Instituții media care au cerut interzicerea dreptului la liberă exprimare

6 May 2014
Comuna Balotești, Județul Ilfov, Romania

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Conflicte de muncă  |  Amenințări  |  Insulte  |  Politice  |  Din partea altor instituții/ persoane  |  Altele

Descriere:

Excesele mediatice au generat ca reacție alte excese îndreptate împotriva dreptului la liberă exprimare, dând măsura „respectului” pe care unii actori media îl poartă pentru acest drept.

Avem de-a face în ultimul an cu o practică, care a devenit deja destul de răspândită în piață: o avalanșă de somații publice sunt adresate de diverși oameni de presă sau instituții media către alți jurnaliști sau instituții media, în care se cere pe un ton imperativ să se înceteze orice exprimare critică la adresa semnatarului somației.

Rând pe rând, cei mai vizibili actori în această bătălie absurdă și-au adresat unii altora astfel de somații, amenințând cu acțiuni în instanță, ignorând principiile libertății de exprimare, normele interne și internaționale, precum și jurisprudența CEDO. Singura utilitate a acestor documente o constituie presiunea pe care semnatarii speră să o exercite asupra destinatarului, în ideea că criticile sau atacurile la adresa lor vor înceta. Unele dintre aceste somații au fost publicate în paginile publicațiilor care le-au emis.

În februarie 2014, Antena 3 a cerut publicației online ReporterVirtual.ro să elimine de pe propriul site articolele „neadevărate și denigratoare” la adresa Antena 3 și a realizatorilor săi[1]. Același post de televiziune a amenințat cu un proces Casa Jurnalistului, o comunitate de reporteri independenți, în cazul în care nu șterg pozele și interviul cu o reporteră Antena 3. Casa Jurnalistului publicase în luna septembrie un reportaj ai cărui protagoniști erau jurnaliștii care relatau din teren protestele de stradă împotriva proiectului de la Roșia Montană[2]. Printre reporterii intervievați se afla și reporterul Antena 3, Ana Cărbunaru. Aceasta a afirmat că presa a relatat protestele „după criterii politice, fiecare după cum a bătut vântul. Și Antena 3? M-ați prins, hihi. Asta e cu no comment, dar… cine era cu partidul respectiv n-a dat despre partidul respectiv și cine ține cu partidul ălălalt a dat în el… adică știi tu”[3]

În 2013, jurnalistul Petrișor Obae a fost acționat în judecată de Intact, compania ce deține postul Antena 1, pentru motive similare (cazul este prezentat în raportul FreeEx 2013 și în capitolul Procese al acestui raport.) Antena TV Group i-a cerut jurnalistului daune materiale și morale de 600.000 de euro și i-a făcut și plângere la Poliție pentru abuz în serviciu. Instanța a respins acțiunea ca nefondată (detalii la capitolul despre procese).

Tot în februarie 2014, publicația online ReporterVirtual.ro a mai primit din partea avocatei comentatorului Bogdan Chirieac o solicitare să elimine de pe site un material care l-ar fi denigrat pe clientul său[4].

În ianuarie 2014, cotidianul Evenimentul zilei a solicitat postului Antena 3 și cotidianului Jurnalul Național „să înceteze orice acţiune care prejudiciază imaginea ziarului şi a jurnaliştilor săi”[5]. Cităm din această somație: „Să încetaţi de îndată orice acţiune de natură a prejudicia imaginea ziarului Evenimentul zilei şi a jurnaliştilor săi, Ion Cristoiu, Dan Andronic, Silviu Sergiu, Mircea Marian, precum şi a altor ziarişti din redacţie, prin utilizare fără drept a numelui şi imaginii acestora în scopul transmiterii către public de informaţii false şi mesaje denigratoare la adresa acestora. De asemenea, va somăm să îndepărtaţi imediat de pe site- ul dumneavoastră imaginile contrafăcute, precum şi să încetaţi de îndată utilizarea imaginii acestora în scopul promovării unor mesaje denigratoare, afirmaţii sau interpretări personale emise de către jurnaliştii site-ului, ai ziarului Jurnalul Naţional sau ai postului Antena 3 pe care le conduceţi. Vă atragem atenţia că acţiunea dumneavoastră este cu atât mai gravă cu cât vă folosiţi de imaginea ziarului Evenimentul zilei şi a jurnaliştilor săi, inclusiv în scopuri comerciale”.

Jurnalista Sorina Matei a transmis în luna martie 2014 o notificare adresată România TV și jurnalistului Dragoș Pătraru în care le cerea să înceteze „difuzarea și folosirea de cuvinte și expresii jignitoare care aduc grave atingeri imaginii, demnității și reputației de care mă bucur”[6] și le interzicea „reproducerea în orice mod a înfățișării mele fizice ori a vocii mele sau, după caz, utilizarea unei astfel de reproduceri”.

În octombrie 2013, un caz fără precedent l-a constituit solicitarea adresată de Compania Intact Production SRL (deținută de familia Voiculescu) Tribunalului București prin care cerea dizolvarea Editurii Evenimentul si Capital (EEC), societatea care editează ziarul Evenimentul zilei, dar și a companiei B1 TV Channel SRL. Solicitarea a fost motivată pe baza legii societăților comerciale, care dă dreptul oricărei persoane interesate să depună astfel de cereri. Motivul invocat de reclamant au fost rezultatele financiare ale celor două societăți reclamate care au înregistrat pierderi în 2010 și 2011. Tribunalul a respins în 2014 ambele solicitări[7].

 


Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013" publicat de ActiveWatch


[1] „Antena 3 ne somează. Brrr, ce ne-am mai speriat!”, Adrian Halpert, ReporterVirtual.ro, 11 februarie 2014. http://www.reportervirtual.ro/2014/02/antena-3-ne-someaza-brrr-ce-ne-am-mai-speriat.html

[2]  „Ce spune «Presa română plină de minciună» despre proteste”, Radu Ciorniciuc, CasaJurnalistului.ro, 8 septembrie 2013. http://casajurnalistului.ro/ce-spune-presa-romana-plina-de-minciuna-despre-proteste/

[3]  Ibidem.

[4] „Bogdan Chirieac somează ReporterVirtual”, Redacția RV, ReporterVirtual.ro, 17 februarie 2014. http://www.reportervirtual.ro/2014/02/bogdan-chirieac-someaza-reporter-virtual.htmll

[5]  „EvZ notifică trustul lui Voiculescu”, EvZ.ro, 20 ianuarie2014. http://www.evz.ro/1077995.html

[6]http://sorinamatei.blogspot.ro/

[7]  „Solicitarea Intact Production de dizolvare a Evenimentului Zilei, respinsă de Tribunal”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 26 februarie 2014. http://www.paginademedia.ro/2014/02/solicitarea-intact-production-de-dizolvare-a-evenimentului-zilei-respinsa-de-tribunal/

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.