RCS&RDS lansează televiziuni pe bandă și „elimină” concurența din grilă

25 Jan 2013
Staicovici 75, Bucuresti

Categorii:

TV  |  TV

Descriere:

În 2012, operatorul de cablu RCS & RDS a lansat televiziunea națională de știri Digi 24 (în luna martie[1]) și filialele regionale ale acesteia (Digi 24 Iași – în iunie, Digi 24 Timișoara – în iunie, Digi 24 Oradea – în august, Digi 24 Constanța – în septembrie), precum și posturile Digi World și Digi Life (în octombrie[2]). De asemenea, în octombrie 2012, RCS & RDS a obținut licență audiovizuală prin satelit de la CNA pentru lansarea postului Digi Animal World[3].

La începutul anului, reprezentanții RCD&RDS au susținut că nu doreau ca televiziunea de știri Digi 24 să intre în competiție comercială cu alte televiziuni, nici să monetizeze ratingul prin publicitate, ci „să adauge valoare portofoliului” companiei[4]. Cu toate acestea, concomitent cu numeroasele lansări de televiziuni, operatorul de cablu RCS&RDS a intrat în conflict cu mai multe posturi locale și naționale care au contestat (în instanță) decizia RCS&RDS de a le scoate din grila de programe (Antenele, Nașul TV, Discovery etc.).

Reamintim că, în mai 2011, RCS&RDS a scos din grila de programe postul GSP TV (din Grupul Intact), înlocuindu-l cu un canal propriu, DigiSport[5]. În octombrie, CNA a sancționat operatorul de cablu cu o amendă de 10.000 de lei[6], deoarece GSP TV se afla în lista programelor cu obligativitate la difuzare (must-carry), dar operatorul de cablu a continuat să ignore acest aspect până în decembrie, când Judecătoria Sectorului 5 a emis o ordonanță președințială care dispunea introducerea GSP TV în grilă[7] (decizie asumată de RCS&RDS abia în ianuarie 2012[8]). De asemenea, CNA a mai sancționat RCS&RDS cu o amendă-record de 100.000 de lei[9], în decembrie 2011, pentru că a scos din grilă televiziunea locală arădeană West TV[10].

În 2012 s-au întețit acuzațiile potrivit cărora RCS&RDS se folosește de poziția sa de principal operator pe piața de cablu pentru a scoate din grila de programe posturile concurente celor lansate de companie[11].

În luna aprilie, RCS&RDS a scos din DTH (grila de satelit, urmărită de aproximativ 1,5 milioane de telespectatori) posturile Antena 1, Antena 3 și Euforia TV, motivând că nu putea plăti suma (de șapte milioane de euro) cerută de Antena Group pentru retransmiterea posturilor pe satelit[12]. Comunicatul operatorului de cablu a anunțat atunci că „Antena Group, proprietarul celor 3 posturi TV, a retras acordurile de difuzare a acestor programe în reţeaua Digi TV prin satelit şi, ca urmare, RCS & RDS a fost obligat să întrerupă difuzarea lor. RCS & RDS nu poate accepta să platească peste 7 milioane de Euro pe an, suma solicitată de Antena Group în cadrul unei somaţii trimise cu doar câteva săptămâni în urmă, pentru difuzarea prin satelit a canalelor grupului, între care Antena 1 și Antena 3, pe care chiar reprezentanţii Antena Group le-au declarat în mod repetat ca fiind libere la retransmisie (must-carry)”[13]. În replică, un comunicat al trustului Intact a precizat că RCS își sfidează în continuare abonații, ignorând solicitările acestora și urmărind un interes meschin: acela de a mări taxa de abonament. […] Respectarea interesului telespectatorului înseamnă prezența posturilor TV Intact în pachetul de bază al tuturor operatorilor de cablu și de satelit. Miile de mesaje sosite din țară și din străinătate susțin acest adevăr. Abonații RCS sunt telespectatorii noștri. Solicităm companiei de cablu să nu îi ignore”[14].

