20.000 lei. Vezi de ce, România liberă, 10.09.2013.

[6]Mihai Gâdea: „Antena 3 nu are nici o legătură cu dosarul în care Sorin Alexandrescu este cercetat pentru şantaj” , Jurnalul Național, 25.07.2013. http://m.jurnalul.ro/stiri/observator/mihai-gadea-antena-3-dosar-sorin-alexandrescu-santaj-648590.html

[7]  „Camelia Voiculescu, președintele Intact Media Group, târâtă la DNA: «Este o politică a regimului Băsescu împotriva tatălui meu!»”, Cătălin Dumitrescu, Mediaddict.ro, 11 iulie 2013. http://www.mediaddict.ro/camelia-voiculescu-presedintele-intact-media-group-tarata-la-dna-este-o-lupta-politica-a-regimului-basescu-impotriva-tatalui-meu/

[8]  „UPDATE Antena 3 – mesaj permanent pe ecran: «Post supus amenințărilor prezidențiale»”, V.O., HotNews.ro, 30 iulie 2013. http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-15285015-antena-3-mesaj-permanent-ecran-post-supus-amenintarilor-prezidentiale.htm

[9]  „Mihai Craiu: «Voiculescu a șantajat. Întrebați-l pe Octavian Crețu, de la Borsec, câți bani i-a cerut!»”, Laurențiu Ciocăzanu, ReporterVirtual.ro, 5 iunie 2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/06/declaratii-soc-ale-lui-mihai-craiu-autorul-moral-al-santajului-este-dan-voiculescu.html

Fapta folosită pentru șantaj – un alt posibil caz de corupție în piața de media

Fapta care a constituit obiectul șantajului a cărui victimă a fost Ioan Bendei are, la rândul ei, atributele unui posibil caz de corupție în presă. Conform contractului publicat de Grupul de Investigații Media[1], compania RCS&RDS ar fi finanțat cu peste 3 milioane de euro o afacere personală a lui Dumitru Dragomir, președintele Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF). Compania RCS&RDS a primit dreptul de difuzare pentru meciurile din Liga I din partea LPF pentru sezoanele 2011 – 2014, negociator din partea Ligii fiind D. Dragomir. Astfel, RCS&RDS a plătit aproape 2 milioane de euro pentru a-şi face publicitate la nunţile şi botezurile ce urmau să se desfăşoare într-un imobil deţinut de firma lui Dumitru Dragomir. În plus, la data semnării contractului, imobilul era neamenajat, astfel încât  RCS&RDS s-a oferit să-l amenajeze pe banii săi.

În același an, televiziunea DigiSport, deținută de RCS&RDS, a câștigat prin licitație dreptul de a difuza meciurile Ligii I. Singurul care putea rezilia contractul fiind Dumitru Dragomir, ca șef al Ligii, în cazul nerespectării unor condiții tehnice. Gazeta Sporturilor a citat surse care au afirmat că DigiSport nu îndeplinea unele condiții tehnice, cum ar fi faptul că folosea 6 camere de filmat, în loc de 12, câte erau prevăzute în contract[2].

Conform declarațiilor RCS&RDS, contractul cu societatea deținută de Dragomir este legal și nu are legatură cu LPF și cu difuzarea meciurilor de fotbal.

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei in Romania 2013" publicat de ActiveWatch


[1]  vezi contract aici:http://grupul.ro/wp-content/uploads/2013/05/Contract_asoc_particip_RDS-BODU.pdf>

[2]  „Un posibil motiv de prietenie între RCS și Dragomir: «Nu reziliez!»”, Justin Gafiuc, GSP.ro, 5 iunie 2013. http://www.gsp.ro/fotbal/liga-1/un-posibil-motiv-de-prietenie-intre-rcs-si-dragomir-nu-reziliez-400398.html

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.