Solicitare către Comisia de Cultură, privind Televiziunea publică

26 Aug 2014
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Acces la informații de interes public  |  Cenzură  |  Editoriale (interne)  |  Politice  |  Din partea altor instituții/ persoane  |  Altele  |  TV

Descriere:

Către: Senatul României
Comisia de Cultură şi Mass Media

Solicitare

Stimate domnule Preşedinte Georgică Severin,


Asociaţia Pro Democraţia Bucureşti, ActiveWatch, Grupul pentru Dialog Social, Alianţa Civică, Asociaţia pentru Dezvoltare Urbană şi Asociaţia Frontului Negustoresc Obor vă supun atenţiei următoarele probleme legate de Televiziunea Română, pe care le considerăm de natură să afecteze grav serviciul public de televiziune şi dreptul constituţional la informare, pe care această instituţie trebuie să îl garanteze.


Analizând noua grilă de programe a TVR, dată de curând publicităţii, observăm că principalului produs de informare a publicului larg, Telejurnalul, îi este alocat doar 25 de minute, faţă de cele 50 de minute consacrate. Această situaţie este fără precedent în istoria TVR şi nicărieri în Europa (TVR făcând parte din reţeaua televiziunilor europene, EBU) nu se cunoaşte ca principalul jurnal cu caracter informativ pentru publicul naţional să aibă o durată de emisie de doar 25 de minute.
Situaţia este mai gravă cu cât, în locul Telejurnalului de la ora 20.00, în grila TVR a fost introdusă o emisiune de talk show politic. Potrivit declaraţiilor publice ale Preşedintelui Director General (în ziarul Ring), formatul prevede ca în prima oră un politician să susţină unilateral opinii politice, urmând ca, în a doua oră, mai mulţi realizatori de emisiune externi TVR (unii dintre aceştia fiind cunoscuţi pentru opiniile partizane) să analizeze discursul-monolog al politicianului invitat în ora anterioară. Faţă de acestea, considerăm că reducerea timpului de emisie a principalului produs de informare a publicului - Telejurnalul de la ora 20.00 - coroborat cu introducerea în grilă a unui talk show politic cu un astfel de format au fost realizate din raţiuni electorale iar TVR deserveşte acum politicienii şi nu cetăţenii români plătitori de taxe. Publicul riscă să fie manipulat şi nu informat, aşa cum prevede Constituţia României. Subliniem că un talk show politic nu reprezintă în sine un produs cu caracter informativ pentru publicul larg, echilibrul editorial putând fi uşor depăşit, mai ales în condiţiile în care realizarea nu este garantată de jurnalişti interni ai TVR care se supun regulamentului şi statutului de jurnalist al TVR. Spre exemplu, calitatea de proprietar de presă a domnului Sorin Avram – este incompatibilă cu cea de moderator-realizator la TVR.


Totodată, în ultimele luni, am observat că jurnaliştii TVR sunt cenzuraţi (Monica Ghiurco, Mihai Rădulescu etc), în timp ce colaboratorii contractaţi de actuala conducere a instituţiei domină emisiunile postului. Readucem în atenţia dumneavoastră faptul că TVR are datorii uriaşe la bugetul de stat şi a încheiat un proces de restructurare pentru reducerea cheltuielilor prin concediere de personal (în prezent având de plătit daune în urma unui proces colectiv cu angajaţii concediaţi în 2012), dar la acest moment, continuă să angajeze colaboratori pentru producţia şi realizarea de emisiuni. În aceste condiţii, logica restructurării şi a reducerii de personal (inclusiv a jurnaliştilor) din 2012, potenţiala reducere a programului de lucru, a salariilor şi a fondului pentru orele suplimentare anunţate public de conducerea TVR vin în contradicţie cu faptul că instituţia nu îşi foloseşte jurnaliştii angajaţi ci preferă să încheie contracte cu colaboratori externi plătiţi, cel mai probabil, mult mai mult decât jurnaliştii TVR.


Constatăm cu îngrijorare că prin noua grilă şi noile formate editoriale TVR se îndepărtează de la misiunea de serviciu public, adoptând formate editoriale stereotipe în dauna unor produse editoriale inovatoare specifice misiunii publice şi care se regăsesc tot mai puțin în mediul audiovizual. Televiziunea publică trebuie să se deosebească de televiziunile comerciale printr-o ofertă editorială care să-i confere o identitate aparte şi să fie instituția media care impune în piaţă standarde editoriale, nu cea care se supune evoluţiilor pieţei sau devine instrument electoral. Considerăm urgente clarificarea, reafirmarea şi operaţionalizarea statutului şi codului deontologic pentru serviciul public de televiziune. Faţă de cele menţionate, vă solicităm să audiaţi persoanele din structurile de conducere care coordonează produsele informative ale TVR şi să stabiliţi în ce măsură acţionează cu bună credinţă şi profesionalism.


Pentru mai multe informatii, va rugam sa il contactati pe Dragoş Geamănă – coordonator de programe al Asociaţiei Pro Democraţia Bucureşti, la adresa de e-mail dragos.geamana@apd.ro, apd.bucuresti@apd.ro sau la telefon 0722 609530.

Semnatari:
Dragoş Geamănă - coordonator programe Asociaţia Pro Democraţia Bucureşti
Răzvan Martin - coordonator FreeEx Program ActiveWatch
Magda Cârneci - preşedinte Grupul pentru Dialog Social
Constantin Marţian - preşedinte Alianţa Civică
Gheorghiu Mircea - preşedinte Asociaţia Frontului Negustoresc Obor

 

_______

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public.

Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG in Romania (www.fondong.fdsc.ro) și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2015 – iunie 2015).

Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.

Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.

Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.