Instituții media care au cerut interzicerea dreptului la liberă exprimare

3 Jul 2015
Bucuresti

Categorii:

Tipul de media  |  Tipul de angajat media implicat  |  Editoriale (interne)  |  Print  |  TV  |  Radio  |  Online  |  Reporter  |  Redactor  |  Redactor-șef  |  Editor  |  Editorialist  |  Prezentator  |  Fotoreporter / Cameraman  |  Blogger  |  Altele

Descriere:

Un instrument de intimidare folosit tot mai des în ultimii ani de un număr crescând de oameni din presă și companii de media îl reprezintă acțiunile în instanță îndreptate împotriva altor jurnaliști sau companii de presă. Unele companii profită de puterea financiară pe care o dețin, disproporționtă în raport cu jurnaliștii, pentru a-i hărțui pe aceștia cu procese sau alte instrumente juridice. Pentru jurnaliști, costurile financiare și de timp pe care le presupun acțiunile în instanță constituie o povară greu de susținut.

De asemenea, avem de-a face în ultimul an cu o practică, care a devenit deja destul de răspândită în piață: o avalanșă de somații publice sunt adresate de diverși oameni din presă sau instituții media către alți jurnaliști sau instituții media, în care se cere pe un ton imperativ să se înceteze orice exprimare critică la adresa semnatarului somației.

Rând pe rând, cei mai vizibili actori în această bătălie absurdă și-au adresat unii altora astfel de somații, amenințând cu acțiuni în instanță, ignorând principiile libertății de exprimare, normele interne și internaționale, precum și jurisprudența CEDO. Singura utilitate a acestor documente o constituie presiunea pe care semnatarii speră să o exercite asupra destinatarului, în ideea că criticile sau atacurile la adresa lor vor înceta. Unele dintre aceste somații au fost publicate în paginile publicațiilor care le-au emis.

În noiembrie 2013, Intact Production, parte a grupului Intact, a solicitat dizolvarea societății care deține licența B1 TV și a Editurii Evenimentul și Capital (care editează publicațiile Evenimentul zilei și Capital)[1]. Intact Production afirma în solicitarea depusă la Tribunalul București că, din analiza rezultatelor financiare ale celor două societăți în anii 2010 şi 2011, şi publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe Publice, rezultă că societatea a înregistrat pierderi, iar activul net s-a diminuat la mai puţin de jumătate din valoarea capitalului social subscris[2]. Cererea de chemare în judecată a Intact Production făcea referire la Legea nr. 31 din 1990 privind societățile comerciale.

În ianuarie 2014, cotidianul Evenimentul zilei a solicitat postului Antena 3 și cotidianului Jurnalul Național „să înceteze orice acţiune care prejudiciază imaginea ziarului şi a jurnaliştilor săi”[3]. Cităm din această somație: „Să încetaţi de îndată orice acţiune de natură a prejudicia imaginea ziarului Evenimentul zilei şi a jurnaliştilor săi, Ion Cristoiu, Dan Andronic, Silviu Sergiu, Mircea Marian, precum şi a altor ziarişti din redacţie, prin utilizare fără drept a numelui şi imaginii acestora în scopul transmiterii către public de informaţii false şi mesaje denigratoare la adresa acestora. De asemenea, vă somăm să îndepărtaţi imediat de pe site- ul dumneavoastră imaginile contrafăcute, precum şi să încetaţi de îndată utilizarea imaginii acestora în scopul promovării unor mesaje denigratoare, afirmaţii sau interpretări personale emise de către jurnaliştii site-ului, ai ziarului Jurnalul Naţional sau ai postului Antena 3 pe care le conduceţi. Vă atragem atenţia că acţiunea dumneavoastră este cu atât mai gravă cu cât vă folosiţi de imaginea ziarului Evenimentul zilei şi a jurnaliştilor săi, inclusiv în scopuri comerciale”.

În februarie 2014, Antena 3 a somat publicația online ReporterVirtual.ro să înceteze „imediat orice acte de dezinformare cu privire la societatea noastră și la activitatea jurnaliștilor și partenerilor săi”, după ce site-ul publicase materile despre premiile primite de postul de televiziune în cadrul unor evenimente internaționale[4].

