Legea 544 e aplicată după ureche la Tribunalul și Curtea de Apel Gorj

5 May 2014
Rovinari, Complex Energetic Oltenia

Categorii:

Acces la informații de interes public

Descriere:

Jurnalistul gorjean Narcis Daju de la gorjnews.ro a solicitat în noiembrie 2011 conducerii Complexului Energetic Rovinari (devenit ulterior parte a Complexului Energetic Oltenia) mai multe informații referitoare la achizițiile publice și contractele încheiate. Complexul Energetic Rovinari este o companie publică care gestionează resurse publice și a cărei activitate intră sub incidența Legii 544/2001.

Pentru că nu a primit răspuns, jurnalistul a depus în decembrie 2011, două reclamații administrative la directorul companiei. Daju a considerat că răspunsurile oferite de conducere nu au fost satisfăcătoare, pentru că nu aveau număr de înregistrare, nu erau datate și nici nu se răspunsese tuturor întrebărilor, și s-a adresat instanței de judecată.

Tribunalul Gorj, prin sentința 2053/2012, a obligat compania să ofere informațiile solicitate de jurnalist. Această sentință a fost atacată la Curtea de Apel Craiova cu recurs de Complexul Energetic Rovinari. Pe 31 ianuarie 2013, recursul a fost admis, sentința menționată anterior a fost casată și dosarul a fost retrimis spre judecare.

Printre motivele de recurs s-a numărat și faptul că, din punctul de vedere al companiei, jurnalistul nu a solicitat informații de interes public, ci „documente”, nu a precizat explicit că va suporta cheltuielile de copiere și transmitere a datelor solicitate și că informațiile referitoare la sistemul de pază al unității nu sunt de interes public. În întâmpinarea trimisă Curții de Apel Craiova, jurnalistul Narcis Daju a arătat că în presa locală abundă articolele referitoare la furturile masive din Complex, așadar informația putea fi considerată de interes public.

În septembrie 2013, Tribunalul Gorj a respins de această dată cererea privind contestarea refuzului de a comunica informaţii de interes public şi de a elibera copii ale documentelor solicitate formulată de reclamant. Narcis Daju a declarat recurs, care a fost respins pe 24 februarie 2014.

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013" publicat de ActiveWatch

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.