Contaminarea politică a televiziunii publice a continuat și în 2013

20 Dec 2013
Pangrati, Bucuresti

Categorii:

Conflicte de muncă  |  Editoriale (interne)  |  Politice  |  Din partea autorităților  |  TV  |  TV

Descriere:

TVR a semnat în luna octombrie un protocol de cooperare cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), prin care televiziunea publică ceda responsabilitatea editorială unei autorități guvernamentale: „TVR pune la dispoziția MADR gama de emisiuni și producții specifice ale SRTV, precum și mediile de difuzare TVR1, TVR2, TVR Internațional, TVR News etc” și „promovează prin programele sale (transmisiuni naționale și regionale) o imagine a MADR unică, coerentă (…) lucrând într-o strategie comună cu MADR”.

Trei membri ai CNA (Narcisa Iorga, Valentin Jucan și Florin Gabrea) au sesizat Comisiile parlamentare de cultură, arte și mass-media, considerând că „interferența unei autorități publice a statului (...) în politica editorială a Societății Române de Televiziune aduce grave atingeri independenței jurnaliștilor SRTv și implicit dreptului la informare corectă al abonaților SRTv”[1]. Din fericire, protocolul nu a avut timp să producă efecte în plan editorial, fiind reziliat de noul Director General Interimar, Stelian Tănase[2].

 

Oameni politici din sfera puterii au fost promovați în programele televiziunii publice. Liderul organizației de tineret a Partidului Social Democrat (TSD), deputatul Mihai Sturzu, a avut calitatea de invitat permanent al emisiunii de divertisment „În ţara minunilor”, prezentată de Dana Nălbaru şi Florin Groza[3]. Toţi trei sunt membri ai trupei muzicale HI-Q. Trupa HI-Q a participat și la emisiunea „Vara pe val”. Sturzu a justificat prezența sa în emisiune ca fiind o dovadă a loialității față de trupă și colegii săi: „Mă duc (din când în cand) la emisiune şi mai cânt cu ei sau mai stau de vorbă cu un invitat, tocmai pentru că presa tabloidă să nu scrie că trupa Hi-Q s-a destrămat. Sunt alături de colegii mei din loialitate faţă de ei şi din respect pentru fanii trupei Hi-Q”[4].

Sturzu este membru al Comisiei de cultură, arte și mass-media a Camerei Deputaților, comisie care supraveghează și activitatea TVR.

CNA a aprobat grila de programe care include și emisiunea trupei HI-Q, președintele CNA, Laura Georgescu, spunând că Mihai Sturzu poate fi invitat permanent și că nu există nicio problemă legală atât timp cât emisiunea este de divertisment și nu de știri sau dezbateri[5].

Pe 31 august, TVR1 și-a întrerupt emisia pentru a transmite în direct imagini de la lucrările congresului USL, în cadrul căruia a fost lansat programul „România pentru tineri», prezentat de prezentatorul TVR ca un „program dedicat în întregime susţinerii candidaturii preşedintelui Crin Antonescu la Preşedinţia României”[6]. În acest timp, pe ecran era afișat textul: „România pentru tineri. Tinerii îl susţin pe Crin Antonescu”. Din 27 de ediţii speciale transmise de TVR, 12 au fost dedicate unor manifestări ale PSD sau PNL sau discursuri ale liderilor săi, doi de la PDL, restul fiind declaraţii de la Cotroceni ale şefului statului[7].

Contul de Facebook administrat de redacția de știri a TVR a postat pe 17 martie 2013 un apel semnat de fiul fostului premier Adrian Năstase pentru eliberarea din închisoare a tatălui său. Mesajul a fost postat cu o zi înainte ca judecătorii Tribunalului București să analizeze cererea procurorilor de a nu îl elibera din închisoare pe fostul premier. Apelul semnat de Andrei Năstase, fiul fostului premier, era precedat de o poezie a lui Adrian Păunescu și de textul: „Subsemnatul Andrei, fiul lui Adrian Năstase – tată, profesor, tată, politician, tată, jurist, tată, exemplu pentru fii săi, tată, soț, vă adresez cu demnitate următoarea cerere: Ajunge! Instituțiile pe care le reprezentați au menirea de a căuta și propovădui justiția și adevărul în lumina celor de mai sus (și mă refer la AJUNGE) cer înca o dată să-mi respectați dreptul de a-mi iubi tatăl și de a-l aduce acasa, unde i-a fost locul dintotdeauna! Fac această cerere publică, Dumnezeu o cunoaște! Voi o citiți acum!”[8].

