Sancțiuni CNA anulate de instanțe

18 Feb 2015
Consiliul National Al Audiovizualului, Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)

Descriere:

La finele lui 2013, CNA a început să sancționeze dreptul la opinie al moderatorilor sau invitaților acestora. Considerăm că este o tendință îngrijorătoare, deoarece aceste sancțiuni nu țin cont de normele și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului.

Prima sancțiune a fost o somație împotriva Radio România Actualități pentru faptul că moderatorul Alexandru Rusu nu a intervenit atunci când invitatul său, actorul Dan Puric, a făcut afirmații considerate a fi injurioase de CNA, dar și pentru nerespectarea principiilor imparţialităţii şi echilibrului. Invitatul a afirmat că România este condusă de „un cuib mafiotic” și de „o șleahtă de securiști” sau „sistemul acesta de tip mafiot care paralizează dezvoltarea României este un cancer la nivel social”.

Decizia a fost contestată în instanță, dar nu de partea sancționată (SRR), așa cum era firesc, ci de A. Rusu, moderatorul emisiunii care a făcut obiectul sancțiunii CNA. Consiliul a contestat calitatea procesuală a acestuia, însă instanța a respins această cerere. Curtea de Apel București a anulat sancțiunea CNA, considerând că afirmațiile lui D. Puric „intră în categoria judecăților de valoare și sunt făcute în contextual unor dezbateri asupra unor chestiuni de ordin general, astfel că o sancțiune, chiar de o gravitate redusă, reprezintă o ingerință în dreptul la liberă exprimare garantat de art.10 din CEDO”.

La începutul lui 2014, CNA a sancționat pentru aceleași abateri afirmațiile moderatorului Robert Turcescu și invitaților unei emisiuni a postului B1 TV pentru exprimări precum „A fost încă o tentativă eșuată, cel puțin până acum din fericire, de lovitură nu de stat ci de lovitură puternică, de croșeu, aplicată statului de drept în România” sau „mardeiași politici”[1]. Amenda aplicată a fost în valoare de 70.000 de lei, aceasta sancționând și abaterile comise în cadrul unei alte emisiuni difuzată de B1 TV, Ring TV.

În februarie 2015, Curtea de Apel București a redus amenda la 40.000 de lei și a anulat sancțiunea ce viza afirmațiile făcute de moderatorul Robert Turcescu în decembrie 2013, considerând că acestea nu au încălcat legislația audiovizuală. Sentința nu este definitivă. Amenda de 40.000 lei sancționează exclusiv abaterile comise în timpul emisiunii Ring TV[2].

ActiveWatch a considerat că astfel de sancțiuni riscă să provoace situații de cenzură în redacții și autocenzură în rândul jurnaliștilor și s-a adresat public Consiliului[3], afirmând că „Mesajul transmis de Consiliul Național al Audiovizualului radiodifuzorilor este extrem de periculos, iar astfel de sancțiuni riscă să provoace situații de cenzură în redacții și autocenzură în rândul jurnaliștilor.(...) se naște întrebarea dacă avem de-a face cu o politică instituțională de taxare a opiniilor critice la adresa puterii politice sau doar cu o eroare de interpretare a reglementărilor în vigoare”[4].

Curtea de Apel București a mai anulat și amenda de 10.000 de lei impusă de CNA canalului de știri B1 TV, pentru afirmațiile făcute de prezentatorul Radu Banciu în mai multe ediții ale emisiunii Lumea lui Banciu[5]. Printre faptele sancționate sunt unele insulte aduse președintelui Senatului, C.P. Tăriceanu („Domnule, așa jigodie sau javră cum a fost, țineți minte cum ca un boșorog se ducea spre cabinetul lui Victor Ponta, ca ultimul umil, într-adevăr, cu șapca în mână, să-l mai primească cineva în politică, uite ce repede lucrurile s-au întors în favoarea lui!”).

Curtea de Apel București a anulat în ianuarie 2014 o sancțiune acordată de CNA postului România TV pentru difuzarea în iunie 2013 a unor imagini cu jurnalista Andreea Pora mâncând (aceleași imagini folosite în montajul difuzat de Antena 3 în ianuarie 2014), dar și secvențe din alte emisiuni în care jurnalista a fost făcută de Gigi Becali „ciocănitoarea Woody”. CNA a considerat că „Montajul acestor imagini, înainte-înapoi, aveau menirea de a induce publicului o imagine peiorativă persoanei Andreea Pora, folosind cu rea-credinţă imaginea acesteia aflată într-o ipostază ce nu avea nicio legătură cu interesul public”[6]. Decizia Curții de Apel a fost atacată cu recurs și se judecă la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Un membru al CNA, Lorand Turos, a propus retragerea licenței postului Nașul TV pentru afirmațiile făcute de realizatorul unei emisiuni. Acesta și-a exprimat dorința de elimina partidele și de a asigura o conducere populară: „să schimbăm complet sistemul din rădăcină, să eliminăm complet partidele și politicienii și să asigurăm o conducere populară acestei țări”. Turos a apreciat că opiniile exprimate de moderator ar fi incitat la acțiuni „care au drept scop disoluţia autorităţii de stat” și a susținut că emisiunea este „o picătură chinezească, care zi de zi pune sub semnul întrebării ce înseamnă sistemul politic și ce înseamnă instituțiile statului român și Constituția”. Totuși, propunerea lui Turos nu a fost susținută de colegii săi, astfel încât sancțiunea a fost o amendă de 10.000 de lei.

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2014-2015", publicat de ActiveWatch


[1]  „Decizia nr. 118 din 6.02.2014”, CNA.ro.

[2]„Instanță. Turcescu nu a încălcat legea când a vorbit la B1 despre <>. Curtea de Apel a redus amenda de 70.000 de lei dată B1 TV”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 18 februarie 2015.

[3]  „Consiliul Național al Audiovizualului sancționează din nou dreptul la opinie”, ActiveWatch, 10 februarie 2014.

[4]  „Consiliul Național al Audiovizualului sancționează din nou dreptul la opinie”, ActiveWatch, 10 februarie 2014.

[5] „Curtea de Apel anulează o amendă dată de CNA lui Radu Banciu”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 4 noiembrie 2014.

[6]  „Curtea de Apel a anulat o amendă la România TV pentru denigrarea Andreei Pora”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 24 ianuarie 2014.

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.