Romania TV - simptome clare de deprofesionalizare

16 Oct 2014
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Etică (abateri deontologice)

Descriere:

ActiveWatch a sesizat CNA în legătură cu emisiunea postului România TV în care s-a discutat starea de sănătate a Președintelui.

 

București, 16 octombrie 2014

Către: Consiliul Național al Audiovizualului

           Doamnei Președinte, Laura Georgescu

 

Subiect: Postul România TV. Posibilă încălcare a Deciziei 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, art. 31, 32, 33 si 67

ActiveWatch, în calitatea sa de organizație care apără dreptul la libertatea de exprimare și informare corectă, vă supune atenției și analizei emisiunea Ediție Specială, din data de 15 octombrie 2014, difuzată de postul România TV.

Începând cu ora 21:00, postul România TV a anunțat, sub forma unor titluri intermediare, difuzarea unor imagini și informații care ar viza „dezvăluiri-bombă” legate de „incapacitatea de a conduce țara” în care s-ar afla președintele în funcție, Traian Băsescu. Titluri de ilustrare: Imediat, cutremurător, Dezvăluiri-bombă despre Băsescu, Situație gravă ascunsă poporului, Incapacitate de a conduce țara sau Dovada, în imagini șoc. Menționăm că aceste titluri și intertitluri au rulat pe toată durata segmentului orar 21:00 – 22:00.

Dezvăluirea și dezbaterea imaginilor/informațiilor privind starea de sănătate a președintelui Traian Băsescu au avut loc în intervalele orare 22:00 – 23:00, respectiv 23:00 – 00:00.

În tronsonul 22:00 -23:00, în platoul România TV au participat și contribuit: Andreea Crețulescu și Victor Ciutacu (moderatori), Corina Drăgotescu și Val Vâlcu (jurnaliști), William Brânză (candidat PER), Marian Petrache (secretar general PNL) și Grațiela Gavrilescu (membru PLR). În tronsonul 23:00 – 00:00, în platoul România TV au participat și contribuit: Ionela Nastase (moderator), Dan Diaconescu (candidat PPDD) și Niels Schneker (comentator).

Menționăm că în ambele segmente, moderatorii și invitații au prezentat și dezbătut un set de imagini video, extrase din patru contexte diferite, în care președintele Traian Băsescu ar fi avut gesturi sau un comportament ce indicau o stare de sănătate precară.

Dincolo de interesul public legitim și incontestabil care ar putea justifica difuzarea acelor imagini și informații, considerăm că demersul jurnaliștilor România TV a fost incomplet, trunchiat și, pe alocuri, rău-intenționat.

Din analiza celor două emisiuni dedicate „bolii ascunse” a președintelui Traian Băsescu, reies următoarele aspecte care conduc spre concluzia că subiectul promovat de România TV a fost insuficient documentat și prezentat într-o manieră senzaționalistă:

Interpretarea abuzivă și netemeinică a unor imagini video. Dezbaterea cazului s-a făcut exclusiv în jurul a patru secvențe video care nu pot fi tratate ca probe temeinice și suficiente pentru a emite un diagnostic medical.
Inconsistența opiniilor formulate de moderatori și invitați. Subiectul a fost dezbătut într-o manieră speculativă și nu a fost asumat cu profesionalism de către moderatori și invitați.

În susținerea punctelor de mai sus, redăm integral textul inițial de prezentare a subiectului, în deschiderea orei 22:00, de către reporterul România TV, Viorela Grecu. Precizăm că discuțiile care au urmat au același registru speculativ, nesusținut de probe suplimentare (altele decât imaginile video care au făcut obiectul emisiunii).

„Sunt informații exclusive despre adevărata stare de sănătate a șefului statului, ascunsă, până în acest moment românilor. Avem imaginile incredibile în care Traian Băsescu arată clar semnele bolii Parkinson. Sunt mai multe ipostaze în care președintele a fost surprins și în care nu și-a mai putut ascunde boala de care suferă. Surse medicale au confirmat însă pentru România TV faptul că, atenție, președintele a suferit și două atacuri cerebrale în timpul celui de-al doilea mandat. Imaginile dovedesc din nou acest lucru. Traian Băsescu a apărut în cel puțin patru momente cu semne evidente ale atacurilor cerebrale. Într-unul dintre acestea, președintele nu-și mai putea mișca mâna dreaptă. Într-un altul, mâna stângă. Potrivit acelorași surse medicale, Andreea, Traian Băsescu a fost internat în mare secret la Spitalul Militar din București. De asemenea, a fost operat într-o clinică din Viena, mai spun aceleași surse medicale. Vorbim despre informații ținute ascunse de serviciile secrete ale statului. De altfel, chiar și în aparițiile recente, Traian Băsescu își trădează suferința. Ieșirile necontrolate, tremuratul continuu și izbucnirile sale pot fi citite de acum într-o altă cheie, în condițiile în care, iată, există justificări medicale pentru toate acestea”.

Considerăm că în cazul suspus atenției dumneavoastră, postul România TV a încălcat în mod voit și abuziv prevederile legale din domeniul audiovizual, deturnând sensul interesului public justificat.

Vă rugăm să analizați eventuala încălcare a unor articole din Decizia 220/2011:

ART. 31 
În sensul prezentului cod, sunt considerate a fi de interes public justificat orice probleme, fapte sau evenimente care influențează societatea sau o comunitate, în special cu privire la: 
 a) prevenirea sau probarea săvârșirii unei fapte cu incidență penală; 
 b) protejarea sănătății sau siguranței publice; 
 c) semnalarea unor afirmații înșelătoare sau a unor cazuri de incompetență care afectează publicul.  

ART. 32 
 (1) Niciun drept conferit prin lege nu poate fi exercitat într-un mod excesiv și nerezonabil, contrar bunei-credințe, în scopul de a vătăma sau de a păgubi pe altul ori profitând de ignoranța sau de buna-credință a persoanelor. 
 (2) Nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut, iar simpla invocare a dreptului la informare nu poate justifica încălcarea dreptului la viață privată. 
 (3) Dreptul la propria imagine nu trebuie să impiedice aflarea adevărului în probleme de interes public justificat.

ART. 33  

(3) Este interzisă difuzarea de știri, dezbateri, anchete sau de reportaje audiovizuale care constituie imixtiuni în viața privată și de familie a persoanei, fără acordul acesteia.

(4) Fac excepție de la prevederile alin. (3) situațiile în care sunt întrunite cumulativ următoarele condiții: 

 a) existența unui interes public justificat; 
 b) existența unei legături semnificative și clare între viața privată și de familie a persoanei și interesul public justificat.

ART. 67 
În exercitarea dreptului lor de a-și exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii și moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte și nu trebuie să profite de apariția lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigențelor de asigurare a imparțialității.

Invităm Consiliul Național al Audiovizualului să analizeze aspectele sesizate și, în situația încadrării acestora ca fiind temeinice, să aplice sancțiunile prevăzute de lege.

ActiveWatch recunoaște și face apel la rolul Consiliului Național al Audiovizualului de garant al interesului public și de unica autoritate de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale.

Va mulțumim,

Departamentul de Cercetare și Analiză Media

ActiveWatch

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.