Abuzurile conducerii împotriva sindicatului SUS-RR

23 Oct 2013
Radio Romania

Categorii:

Conflicte de muncă  |  Editoriale (interne)  |  Radio

Descriere:

Situația din radioul public a fost marcată, la nivel de percepție publică față de activitatea managementului, de conflictul dintre conducerea instituției și Sindicatul Unit al SalariațilorRadio România (SUS-RR), al cărui președinte, Adrian Moise, este și reprezentantul ales al salariaților în Consiliul de Administrație.

În luna aprilie, conducerea SRR a pornit o avalanșă de măsuri represive împotriva lui Adrian Moise, după ce acesta și sindicatul condus de el au protestat împotriva măsurii de a reduce salariile cu 25%, au sesizat ANI în legătură cu o posibilă situație de incompatibilitate a Președintelui-Director General (PDG) ș au reclamat faptul că acesta a fost un colaborator dovedit al Securității).

Urmare a acestei sesizări, Agenția Națională de Integritate l-a declarat în luna octombrie incompatibil pe PDG Ovidiu Miculescu pentru că a deținut simultan, în perioada 29 iunie 2010 - 4 iulie 2012, funcția de membru al Consiliului de Administratie al SRR și pe cea de manager în cadrul Societății Române de Radiocomunicații[1].

Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS) a stabilit în 2011 că actualul PDG al SRR a avut un angajament de colaborare cu Securitatea, sub numele de cod<prin care avea ca misiune<apărarea contrainformativă a persoanelor care fac parte din grupul de presă ce participă la activități protocolare>.[2]

Pe 27 martie, Adrian Moise a participat la dezbaterea, cu tema , organizată de mai multi membri ai Parlamentului European la Bruxelles în jurul raportului al Comisiei Europene pentru România, unde a exprimat opinii critice față de conducerea SRR. La scurt timp după întoarcerea sa, Moise a fost interogat de CA asupra mandatului primit din partea FRJ MediaSind în calitate de vice-președinte pe ramura radio. Zece zile mai târziu, conducerea SRR declanșa o anchetă disciplinară împotriva lui Adrian Moise. Ancheta a conchis că acesta nu și-a îndeplinit sarcinile de serviciu și a decis încetarea contractului de muncă. Măsura a fost considerată abuzivă de Moise și de FRJ MediaSind, care au contestat în instanță decizia.

Tot în luna aprilie, sediul sindicatului condus de Moise, aflat în clădirea SRR, a fost spart de către conducerea SRR fără ca administraţia SRR să fi deţinut vreo hotărâre judecătoarească definitivă de evacuare a SUS-RR din sediu. Conform FRJ MediaSind, au fost sustrase documente şi bunuri ale organizaţiei.

SRR a recunoscut că a spart sediul sindicatului și a accesat documentele organizației, într-un răspuns adresat unor organizații sindicale naționale și internaționale care și-au exprimat nemulțumirea față de abuzurile comise de administrația SRR împotriva sindicatului SUS-RR, dar a afirmat că acțiunea sa a fost legală: [3].

Pe 19 august, lui Moise i se interzice accesul în sediul SRR în calitate de membru al CA, în baza unui ordin al PDG emis pe 14 august, care permite accesul administratorilor în instituţie, inclusiv la şedinţele CA, doar pe bază de bon de intrare, la fel ca în cazul persoanelor invitate în instituţie.

ActiveWatch a cerut Parlamentului să declanșeze o anchetă în legătură cu situația din SRR pentru a analiza dacă deciziile conducerii constituie sau nu abuzuri. Cererea nu a primit niciun răspuns.

În februarie 2014, Comisiile parlamentare de cultură, arte și mass-media au primit o petiție aparent inițiatș ăi semnată de peste 1000 de salariați ai SRR în care se cere demiterea din CA a reprezentantului salariaților, liderul sindical Adrian Moise. Posturile de radio ale SRR și pagina de web a instituției au difuzat știri în legătură cu această inițiativă. ActiveWatch a considerat că conducerea SRR s-a folosit abuziv de spațiul de emisie și site-ul instituției pentru a mediatiza această inițiativă îndreptată împotriva lui A. Moise. >Dacă acestea sunt standardele editoriale ale instituției, ne-am fi așteptat ca și scrisorile de protest și demersurile lui A. Moise împotriva PDG Miculescu să fi beneficiat și să beneficieze de aceeași expunere. Considerăm că prin difuzarea acestor știri, conducerea SRR continuă campania de hărțuire și intimidare a lui A. Moise>[4]. De asemenea, ActiveWatch a solicitat conducerii SRR și Comisiilor parlamentare de cultură, arte și mass-media să facă publică adresa înaintată de salariații SRR Parlamentului și lista semnăturilor din această listă, astfel încât să fie eliminat orice dubiu privind onestitatea demersului. Lista nu a fost publicată până la data redactării acestui raport.

Conducerea SRR nu s-a limitat la acțiuni de hărțuire a mișcării sindicale din instituție. În noiembrie 2013, Societatea Română de Radiodifuziune a mers mai departe și a contestat în instanță Contractul Colectiv de Muncă din Mass-Media (CCM), deschizând o acțiune împotriva părților care au negociat și semnat acest contract (Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Federaţia Română a Jurnaliştilor MediaSind, Patronatul Presei din România ROMEDIA şi Uniunea Naţională a Patronatului Român[5]. CCM cuprinde regulile pe care trebuie să le respecte angajatorii în raport cu salariaţii, sporuri de vechime, fidelitate, coeficienţi de salarizare în funcţie de studii, prime, concedii, un salariu minim pe sector majorat cu 25% faţă de salariul minim pe economie, dar și elemente de natură profesională din Codul deontologic, precum clauza de conştiinţă.

 


 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013" publicat de ActiveWatch

[1]  „Directorul Radio România, Ovidiu Miculescu, declarat incompatibil”, R.M., HotNews.ro, 17 octombrie 2013. http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-15824660-directorul-radiodifuziunii-romane-ovidiu-miculescu-declarat-incompatibil.htm

[2]Radioul public, condus de Miculescu alias „Adrian”, in angajamentul sau cu Securitatea, Tiberiu Lovin, Reporter Virtual, 09.02.2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/02/radioul-public-condus-de-miculescu-alias-adrian-in-angajamentul-sau-cu-securitatea.html

[3]Caz fără precedent în Uniunea Europeană: Administraţia Radioului Public recunoaşte că a sechestrat documentele Sindicatului Unit al Salariaţilor–Radio România!, Mediasind, 20.05.2013. http://www.mediasind.ro/comunicate-1/cazfaraprecedentinuniuneaeuropeanaadministratiaradiouluipublicrecunoaste caasechestratdocumentelesindicatuluiunitalsalariatilorradioromania

[4]ActiveWatch solicită publicarea listei prin care se cere înlăturarea lui Adrian Moise, ActiveWatch, 12.02.2014. http://activewatch.ro/ro/freeex/reactie-rapida/activewatch-solicita-publicarea-listei-prin-care-se-cere-inlaturarea-lui-adrian-moise

[5]Administraţia Miculescu a dat în judecată Ministerul Muncii şi FRJ MediaSind pentru anularea drepturilor jurnaliştilor!, Mediasind, 23.10.2013. http://www.mediasind.ro/comunicate-1/administratiamiculescuadatinjudecataminister ulmunciisifrjmediasindpentruanulareadrepturilorjurnalistilor

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.