Conflicte interne la CNA

10 Feb 2014
Bucuresti, Bulevardul Libertatii Nr 14

Categorii:

Conflicte de muncă

Descriere:

Instituția continuă să fie măcinată de conflicte interne între diversele tabere, aliniate în jurul partidelor care le-au numit. Narcisa Iorga și Valentin Jucan, nominalizați de PDL, au contestat cu mai multe ocazii deciziile Consiliului și au cerut în mai multe rânduri demisia președintei Laura Georgescu. Aceștia consideră că instituția nu sancționează suficient de dur abaterile editoriale grave, făcând referire directă la favorizarea radiodifuzorilor apropiați partidelor aflate la putere. Valentin Jucan scria într-un comunicat de presă: „Ore peste ore de audieri şi vizualizări de rapoarte de monitorizare, însoţite de reacţii de dezaprobare din partea membrilor, dar finalizate cu o blândă mângâiere sub forma unor somaţii sau amenzi cu valoarea unui pumn cu bomboane”[1].

Cei doi au mai acuzat-o pe Laura Georgescu că emite recomandări în nume personal, fără a avea sprijinul instituției, dar și că a decernat premii fără a consulta restul membrilor[2]. De asemenea, cei doi au depus plângeri penale împotriva președintei instituției, acuzând-o pe aceasta de falsificarea actelor prin neincluderea în textul trimis spre publicare la Monitorul Oficial a unor amendamente la Codul de reglementare în audiovizual deja votate[3]

Unii membri au acuzat modul în care sunt acordate licențele. Narcisa Iorga a acuzat CNA că acordă licențe posturilor de radio cu susținere politică din zona coaliției aflate la putere, atunci când instituția a scos la licitație un număr de 26 de licențe.[4].

  Alte grupuri media au fost șicanate în efortul de a obține licențe din partea CNA. În luna noiembrie, CNA a refuzat acordarea licenței pentru un post de televiziune locală aparținând grupului media Gazeta de Sud, grup care patronează o serie de publicații în regiunea Oltenia, dar și un post de radio. Cotidianul Gazeta de Sud se află într-un conflict deschis cu primăria municipiului Craiova condusă de primarul Lia Olguța Vasilescu (cazurile sunt descrise în capitolul Presiuni al acestui raport), personaj influent în PSD. CNA a refuzat acordarea licenței pentru postul GDS TV pentru că denumirea aceasta ar fi creat confuzie și ar fi afectat drepturile organizației neguvernamentale Grupul de Dialog Social, cunoscut și ca GDS, una dintre cele mai vechi organizații ale societății civile după 1989. La o a doua încercare, CNA a refuzat licența și pentru denumirea Gazeta de Sud TV. În cele din urmă, CNA a acordat licență solicitanților, după ce aceștia au modificat denumirea în Alege TV[5].

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013", publicat de ActiveWatch


[1]  „Un membru CNA despre Consiliu: «Mizeria din audiovisual și cancan-ul, tolerate de majoritate»”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 19 februarie 2013. http://www.paginademedia.ro/2013/02/un-membru-cna-despre-consiliu-mizeria-din-audiovizual-si-cancan-ul-tolerate-de-majoritate/

[2]  „Doi membri CNA cer demisia președintelui: A transformat CNA în Consiliul Național al Antenelor”, Carmen Maria Andronache, PaginaDeMedia.ro, 13 decembrie 2013. http://www.paginademedia.ro/2013/12/doi-membri-cna-cer-demisia-presedintelui-a-transformat-cna-in-consiliul-national-al-antenelor/

[3]  „Trei membri CNA: Două articole votate de CNA nu au mai ajuns în Monitorul Oficial. Jucan, plângere penală împotriva președintelui CNA”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 9 aprilie 2013. http://www.paginademedia.ro/2013/04/live-conferinta-de-presa-speciala-doua-articole-votate-de-cna-nu-au-mai-ajuns-in-monitorul-oficial/

[4] „Narcisa Iorga (CNA), scrisoare deschisă în atenția membrilor CNA și a oricui este interesat de audiovizual”, F.M., Revista22.ro, 25 noiembrie 2013. http://www.revista22.ro/narcisa-iorga-cna-scrisoare-deschisa-n-aten539ia-membrilor-cna-537i-a-oricui-este-interesat-de-audiovizual-34240.html

[5] „Gazeta de Sud, la a treia încercare de licență, cu un nume nou: Alege TV”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 10 februarie 2014. http://www.paginademedia.ro/2014/02/gazeta-de-sud-la-a-treia-incercare-de-licenta-cu-un-nume-nou-alege-tv/

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.