„Mătrășirea” jurnaliștilor de la Ziarul de Bacău

28 Sep 2012
Bacau

Categorii:

Conflicte de muncă  |  Print  |  Reporter  |  Redactor  |  Redactor-șef  |  Editor

Descriere:

În iulie 2012, jurnalistul Ovidiu Pauliuc, de la Ziarul de Bacău (publicație deținută din 2007 de Liviu Cenușă, vărul primarului băcăuan Romeo Stavarache - PNL), a fost dat afară fără o explicație oficială, după ce i s-a reproșat verbal de către conducerea ziarului că a publicat pe blog și pe Facebook nemulțumirile sale legate de neplata salariilor[1]. În luna septembrie, redactorul șef al ziarului, jurnalistul Răzvan Bibire, a primit o decizie de concediere pe motiv de restructurare a postului. A refuzat să o semneze și a plecat în concediu de odihnă. Între timp, a primit decizia prin poștă, dar, cum nu era acasă, decizia s-a întors la redacție. Câteva zile mai târziu, a fost anunțat telefonic că i-a expirat preavizul. După alte câteva zile, a primit o hârtie prin care era chemat să discute faptul că nu a venit la muncă după ce i-a expirat concediul[2]. Jurnalistul s-a dus la redacție împreună cu avocatul său, în ziua stabilită să discute cu conducerea, dar nu a găsit pe nimeni. Între timp, la Ziarul de Bacău a fost angajat un nou redactor-șef. La scurt timp după aceea, jurnalistele Mădălina Rotaru și Laura Huiban au demisionat.

În ultimii ani, mai mulți angajați ai Ziarului de Bacău au decis să părăsească redacția, unii – sătui să lucreze fără să-și ia banii, alții – pentru că atmosfera din redacție „nu mai putea duce decât spre blazare, deprofesionalizare”, potrivit declarațiilor celor contactați de FreeEx. Printre nemulțumirile majore semnalate de jurnaliștii de la Ziarul de Bacău intervievați se numără: imixtiunile patronatului („Politica editorială era trasată de Liviu Cenușă. Care a devenit tot mai agresiv” – a declarat un jurnalist), înlocuirea contractelor de muncă cu contracte pe drepturi de autor (în 2010), concedieri, tăieri și întârzieri ale plăților salariale, decizii repetate ale conducerii de a înceta temporar apariția ziarului – fără a furniza o explicație oficială către cititori și ziariști etc.

„Alungarea” jurnaliștilor de la Ziarul de Bacău a fost începută de fostul patron al publicației, Constantin Șoșu, care, potrivit jurnaliștilor, a făcut și el presiuni în redacție, în 2006, pentru a bloca publicarea unui articol care demonstra incompatibilitatea viceprimarului Bacăului de la acea vreme, Constantin Scripăț (pe atunci, membru PNL). Jurnalista Mirela Romaneț, pe atunci angajată a ziarului, a descoperit că acesta era și administrator la două companii private, ceea ce îl punea în situația de conflict de interese. Constantin Șoșu dorea blocarea anchetei pe această temă deoarece voia să folosească tăcerea jurnaliștilor în schimbul bunăvoinței politicienilor, întrucât avea un contract de salubritate cu municipalitatea[3], aflată și atunci sub administrația Stavarache (PNL). Atunci, în septembrie 2006, Mirela Romaneț, autoarea articolului, redactorul șef Eduard Adam și directorul Nicoleta Bichescu și-au dat demisiile de onoare de la Ziarul de Bacău, după ce au decis să publice articolul, împotriva comenzii patronale. La scurt timp, primarul Romeo Stavarache a trimis un comunicat în care a negat că ar fi făcut presiuni asupra patronului ziarului[4].

Concurența despre care jurnaliștii au declarat pentru FreeEx că „nu reprezintă o alternativă” în Bacău este ziarul Deșteptarea, care s-a aflat în posesia lui Dumitru Sechelariu (decedat în februarie 2013), fostul primar (PSD) al orașului, cunoscut pentru intervențiile sale menite să intimideze și să limiteze libertatea de exprimare a propriilor angajați.

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] „Patronul și ziarul, baba și mitraliera”, Ovidiu Pauliuc, www.Pauliuc.net, 28 septembrie 2012.

 

[2] „Surprize, surprize: după ce m-au dat afară de la ziar, sunt invitat să explic de ce nu mai vin la muncă”, Răzvan Bibire, Contrasens.com, 13 noiembrie 2012.

 

[3] Totodată, la acel moment, administratorul ziarului era Vasile Dumitraș, totodată director la firma de colectare-reciclare deșeuri a aceluiași patron.

 

[4] Caz semnalat în Raportul FreeEx 2006 – Libertatea Presei în România, ActiveWatch – Agenția de Monitorizare a Presei, ActiveWatch.ro, publicat în mai 2007.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.