Un alt parlamentar, senatorul Sorin Ilieșiu, membru al Comisiei de Cultură, arte și mijloace de informare în masă a Senatului, s-a lăudat într-un comunicat de presă transmis la începutul lunii decembrie că a determinat conducerea televiziunii publice să transmită un concert de muzică populară. În comunicatul său, Ilieșiu scrie că: „Domnul senator PNL de Sibiu, Sorin Ilieșiu, secretar al Comisiei pentru Cultură și Media din Senatului României, mulțumește Televiziunii Române care a răspuns favorabil solicitării ca spectacolul extraordinar «Noi suntem români», care a avut loc în Sala Transilvania din Sibiu, să fie transmis în direct și în reluare de TVR – 1 și TVR – Internațional”[9].

O nouă conducere – un nou prilej de aranjamente politice pe spinarea televiziunii publice

Președintele Director General, Claudiu Săftoiu a demisionat din funcție pe 10 decembrie, aceeași zi în care Parlamentul a respins raportul anual de activitate al TVR. Raportul votat este cel pe anul 2012, an în care Săftoiu a deținut funcția de PDG pentru 6 luni, perioadă în care a declanșat cel mai dur proces de restructurare din televiziunea publică, în urma căruia peste 600 de angajați și-au pierdut slujbele, iar TVR Cultural a fost închis. Săftoiu a enumerat printre motivele demisiei sale: „imposibilitatea respectării tuturor obligaţiilor asumate în Programul de redresare economică a SRTv, aprobat prin Memorandumul Guvernului României; (...) Consecinţele stării de drept şi de fapt existente sunt legate de imposibilitatea televiziunii publice de a-şi îndeplini misiunea în condiţii de minimă normalitate, mai ales în contextul acestei perpetuate situaţii de criză. (...)repetatele demersuri făcute pe durata mandatului nu au primit soluţionări concrete, doar responsabilizarea excesivă a conducerii deliberative şi executive a SRTv, astfel încât nicio propunere de amendare a legii nu a fost însuşită (în materia depolitizării, în materia redefinirii beneficiarilor serviciului public de televiziune, în materia dezvoltării organizaţionale)”. Motivele respingerii raportului anual de activitate pe anul 2012 sunt necunoscute. Nu știm dacă a cântărit mai mult prestația managerială a vechiului CA, demis în iunie 2012, sau a noului CA, cel care a dus la capăt procesul de restructurare instituțională, cel care fusese amânat de vechile administrații. Claudiu Săftoiu a fost director al Serviciului de Informații Externe între octombrie 2006 și martie 2007, având la ora alegerii sale ca PDG la TVR funcția de vicepreședinte al filialei Gorj a PNL. După alegerea sa în funcția de PDG, Săftoiu s-a autosuspendat din PNL.

Numirea noii conduceri a generat un mic scandal politic. Majoritatea parlamentară a mers pe varianta unei conduceri interimare, amânând numirea unui nou Consiliu de Administrație. Săftoiu fusese propus de PNL, așa că, în urma înțelegerilor politice, același partid avea opțiunea de a propune un candidat pentru funcția de Director General Interimar. Persoana propusă de PNL a fost prezentatorul și manager al stațiilor locale din Transilvania și Banat ale RealitateaTV[10], Rareș Bogdan. Acesta a fost membru PNL cu mai mulți ani în urmă și a fost în discuții pentru o candidatură pe listele USL la alegerile parlamentare din noiembrie 2012. Premierul Ponta (PSD) și-a exprimat de la început reținerea față de această propunere[11], iar declarația sa a fost urmată de un boicot al parlamentarilor PSD atunci când plenul Parlamentului a votat numirea lui Rareș Bogdan. Acesta primise în prealabil votul comisiilor parlamentare de cultură, arte și mass-media. La ședința de plen din 17 decembrie au participat 176 senatori şi deputaţi din totalul celor 580 de membri ai celor două Camere, neîntrunindu-se numărul necesar de voturi (291).