Totodată, în aceeași perioadă, posturile grupului Intact au fost scoase și din grila operatorului de cablu UPC/ Focus SAT[15]. Disputele ce au urmat între grupul Intact și operatorii de cablu au determinat de Consiliul Concurenței să demareze o anchetă[16]. În decembrie 2012, Consiliul Concurenței, răspunzând unei cereri de aviz venită din partea Guvernului, a făcut o serie de recomandări, printre care se specificau următoarele: aplicarea principiului must-carry fără diferențiere (deci, fără condiționări tehnice sau financiare) între programele TV transmise prin cablu și cele retransmise prin satelit (DTH), introducerea posturilor în grila de programe în ordinea crescătoare a audienței, și neimpunerea transmiterii programelor tv la aceeași calitate (întrucât dispun de aparaturi și parametri diferiți de funcționare)[17]. Astfel, în virtutea propunerilor Consiliului Concurenței, și dacă acestea ar fi puse în aplicare de către Guvern, operatorii de cablu ar fi obligați să retransmită și prin satelit (nu doar prin cablu) televiziunile incluse în must-carry (printre care se numără și unele dintre posturile grupului Intact). Pe de altă parte, în martie 2013, la aproape un an de la debutul conflictului dintre Intact și RCS&RDS, CNA a sancționat cu somație publică posturile Antena 1 și Antena 3, pentru atacurile mediatice (informații părtinitoare, denaturate, unilaterale) lansate la adresa operatorului de cablu ulterior excluderii posturilor grupului Intact din grila de programe[18].

În iunie 2012, televiziunea generalistă Nașul TV, lansată pe 22 aprilie 2012, a sesizat Consiliul Concurenței, acuzând RCS&RDS că încalcă principiul egalității de șanse și libertatea presei, întrucât refuza să introducă postul în grila de programe[19]. Nașul TV, televiziune patronată de realizatorul TV Radu Moraru, a organizat, în ianuarie 2012, prima subscripție publică de acțiuni de pe piața media românească[20]. Moraru a scos astfel la vânzare, pentru susținere financiară, 20% din acțiunile companiei sale – SC Nașul, Prietenii de Pretutindeni și Asociații S.A. Realizatorul TV Radu Moraru a încercat să obțină și o colaborare cu postul de televiziunea B1TV, dar nu a primit nici un răspuns, potrivit spuselor sale[21]. Moraru a plecat în 2011 de la Zece TV, televiziune deținută de RCS&RDS, după ce acționarul majoritar Zoltan Teszari a încetat să mai investească în post fără să acorde o explicație oficială[22]. În 2013, după ce Nașul TV a fost inclus în lista must-carry, CNA a somat RDS&RCS să includă postul în grila de programe, în sistem digital, iar operatorul de cablu s-a conformat acestei decizii la scurtă vreme[23].

RCS&RDS s-a confruntat cu noi acuzații de abuz de poziție dominantă în noiembrie 2012, după ce a scos din ofertele de cablu analog și digital posturile Discovery (Discovery Channel, Discovery World, TLC, Animal Planet), la scurtă vreme după lansarea posturilor proprii Digi World și Digi Life[24] și cu puțin timp înainte să anunțe lansarea Digi Animal World. „RCS & RDS nu intenționează să renunțe la difuzarea canalelor documentare, ci doar să le înlocuiască pe unele dintre acestea. Compania noastră nu poate fi de acord să continue difuzarea canalelor Discovery, cu plata unor tarife de 3 ori mai mari decât cele pentru alte canale similare, pentru toți abonații săi, în condițiile în care cota medie de audiență a canalelor Discovery este de aproximativ 1%”[25] – a anunțat un comunicat RCS& RDS. Reprezentanții Discovery au declarat că decizia de neprelungire a acordului de retransmisie (care expira la 30 noiembrie) a fost luată unilateral și au apelat la CNA. „RCS a respins toate ofertele noastre comerciale, astfel încât nu s-a putut ajunge la un nou acord. Precizăm că nu am cerut, în niciun moment al negocierilor, creşterea tarifelor pentru distribuția canalelor noastre”[26], au declarat reprezentanții Discovery.

La rândul său, Consiliul Național al Audiovizualului a sesizat Consiliul Concurenței și Protecția Consumatorului (ANPC) cu privire la litigiul dintre cele două companii[27], dar nu a așteptat un răspuns din partea acestor autorități, ci a aprobat, în ianuarie 2013, scoaterea posturilor Discovery din grila RCS&RDS (un singur membru CNA s-a declarat împotriva acestei hotărâri – Valentin Jucan). În privința acestei decizii, reprezentanții Discovery Networks au declarat: „Având în vedere lipsa unui precedent şi situaţia complexă în care discutăm despre un potenţial abuz de poziţie dominantă şi tratament discriminatoriu din partea RCS, am sperat ca CNA să acorde mai mult timp analizei cazului, tocmai pentru a preveni efectele negative pe termen lung asupra pieţei de media şi pentru protejarea intereselor publicului. Nu înţelegem cum aprobarea eliminării canalului documentar numărul 1 de pe piaţă şi înlocuirea sa cu canalele distribuitorului predominant (RCS&RDS, n.n.) serveşte interesele publicului larg […]”[28].

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] „Televiziunea Digi 24 s-a lansat joi, promițând <>, în prezența premierului Ungureanu”, Red. Știri, HotNews.ro, 1 martie 2012.