Situația s-a repetat câteva luni mai târziu, când Antena a revenit cu o cerere identică către ReporterVirtual.ro. De data aceast somația viza postarea pe reportervirtual.ro. a unei înregistrări video a emisiunii Sinteza zilei difuzată de Antena 3, ediția în care moderatorul discuta cu Adrian Zglobiu despre gândurile acestuia de sinucidere (caz descris în detaliu în cap. Etica în mass-media)[5].

Tot în februarie 2014, ReporterVirtual.ro a mai primit din partea avocatei comentatorului Bogdan Chirieac o solicitare să elimine de pe site un material care l-ar fi denigrat pe clientul său[6]. Articolul reclamat se referea la conflictul juridic dintre Chirieac și jurnalistul Liviu Avram (caz descris în cap. Conflicte juridice)[7].

Jurnalista Sorina Matei a transmis în luna martie 2014 o notificare adresată România TV și jurnalistului Dragoș Pătraru în care le cerea să înceteze „difuzarea și folosirea de cuvinte și expresii jignitoare care aduc grave atingeri imaginii, demnității și reputației de care mă bucur”[8] și le interzicea „reproducerea în orice mod a înfățișării mele fizice ori a vocii mele sau, după caz, utilizarea unei astfel de reproduceri”.

În mai 2014, după câștigarea unui proces cu trustul Intact, Stelian Negrea relata că a fost în continuare hărțuit de acest trust, aflat sub controlul lui Dan Voiculescu: „Mi-a făcut o plângere penală pentru înșelaciune la care am primit NUP de la Poliție confirmat ulterior și de Parchet, mi-a mai înaintat un proces civil prin care cerea la fel sume de ordinul sutelor de mii de euro la care culmea a renunțat de bunăvoie, mi-a trimis numeroase amenințări acasă prin intermediul unui executor judecătoresc să nu mai vorbesc, i-a trimis soției o amenințare că dacă eu n-am bani să-i plătesc cele 100.000 de euro pretinse atunci ea să nu-și vândă apartamentul că va trebui să i-l dea lui Voiculescu, mi-a făcut numeroase plângeri //anonime// pe la Garda Financiară pentru nereguli inventate sau delațiuni murdare de a trebuit să merg în nenumărate rânduri pe acolo cu teancuri de hârtii pentru a fi verificat etc.”[9] (cazul este descris în detaliu în cap. Conflicte juridice).

Postul Antena 3 a anunțat în luna iulie că va acționa în instanță B1 TV și pe directorul acestuia, Sorin Oancea, pentru prejudicii morale majore pe care i le-ar fi adus prin „difuzarea de informații neadevărate, interpretarea inexactă a faptelor și situațiilor, precum și acreditarea unor opinii fără suport factual drept fapte.”[10]

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2014-2015", publicat de ActiveWatch


[1]  „PREMIERĂ‚ ÎN PRESĂ. Inculpatul Dan Voiculescu, condamnat la cinci ani de închisoare, cere în instanță închiderea Evenimentului zilei | VIDEO”, de Simona Ionescu, Evenimentul zilei, 7 noiembrie 2013. „Intact Production cere dizolvarea societății care deține Evenimentul zilei”, de Iulia Bunea, PaginadeMedia.ro, 7 noiembrie 2013

[2]  Ibidem.

[3]  EVZ notifică trustul lui Voiculescu, Evenimentul zilei, 20.01.2014

[4]Antena 3 ne somează. Brrr, ce ne-am mai speriat!, Adrian Halpert, reportervirtual.ro, 11.02.2014

[5]Antena 3 ne somează: nu mai distribuiți „opera” lui Mihai Gâdea!, Adrian Halpert, reportervirtual.ro, 30.05.2014

[6]Bogdan Chirieac somează Reporter Virtual, reportervirtual.ro17.02.2014

[7]Bogdan Chirieac somează Reporter Virtual, reportervirtual.ro, 17.02.2014

[8]„Potrivit legii, am notificat România TV, SC Ridzone Computers SRL, SC RTV Satellite Net SRL, Pătraru Dragoș”, sorinamatei.blogspot.ro, 17 martie 2014

[9]  „Cum am câștigat procesul cu Dan Voiculescu și nu mai trebuie să-i dau 100.000 de euro. Jurnaliști din toate redacțiile demascați-vă mogulii!”, de Stelian Negrea, voxpublica.realitatea.net, 19 mai 2014

[10]Antena 3 dă în judecată B1 TV și cere daune morale de 500.000 de euro, Antena 3.ro, 03.07.2015

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.