Antena 1 a vrut să-i închidă gura lui Bendeac

15 Oct 2013
Antena 1, Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Conflicte de muncă  |  Cenzură  |  TV  |  Prezentator  |  Altele

Descriere:

Actorul Mihai Bendeac a intrat în luna octombrie în conflict cu angajatorul său de la acea dată, Antena 1, ca urmare a faptului că reprezentanții televiziunii au încercat să-i impună o listă mai multe subiecte tabu. Artistului i-a fost încălcată libertatea de exprimare în mai multe rânduri, prin faptul că i s-a interzis să facă referire la anumite personalități și subiecte în emisiunea de satiră pe care o realiza[1]. După mai multe săptămâni de negocieri cu angajatorul, Mihai Bendeac a renunțat la contractul de la Antena 1 în schimbul unuia la Prima TV.

Într-un comunicat de presă, Antena 1 a încercat să se delimiteze de prestația artistică a lui Mihai Bendeac, deși emisiunile criticate fuseseră în prealabil agreate de managementul acestei instituții și fuseseră difuzate pe post. „Realizatorul Mihai Bendeac a ales ca, în numele libertății de exprimare și folosindu-se de statutul uneia dintre cele mai puternice stații TV din România, să creeze conflicte de natură personală cu valorile și simbolurile culturale ale României (vezi cazul actorului Alexandru Arșinel), precum și cu valorile spirituale ale României (vezi cazul Bisericii Ortodoxe Române, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel). Aceste decizii unilaterale au fost de natură a afecta prestigiul acestor valori, pe care Antena 1 le respecta întru totul, precum și imaginea stației noastre, construită în cei 20 de ani de activitate”[2], s-a arătat în comunicatul Antena 1.

În opinia ActiveWatch, „cazurile” Alexandru Arșinel și Patriarhul Daniel, invocate în comunicatul Antenei 1, erau mai degrabă un pretext prin care managementul încearca să justifice tentativa de a cenzura și alte subiecte propuse de Mihai Bendeac pentru a fi parodiate în emisiunea iComedy[3]. Un exemplu făcut public de actor pe Facebook a fost că i s-a interzis să-l invite în emisiune pe Radu Banciu, realizator la B1 TV, fiind de notorietate conflictul mediatic dintre acesta și o vedetă a grupului media Intact, Mircea Badea. Comunicatul Antena 1 mai afirma că: „Atâta vreme cât propunerile de conținut emise de Mihai Bendeac pentru emisiunea iComedy sunt conflictuale, defăimătoare, triviale, denigratoare sau aduc atingere valorilor publice, considerăm că această «atitudine artistică» încalcă flagrant obligațiile contractuale și editoriale asumate de acesta încă de la începutul proiectului”[4].

 


Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013" publicat de ActiveWatch


[1]  „Protest. Antena 1 îl cenzurează pe Mihai Bendeac”, ActiveWatch, ActiveWatch.ro, 18 octombrie 2013. http://activewatch.ro/ro/freeex/reactie-rapida/protest-antena-1-il-cenzureaza-pe-mihai-bendeac/

[2]  „Poziția Antena Group în «cazul» Mihai Bendeac”, A1.ro, 15 octombrie 2013. http://a1.ro/tv/tv-1/pozitia-antena-group-in-cazul-mihai-bendeac-id160303.html#

[3]  „Protest. Antena 1 îl cenzurează pe Mihai Bendeac”, ActiveWatch, ActiveWatch.ro, 18 octombrie 2013. http://activewatch.ro/ro/freeex/reactie-rapida/protest-antena-1-il-cenzureaza-pe-mihai-bendeac/

[4]  „Poziția Antena Group în «cazul» Mihai Bendeac”, A1.ro, 15 octombrie 2013. http://a1.ro/tv/tv-1/pozitia-antena-group-in-cazul-mihai-bendeac-id160303.html#

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.