Horia Ivanovici, dat afară de la DigiSport la presiunile Federației Române de Fotbal

18 Sep 2013
Staicovici 75, Bucuresti

Categorii:

Conflicte de muncă  |  Cenzură  |  Editoriale (interne)  |  Din partea altor instituții/ persoane

Descriere:

În septembrie 2013, realizatorul TV Horia Ivanovici a primit din partea SC RCS&RDS SA (societatea care deține postul DigiSport) decizia de reziliere a Contractului de Cesiune de Drepturi de Autor nr. C1037/02.08.2011, încheiat cu compania pentru a realiza emisiunea Fanatik Show la televiziunea DigiSport. Decizia unilaterală de încetare a contractului de colaborare a venit în urma unei înștiințări primite de postul de televiziune DigiSport din partea Federației Române de Fotbal, prin care se retrăgeau acreditările jurnaliștilor la acțiunile echipei naționale[1]. Motivele invocate de FRF au fost „nenumăratele insulte proferate împotriva Președintelui FRF, domnul Mircea Sandu, selecționerului echipei naționale, Victor Pițurcă, și conducerii FRF de domnul Horia Ivanovici, în cadrul emisiunii Fanatik Show”[2].

În documentul trimis prin executor judecătoresc, compania media a invocat explicit, pe cuprinsul a șase pagini, lezarea imaginii unor oficiali din sportul românesc de către Horia Ivanovici. „În multe emisiuni aţi adus atingere imaginii publice a oficialilor structurilor sportive din România sau aţi incitat anumiţi invitaţi ori diverși interlocutori să profereze insulte la adresa unor oficiali ai structurilor sportive din România”, i-a reproșat RCS&RDS lui Ivanovici. În opinia ActiveWatch, exprimată într-un comunicat către Consiliul Național al Audiovizualului, majoritatea afirmațiilor/expresiilor incriminate de companie nu depășeau limita dreptului la libera exprimare și reprezintau opinii argumentate asociate unor situații factuale, majoritatea lor în interes public[3]. Imediat după ce Ivanovici a fost dat afară, celor de la Digi Sport li s-a ridicat interdicția de a participa la acțiunile organizate de FRF. Mai mult decât atât, în conținutul contractului dintre RCD&RDS și Ivanovici se regăseau clauze care restrângeau dreptul la liberă exprimare.

 ActiveWatch a sesizat CNA în acest caz și a cerut instituției să analizeze dacă decizia de încheiere a contractului și clauzele acestuia încalcă legislația audiovizuală. De asemenea, ActiveWatch a solicitat CNA să verifice existența unor clauze contractuale între autoritățile din fotbal (FRF și LPF) și radiodifuzori care limitează dreptul la liberă exprimare. Conform art. 87 din legea audiovizualului, „Orice clauze contractuale, indiferent de părţi, care încalcă, în domeniul audiovizualului, dreptul publicului de a primi, informaţii de interes public şi libera concurenţă sunt nule[4]. Răspunzând sesizării ActiveWatch, CNA a precizat că nu este de competența sa să se pronunțe dacă decizia de reziliere sau clauzele contractuale care au făcut obiectul sesizării sunt ilegale[5]. De asemenea, CNA a considerat că clauzele restrictive impuse de structurile din fotbal radiodifuzorilor nu încalcă art.87 al legii audiovizualului, întrucât informațiile vizate nu ar fi de interes public[6].

RCS&RDS este beneficiarul unui contract de transmitere a meciurilor cu Liga Profesionistă de Fotbal, recente dezvăluiri în spațiul public relevând o serie de relații comerciale discutabile între companie și alte societăți comerciale controlate de președintele Ligii Profesioniste de Fotbal, Dumitru Dragomir. Aceeași companie a fost în ultimul timp protagonistul unor dispute comerciale cu furnizorii de conținut, eliminând din grila de programe o serie de canale de pe rețelele de cablu și satelit.

 


Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013" publicat de ActiveWatch


[1]  „Sesizare către CNA în cazul RCS&RDS vs Horia Ivanovici”, ActiveWatch – Agenția de Monitorizare a Presei, ActiveWatch.ro, 18 septembrie 2013. http://activewatch.ro/ro/freeex/reactie-rapida/sesizare-catre-cna-in-cazul-rcs-rds-vs-horia-ivanovici/

[2]  „Horia Ivanovici, concediat de la DigiSport pentru că a criticat șefii fotbalului. Tolontan: «Act de cenzură argumentat legal»”, Petrișor Obae, PaginaDeMedia.ro, 16 septembrie 2013. http://www.paginademedia.ro/2013/09/horia-ivanovici-concediat-de-la-digisport-pentru-ca-a-criticat-sefii-fotbalului-tolontan-act-de-cenzura-argumentat-legal/

[3]  „Sesizare către CNA în cazul RCS&RDS vs Horia Ivanovici”, ActiveWatch – Agenția de Monitorizare a Presei, ActiveWatch.ro, 18 septembrie 2013. http://activewatch.ro/ro/freeex/reactie-rapida/sesizare-catre-cna-in-cazul-rcs-rds-vs-horia-ivanovici/

[4]  Ibidem.

[5]  „Sesizare către CNA în cazul RCS&RDS vs Horia Ivanovici”, ActiveWatch.ro, 18 septembrie 2013. http://www.activewatch.ro/ro/freeex/reactie-rapida/sesizare-catre-cna-in-cazul-rcs-rds-vs-horia-ivanovici/

[6]  Ibidem.

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.