Relansare eșuată la TVR

29 Jul 2013
Pangrati, Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Conflicte de muncă  |  TV  |  TV

Descriere:

Cele trei grile de programe lansate în ultimul an nu au adus audiențele scontate. Mai mult, ele au stârnit controverse publice, primind critici din exteriorul, dar și din interiorul instituției. Grilele lansate de administrația Săftoiu în primăvara și toamna lui 2013 s-au axat pe programe de divertisment, unele destul de costisitoare și care nu au produs rezultatele scontate în termeni de audiență. Grila lansată la scurt timp după instalarea în decembrie 2013 a lui Stelian Tănase a eliminat majoritatea producțiilor de divertisment, aducând în schimb producții mai apropiate de specificul unei televiziuni publice – dezbateri pe teme de actualitate, emisiuni culturale. Însă nici acest demers nu a fost scutit de critici, Tănase fiind criticat de voci din interiorul instituției pentru faptul că a apelat la colaboratori externi pentru funcțiile de moderator/prezentator ale acestor emisiuni, neglijând resursele umane existente în instituție. Decizia este cu atât mai discutabilă ținând cont de problemele financiare ale instituției, contractarea unor colaboratori externi presupunând costuri suplimentare.

De altfel, la scurt timp după încheierea procesului de restructurare soldat cu 635 de disponibilizări, TVR a reînceput să angajeze personal[1] și colaboratori[2]. Unul din membrii CA, Ada Meseșan, a acuzat conducerea executivă că a redirecționat o parte din fondurile dedicate producției editoriale (un milion euro) către bugetul de salarii pentru prime, sporuri și ore suplimentare. Meseșan susține că acestea sunt acordate netransparent, discreționar, fără respectarea criteriilor prevăzute în normele interne[3]. Și alți membri ai fostului CA au acuzat efectuarea de către conducerea executivă a unor cheltuieli exorbitante. Valentin Nicolau a refuzat să participe în iulie 2013 la ședința Consiliului de Administrație organizată într-un hotel de 5 stele din stațiunea Mamaia.

Nicolau a mai semnalat și modul în care au fost organizate în vara lui 2013 concursurile pentru funcțiile de conducere, considerând că „Mascarada numită «selecție de proiecte» elimină concurența din afara TVR și are ca scop pe lângă conservarea actualilor șefi aduși de cuplul Săftoiu-Zgabercea și pe cei numiți din interiorul TVR care s-au dovedit obedienți fără să crâcnească. Succesul cacialmalei e garantat prin felul complicat și netransparent al mecanismelor de înscriere la «selecție»: cei care gestionează informațiile organizatorice sunt și cei care vor concura pentru ocuparea principalelor posturi, posturi ale căror caiete de sarcini și le-au întocmit singuri! Dar și prin felul în care s-au stabilit Comisiile de evaluare unde au fost numite persoane convenabile, unele dintre ele membri ai CA negociindu-și protejații în așa fel încât fiecare să fie mulțumit, clientela politică și de interese personale să poată avea câștig de cauză”[4].

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013" publicat de ActiveWatch


[1]  „Casting pentru prezentatori de divertisment la TVR 1”, TVR.ro, 10 aprilie 2013. http://www.tvr.ro/casting-pentru-prezentatori-de-divertisment-la-tvr-1_3860.html#view

[2]  „Restructurare de fațadă la TVR. Săftoiu a concediat 900 de salariați și a angajat peste 500”, Tiberiu Lovin, ReporterVirtual.ro, 19 noiembrie 2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/11/restructurare-de-fatada-saftoiu-a-concediat-900-de-salariati-si-a-angajat-peste-500.html

[3]  „TVR nu mai există, avem PSD TV. Operațiunea bani pentru partid. Interviu”, Ioana Ene Dogioiu, Ziare.com, 25 noiembrie 2013. http://www.ziare.com/media/tvr/tvr-nu-mai-exista-avem-psd-tv-operatiunea-bani-pentru-partid-interviu-1269646

[4]  „Șefii interimari de la TVR organizează concursurile pentru care candidează”, Tiberiu Lovin, ReporterVirtual.ro, 29 iulie 2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/07/sefii-interimari-de-la-tvr-organizeaza-concursurile-pentru-care-candideaza.html

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.