 

[2] „RCS își completează portofoliul de posturi tv cu Digi World și Digi Life”, BusinessCover.ro, 2 octombrie 2012.

 

[3] „RCD&RDS lansează Digi Animal World”, Ziare.com, 30 octombrie 2012.

 

[4] „Răzvan Mitroi, redactor-șef la viitorul post de știri RCS&RDS: Digi 24 nu intră în competiția comercială cu celelalte canale de știri. Avel rolul să adăugăm valoare la portofoliul companiei”, Costin Ionescu, HotNews.ro, 27 februarie 2012.

 

[5] „GSP TV, scos din grila de programe a RCS-RDS”, Sorin Breazu, EvZ.ro, 22 mai 2011.

 

[6] Decizia nr. 591 din 11 octombrie 2011, CNA.ro.

 

[7] „RCS RDS refuză să introducă în grilă GSP TV, deși Judecătoria Sectorului 5 a emis ordonanță președințială în acest sens”, Antena3.ro, 20 decembrie 2011.

 

[8] „RCS&RDS va reintroduce GSP TV în grila de programe”, Wall-Street.ro, 11 ianuarie 2012.

 

[9] Decizia nr. 707 din 14 decembrie 2011, CNA.ro.

 

[10] „Amendă record de 100.000 de lei pentru RCS&RDS, pentru scoaterea din grilă a televiziunii West TV”, Jurnalul.ro, 14 decembrie 2011.

 

[11] „RCS&RDS scoate din grilă concurenții propriilor posturi tv. Cazul Discovery Channel e doar ultimul dintr-un lung șir de <>”, Julius Constantinescu, DailyCotcodac.ro, 29 noiembrie 2012.

 

[12] „Lovitură! RCS&RDS scoate Antena 1 și Antena 3 din grila de satelit. Vezi câți telespectatori pierd”, RTV.net, 20 aprilie 2012.

 

[13] „RCS&RDS a scos televiziunile Antena 1, Antena 3 și Euforia TV de pe platforma sa de satelit DIGI”, Mădălina Cerban, Gândul.info, 20 aprilie 2012.

 

[14] „Intact Media Group își respectă promisiunea făcută telespectatorilor săi și revine cu informații utile privind abuzurile RCS”, Antena3.ro, 27 aprilie 2012.

 

[15] „Și UPC scoate Antenele din grilă”, Financiarul.ro, 11 mai 2012.

 

[16] „Surse: Disputa Antenelor cu RCS&RDS și Focus Sat a ajuns la Consiliul Concurenței. Posturile Intact, reclamate pentru posibil abuz de poziție dominantă”, Adrian Vasilache, HotNews.ro, 25 mai 2012.

 

[17] „Exclusiv. Consiliul Concurenței: Antenele ar putea intra gratuit pe re’eaua Digi. Ce spune Consiliul Concurenței despre ordonanța Guvernului”, Petrișor Obae, PaginaDeMedia.ro, 7 decembrie 2012.

 

[18] „Antena Grup sancționată cu somație publică de CNA, din cauza unei campanii incorecte împotriva RCS&RDS”, Capital.ro, 19 martie 2013.

 

[19] „Nașul TV sesizează Consiliul Concurenței”, C.I., Nașul.tv, 14 iunie 2012.

 

[20] „Radu Moraru: Nasul TV va începe să emită indiferent de rezultatul subscripției publice. Am încercat o colaborare cu B1, dar am fost refuzați”, Hotnews.ro, 29 ianuarie 2012

 

[21] Ibidem.

 

[22] „Radu Moraru: Încep să mă gândesc că sunt presiuni politice la baza deciziei lui Zoltan Teszari de a distruge 10 TV”, Cristian Pantazi, Economie.HotNews.ro, 5 octombrie 2011.

 

[23] „RCS-RDS acceptă să difuzeze Nașul TV”, Românialiberă.ro, 26 martie 2013.

 

[24] „RCS&RDS se războiește cu Discovery. Televiziunea a fost scoasă de pe platforma de satelit Digi”, Mădălina Cerban, Mediafax.ro, 23 noiembrie 2012.

 

[25] „RCS&RDS explică eliminarea Discovery din grilă: 1% audiență și tarife imense”, A.I., Ziare.com, 26 noiembrie 2012.

 

[26] „Nou conflict pe cablu. Discovery Channel nu se mai vede pe platforma Digi a RCS”, Petrișor Obae, PaginaDeMedia.ro, 23 noiembrie 2012.

 

[27] „Războiul RCS&RDS – Discovery: CNA sesizează Consiliul Concurenței și Protecția Consumatorului”, Agenda.ro, 4 decembrie 2012.

 

[28] „Ce spune Discovery despre decizia CNA privind scoaterea din grila RDS”, Capital.ro, 25 ianuarie 2013.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.