Pentru a ieși din acest impas politic, guvernul Ponta a mers până acolo încât a emis pe 19 decembrie o Ordonanță de Urgență prin care Birourile Permanente reunite ale Senatului și Camerei Deputaților să poată numi, numai pentru situația dată, un Director General Interimar.

Salariați ai instituției au adresat apeluri publice mediului politic în care au cerut depolitizarea conducerii și modificarea a legii de funcționare: „Doamnelor și domnilor politicieni, lăsați în pace Televiziunea Națională! Managementul politic a generat un adevărat dezastru. Este în puterea dumneavoastră să schimbați Legea de organizare și funcționare a SRR și a SRTV, astfel încât să aducem în fruntea celor două instituții publice de media oameni valoroși și de bună-credință, care să conducă în acord cu interesul public.” (Ion Moraru, Realizator Societatea Română de Televiziune, 16 decembrie 2013).

În cele din urmă, pe 20 decembrie, plenul camerelor reunite ale Parlamentului l-a votat cu 405 voturi „pentru” şi două voturi „împotrivă” pe scriitorul şi realizatorul TV Stelian Tănase în funcția de Director General interimar al TVR. La audieri, Tănase a declarat că și-a propus să țină TVR departe de orice influență politică „TVR nu e televiziune guvernamentală. Cred că rolul meu e să asigur acest lucru și să fiu și crezut”.[12]

Cu trei zile înainte de a fi propus și votat de Parlament, Tănase scria pe blogul său despre situația televiziunii publice și scandalul politic iscat în jurul numirii noii conduceri. „Sunt mai multe mize legate de cine va fi șef la TVR. Una imediată este controlul televiziunii publice în anul electoral 2014. (...) Cine va conduce TVR în 2014 va trebui să sprijine activ campaniile electorale ale USL la europarlamentarele din mai și prezidentialele din decembrie. Aceasta va fi misiunea pentru care va fi numit X sau Y director-președinte al TVR de către majoritatea USL. Declarațiile publice care dezmint acest adevăr simplu pe care îl cunoaștem dintr-o lungă experiență fac parte din acel dublu limbaj și dublu standard cu care deja ne-am obișnuit. În esență aș vrea să văd că USL face azi ce spunea referitor la libertatea de expresie, la independența mass-media, la rolul presei atunci cînd se afla în Opoziție. Dar întotdeauna politicienii au un tip de discurs în Opoziție și o practică pe dos cînd ajung la Putere. Nimic nou”[13], a scris Tănase.

 


 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013" publicat de ActiveWatch.


[1]  „Trei membri CNA reclamă protocolul TVR-Ministerul Agriculturii la Parlament: Aduce atingere independenței editoriale”, Carmen Maria Andronache, PaginaDeMedia.ro, 5 decembrie 2013. http://www.paginademedia.ro/2013/12/trei-membri-cna-reclama-protocolul-tvr-ministerul-agriculturii-la-parlament-aduce-atingere-independentei-editoriale/

 

[2]  „INTERVIU – Stelian Tănase: Fără sprijin politic, TVR va intra în incapacitate de plată în acest an”, Mădălina Cerban, Mediafax.ro, 20 martie 2014. http://www.mediafax.ro/cultura-media/interviu-stelian-tanase-fara-sprijin-politic-tvr-va-intra-in-incapacitate-de-plata-in-acest-an-12300120

[3]Contract SRTV și SC Indie Studio SRL.

[4]  „Dovada că Sturzu minte precum șeful de partid. Urmașul lui Ponta, gurist pe banii TVR”, Laurențiu Ciocăzanu, ReporterVirtual.ro, 19 noiembrie 2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/11/dovada-ca-sturzu-minte-precum-seful-de-partid-urmasul-lui-ponta-gurist-pe-banii-tvr.html

[5]  „Mihai Sturzu: Javra nu face emisiune!”, Tiberiu Lovin, ReporterVirtual.ro, 7 octombrie 2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/10/mihai-sturzu-javra-nu-face-emisiune.html

[6]  „TVR, preș în fața USL”, Radu Pădure. EvZ.ro, 6 noiembrie 2013. http://www.evz.ro/1066176.html

[7]  „Propagandă la limita legii pentru Ponta şi Antonescu, în 12 ediţii speciale difuzate de TVR”, Răzvan Chiruță, România liberă, 07.11.2013. http://www.romanialibera.ro/cultura/propaganda-la-limita-legii-pentru-ponta-si-antonescu-in-12-editii-speciale-difuzate-de-tvr-317286

