Sancțiuni care afectează dreptul la liberă exprimare

26 Feb 2014
Consiliul National Al Audiovizualului, Bucuresti

Categorii:

Cenzură  |  Din partea autorităților  |  TV  |  Radio

Descriere:

La finele lui 2013, CNA a început să sancționeze dreptul la opinie al moderatorilor sau invitaților acestora. Considerăm că este o tendință îngrijorătoare, deoarece aceste sancțiuni nu țin cont de normele și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului.

Prima sancțiune a fost o somație împotriva SRR, pentru faptul că moderatorul Alex Rusu nu a intervenit atunci când invitatul său, actorul Dan Puric, a făcut afirmații considerate a fi injurioase de CNA, dar și pentru nerespectarea principiilor imparţialităţii şi echilibrului. Invitatul a afirmat că România este condusă de „un cuib mafiotic” și deo șleahtă de securiști.

La începutul lui 2014, CNA a sancționat pentru aceleași abateri, cu amendă în valoare de 70.000 de lei, afirmațiile moderatorului Robert Turcescu și invitaților unei emisiuni a postului B1TV pentru afirmații precum: „A fost încă o tentativă eșuată, cel puțin până acum din fericire, de lovitură nu de stat ci de lovitură puternică, de croșeu, aplicată statului de drept în România” sau „mardeiași politici”. Într-un comunicat transmis CNA, ActiveWatch a afirmat că aceste sancțiuni sunt abuzive și încalcă dreptul la liberă exprimare și nu respectă jurisprudența CEDO. „Mesajul transmis de Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) radiodifuzorilor este extrem de periculos, iar astfel de sancțiuni riscă să provoace situații de cenzură în redacții și autocenzură în rândul jurnaliștilor.(...) se naște întrebarea dacă avem de-a face cu o politică instituțională de taxare a opiniilor critice la adresa puterii politice sau doar cu o eroare de interpretare a reglementărilor în vigoare. Astfel, Consiliul sancționează dreptul la opinie, drept de care beneficiază inclusiv moderatorul emisiunii”[1].

CNA s-a eschivat evitând să se pronunțe în două spețe ce pot fi interpretate ca acte de cenzură. ActiveWatch a sesizat CNA în luna septembrie[2], solicitându-i să analizeze dacă decizia de reziliere a unui contract de cesiune a drepturilor de autor a încălcat normele legislației audiovizuale. Este vorba de încetarea contractului între S.C. RCS&RDS S.A (deținătoare licenței canalului Digi Sport) și un realizator independent, prezentatorul emisiunii sportive Fanatik show, Horia Ivanovici. De asemenea, ActiveWatch a solicitat CNA să verifice existența unor clauze contractuale între autoritățile din fotbal (FRF și LPF) și radiodifuzori, care limitează dreptul la liberă exprimare. Conform art. 87 din legea audiovizualului, „Orice clauze contractuale, indiferent de părţi, care încalcă, în domeniul audiovizualului, dreptul publicului de a primi informaţii de interes public şi libera concurenţă sunt nule”[3].

Decizia unilaterală de încetare a contractului de colaborare a venit ca urmare a unei înștiințări primite de postul de televiziune DigiSport din partea Federației Române de Fotbal prin care se retrăgeau acreditările la acțiunile echipei naționale de fotbal. Motivele invocate de FRF au fost „nenumăratele insulte proferate împotriva Președintelui FRF, domnul Mircea Sandu, selecționerului echipei naționale, Victor Pițurcă, și conducerii FRF de domnul Horia Ivanovici, în cadrul emisiunii Fanatik Show”[4]. Compania media invocă explicit în decizia de concediere lezarea imaginii publice a oficialilor structurilor sportive din România. RCS&RDS a constatat în urma unei monitorizări prin sondaj că Ivanovici ar fi „adus atingere imaginii publice a oficialilor structurilor sportive din România[5]. Raportul de verificare citează o serie de afirmații ale jurnalistului la adresa oficialilor FRF. Imediat după ce Ivanovici a fost dat afară, celor de la DigiSport li s-a ridicat interdicția de a participa la acțiunile organizate de FRF.

