DGI al TVR, Stelian Tănase, a întrerupt transmisia unui documentar

7 Mar 2014
TVR, Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Acces la informații de interes public  |  Cenzură  |  Editoriale (interne)

Descriere:

Pe 7 februarie 2014, Directorul General Interimar TVR, Stelian Tănase, a ordonat întreruperea difuzării unui program difuzat de canalul TVR Moldova, care emite pe teritoriul Republicii Moldova. Programul întrerupt era un episod al documentarului „Moștenirea clandestină”, realizat de jurnalista Monica Ghiurco, și trata aspecte de politică externă din perioada comunistă. Intervenția lui Tănase a fost confirmată inclusiv de directorul TVR Internațional, Beatrice Comănescu: „Stelian Tănase m-a sunat și-a mi-a cerut să opresc emisia TVR Moldova. Este fără precedent. Niciun director general sau președinte al TVR nu a întrerupt emisia. Întreruperea s-a făcut fără argumente, pe un ton, să zicem intempestiv. Nu este în regulă ceea ce s-a întâmplat. Grilele TVR sunt realizate de către canale, aprobate de directorul de programe. Înainte era un consiliu de programe care nu mai există, care aproba aceste grile. Această grilă cadru a fost aprobată în urmă cu aproximativ două luni”[1].

CNA  a sancționat TVR în legătură cu acest caz, dar nu pentru actul de cenzură, ci pentru faptul că TVR nu a pus la dispoziția instituției caseta-martor. CNA a considerat că legislația audiovizuală nu prevede sancțiuni pentru actele de cenzură[2].

Într-un răspuns transmis Comisiei de Etică și Arbitraj a TVR, Stelian Tănase a afirmat că decizia întreruperii transmisiei nu a fost un act de cenzură și s-a făcut cu respectarea procedurilor instituționale: „Precizăm că decizia privind eliminarea programului sus-menționat a intervenit ca urmare a exercitării controlului ierarhic redacțional asupra emisiunilor difuzate de serviciul public de televiziune în conformitate cu art IV 7 din Regulamentul de Organizare și Funcționare al SRTV și cu prevederile legii 504/2002 a Audiovizualului, care permit exercitarea unui control redacțional prin intermediul mecanismelor și structurilor de autoreglementare a SRTV. În acest sens, menționăm că potrivit art IV 7 punctul 5 din Regulamentul de Organizare și Funcționare a SRTv, «selectarea cu bună-credință a informației de persoanele care poartă răspunderea pentru conținutul acesteia nu constituie cenzură»”.[3]

Comisia de Etică și Arbitraj s-a pronunțat la începutul lunii aprilie, considerând că decizia de întrerupere a difuzării „a fost una excesivă, hazardată şi, prin scandalul creat, dăunătoare pentru imaginea televiziunii publice” și că „a avut un caracter arbitrar, fiind bazată pe considerente mai degrabă subiective decât pe argumente profesionale temeinice”. Comisia a recomandat „o reanalizare a procedurilor prin care să se stabilească clar competenţele, responsabilităţile şi un mod de acţiune şi comunicare unitar pentru cazurile în care s-ar putea solicita întreruperea unui program, ca şi definirea situaţiilor în care acest lucru este permis”. De asemenea, Comisia de Etică şi Arbitraj a înaintat concluziile Consiliului de Administraţie al SRTv, considerând că „sunt întrunite condiţiile unui caz de interes major prevăzute în articolul 47 din Statutul ziaristului din SRTv”. Până la data redactării prezentului raport, Consiliul de Administraţie nu a discutat această sesizare.


Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013" publicat de ActiveWatch


[1]  „Beatrice Comănescu, directorul TVR Internațional: Stelian Tănase a oprit emisia TVR Moldova”, ExclusivNews.ro, 17 februarie 2014. http://www.exclusivnews.ro/mass-media/beatrice-comanescu-directorul-tvr-international-stelian-tanase-a-oprit-emisia-tvr-moldova.html

[2]  „TVR: Caseta care dovedea cenzura lui Tănase a dispărut!”, Bogdan Irimescu, ReporterVirtual.ro, 26 februarie 2014. http://www.reportervirtual.ro/2014/02/tvr-caseta-care-dovedea-cenzura-lui-tanase-a-disparut.html

[3]  „Stelian Tănase, despre acuzațiile de cenzură: «TVR a acționat în deplină conformitate cu prevederile legale și statuare în vigoare»”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 7 martie 2014. http://www.paginademedia.ro/2014/03/stelian-tanase-despre-acuzatiile-de-cenzura-tvr-a-actionat-in-deplina-conformitate-cu-prevederile-legale-si-statuare-in-vigoare/


Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.