[8]  „UPDATE. Stirile TVR, apel pentru Nastase pe Facebook. Fostul premier, eliberat de judecatori”, Adrian Halpert, Reporter Virtual, 18.03.2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/03/update-stirile-tvr-apel-pentru-nastase-pe-facebook-fostul-premier-eliberat-de-judecatori.html

[9]  „Caz grav de imixtiune editoriala la TVR. „Autodenunt” al senatorului Iliesiu, L. Ciocăzanu”, Reporter Virtual, 04.12.2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/12/caz-grav-de-imixtiune-politica-in-decizia-editoriala-a-tvr-autodenunt-al-senatorului-pnl-sorin-iliesiu.html

[10]  „Șeful editorial de la Realitatea TV, clujeanul Rareș Bogdan, acuzat că a primit contracte de peste 300.000 de euro fără licitație. Cum răspunde”, Vocea Transilvaniei, 12 martie 2014. http://www.voceatransilvaniei.ro/seful-editorial-de-la-realitatea-tv-clujeanul-rares-bogdan-acuzat-ca-primit-contracte-de-peste-300-000-de-euro-fara-licitatie-cum-raspunde/

[11]  „Victor Ponta: Am reţineri privind propunerea ca Rareş Bogdan să fie șeful TVR”, Carmen Andronache, Pagina de Media, 17.12.2013. http://www.paginademedia.ro/2013/12/victor-ponta-am-retineri-privind-propunerea-ca-rares-bogdan-sa-fie-seful-tvr/

[12]  „Stelian Tanase, aviz cu unanimitate de voturi in Comisiile de cultura din Parlament pentru a prelua conducerea TVR: Televiziunea publica echidistanta - acesta este pariul meu”, Alina Neagu, Hotnews, 20.12.2013. http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-16249428-stelian-tanase-audiat-comisiile-cultura-din-parlament-televiziunea-publica-echidistanta-acesta-este-pariul-meu.htm

[13]  „Bătălia pentru TVR”, Stelian Tănase, Stelian-Tănase.ro, 17 decembrie 2013. http://www.stelian-tanase.ro/batalia-pentru-tvr/

 

 

 

Linkuri sursă:

http://www.stelian-tanase.ro/batalia-pentru-tvr/
http://www.paginademedia.ro/2013/12/trei-membri-cna-reclama-protocolul-tvr-ministerul-agriculturii-la-parlament-aduce-atingere-independentei-editoriale/
http://www.reportervirtual.ro/2013/11/dovada-ca-sturzu-minte-precum-seful-de-partid-urmasul-lui-ponta-gurist-pe-banii-tvr.html
http://www.mediafax.ro/cultura-media/interviu-stelian-tanase-fara-sprijin-politic-tvr-va-intra-in-incapacitate-de-plata-in-acest-an-12300120
http://www.reportervirtual.ro/2013/10/mihai-sturzu-javra-nu-face-emisiune.html
http://www.evz.ro/1066176.html
http://www.romanialibera.ro/cultura/propaganda-la-limita-legii-pentru-ponta-si-antonescu-in-12-editii-speciale-difuzate-de-tvr-317286
http://www.reportervirtual.ro/2013/03/update-stirile-tvr-apel-pentru-nastase-pe-facebook-fostul-premier-eliberat-de-judecatori.html
http://www.reportervirtual.ro/2013/12/caz-grav-de-imixtiune-politica-in-decizia-editoriala-a-tvr-autodenunt-al-senatorului-pnl-sorin-iliesiu.html
http://www.paginademedia.ro/2013/12/victor-ponta-am-retineri-privind-propunerea-ca-rares-bogdan-sa-fie-seful-tvr/
http://www.voceatransilvaniei.ro/seful-editorial-de-la-realitatea-tv-clujeanul-rares-bogdan-acuzat-ca-primit-contracte-de-peste-300-000-de-euro-fara-licitatie-cum-raspunde/
http://www.activewatch.ro/Assets/Upload/files/Libertatea%20presei%20in%20Romania%202013.PDF
http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-16249428-stelian-tanase-audiat-comisiile-cultura-din-parlament-televiziunea-publica-echidistanta-acesta-este-pariul-meu.htm

Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.