Majoritatea afirmațiilor/expresiilor în discuție nu depășesc, în opinia ActiveWatch, limita dreptului la libera exprimare și reprezintă opinii argumentate asociate unor situații factuale, majoritatea lor în interes public, așa cum este definit de Art. 31 din Codul de reglementare în audiovizual. Insultele sau atacurile la persoană constitutie o doar o mică parte din exemplele invocate de RCS&RDS.

RCS&RDS este beneficiarul unui contract de transmitere a meciurilor cu Liga Profesionistă de Fotbal, recente dezvăluiri în spațiul public[6] relevând o serie de relații comerciale discutabile între companie și alte societăți comerciale controlate de președintele Ligii Profesioniste de Fotbal, Dumitru Dragomir. Aceeași companie a fost în ultimul timp protagonista unor dispute comerciale cu furnizorii de conținut (mai multe detalii în capitolul Etică al prezentului raport), eliminând din grila de programe o serie de canale atât de pe rețelele de cablu și cât și de pe satelit.

În răspunsul către ActiveWatch, CNA a precizat că nu este de competența sa să se pronunțe dacă decizia de reziliere sau clauzele contractuale care au făcut obiectul sesizării sunt ilegale. CNA afirmă că „nu poate stabili, aşa cum se solicită, dacă decizia de încheiere a contractului de colaborare dintre RCS RDS şi Horia Ivanovici încalcă dispoziţiile Legii audiovizualului, întrucât acest act nu intră sub incidenţa legii audiovizualului; (...) - solicitarea de verificare a clauzelor contractuale între FRF şi LPF şi radiodifuzori, clauze care ar limita dreptul la liberă exprimare, nu este acoperită, în opinia noastră, de dispoziţiile art. 87 din Legea audiovizualului, întrucât în speţă nu este vorba de informaţii de interes public prin a căror nedifuzare dreptul publicului de a primi informaţii ar fi fost prejudiciat, ci de libertatea de opinie a jurnalistului/realizatorului programului.[7].

Un alt caz în care CNA a evitat să se pronunțe dacă a avut loc un act de cenzură sau nu s-a petrecut în martie 2014, când instituția a analizat întreruperea difuzării unui documentar în timpul emisiei, de către TVR Moldova (detalii în capitolul dedicat Televiziunii publice). CNA a sancționat TVR în legătură cu acest caz, dar nu pentru actul de cenzură, ci pentru faptul că TVR nu a pus la dispoziția instituției caseta martor. CNA a considerat că legislația audiovizuală nu prevede sancțiuni pentru actele de cenzură[8].

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013", publicat de ActiveWatch


[1] Consiliul Național al Audiovizualului sancționează din nou dreptul la opinie, ActiveWatch, 10.02.2014

[2]Sesizare către CNA în cazul RCS&RDS vs Horia Ivanovici, ActiveWatch, 18.09.2013

[3]  Ibidem

[4]  Ibidem

[5]  Ibidem

[6]http://grupul.ro/wp-content/uploads/2013/05/Contract_asoc_particip_RDS-BODU.pdf

[7]  „Sesizare către CNA în cazul RCS&RDS vs Horia Ivanovici”, ActiveWatch.ro, 18 septembrie 2013. http://activewatch.ro/ro/freeex/reactie-rapida/sesizare-catre-cna-in-cazul-rcs-rds-vs-horia-ivanovici

[8]  „TVR: Caseta care dovedea cenzura lui Tănase a dispărut!”, Bogdan Irimescu, ReporterVirtual.ro, 26 februarie 2014. http://www.reportervirtual.ro/2014/02/tvr-caseta-care-dovedea-cenzura-lui-tanase-a-disparut.html

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.