Presa scrisă 2012 - Jurnalul Național

28 Feb 2013
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Print  |  Reporter  |  Redactor  |  Redactor-șef  |  Editor  |  Editorialist  |  Presă scrisă

Descriere:

Jurnalul Național (prin Editura Intact, deținută de familia omului de afaceri și politicianului Dan Voiculescu – Partidul Conservator) s-a confruntat, în ultimul an, cu dificultăți financiare care s-au reflectat în prăbușirea vânzărilor, reducerea salariilor angajaților și trecerea acestora pe contracte de drepturi de autor, restructurări și intrarea în insolvență.

În ianuarie 2013, societatea care editează Jurnalul Național (Editura Intact) a intrat în insolvență, cu datorii totale de 13,6 milioane de euro, principalii creditori fiind tipografia G Canale, firma cipriotă Crescent Commercial & Maritime Limited (condusă de familia Voiculescu), precum și unele companii din trustul Intact[1].

În noiembrie, angajații Jurnalul Național au fost puși să aleagă între reducerea cu 25% a salariilor și trecerea pe contracte de colaborare, prin care își cesionau drepturile de autor pe 50 de ani și se angajau să-și plătească singuri dările la stat[2]. Cei mai mulți angajați au ales cea de-a doua variantă, dar acest compromis nu a făcut decât să deschidă șirul unor îndelungi întârzieri salariale (de patru luni[3]) și restructurări. În aprilie 2013, mai mulți redactori ai ziarului au lansat un protest online anonim (întrucât contractul nu le permitea să și-l asume) în care semnalau că drepturile angajaților au fost încălcate „cu premeditare”, și au publicat integral clauzele abuzive din contractele pe drepturi de autor. Protestatarii au solicitat plata salariilor restante și renegocierea condițiilor contractuale, acuzând că „Intact Media Group își acoperă din datorii și își limitează pagubele înregistrate cu societățile care au deținut marca Jurnalul Național, pe seama angajaților și colaboratorilor publicației”[4]. A doua zi după începerea protestului, managerul Daniel Matiescu le-a comunicat pe e-mail angajaților Jurnalul Național că va urma o  nouă serie de restructurări și că s-au „identificat soluții de achitare a onorariilor”, cu mențiunea că plata salariilor restante se va face eșalonat[5].

În martie 2013, Intact Media Grup le-a comunicat angajaților printr-un mesaj intern[6] că strategia companiei urma să se concentreze pe TV și Online. Ulterior, trustul a sistat apariția pe hârtie a publicațiilor Jurnalul de Duminică, Jurnalul TV și Income. O lună mai târziu, Jurnalul Național și-a redus ediția print la 16 pagini[7].

Grupul Intact continuă să fie sub influența controversatului politician și om de afaceri Dan Voiculescu. În ultimii ani, politicianul (PC) și omul de afaceri Dan Voiculescu, proprietarul trustului Intact (prin intermediul unor membri ai familiei), a fost acuzat că s-ar fi folosit de calitatea de senator pentru a strămuta de la o instanță la alta judecarea sa într-un proces în care este acuzat de corupție (în dosarul privind privatizarea Institutului de Cercetări Alimentare)[8]. Astfel, Dan Voiculescu a candidat pentru funcția de senator și a demisionat în mai multe rânduri, ceea ce, potrivit procurorilor, a determinat tergiversarea procesului și „plimbarea” dosarului său de la Înalta Curte de Casație și Justiție la Tribunalul București și viceversa, în funcție de calitatea inculpatului[9]. De asemenea, în 2010, Curtea de Apel București a confirmat, prin sentință definitivă și irevocabilă[10], că Dan Voiculescu a colaborat cu Securitatea (în timpul regimului comunist).

În 2012, și cotidianul România liberă, deținut de omul de afaceri Dan Adamescu, a dat semne că are probleme financiare, dovadă fiind întârzierea repetată a salariilor angajaților. În luna noiembrie, angajații au semnalat public (într-o scrisoare deschisă) că nu și-au primit remunerația și au criticat managementul ziarului[11]. După aproximativ trei luni de restanțe salariale, situația a culminat cu o grevă a jurnaliștilor ziarului, în februarie 2013, când aceștia au publicat pe site-ul publicației că „Din cauza neonorării de către conducerea administrativă a cotidianului România liberă a obligațiilor financiare față de redacție, ziariștii de la departamentele Print și Online au decis să întrerupă activitatea pe termen nedeterminat”. Activitatea a fost reluată la scurt timp (după patru ore), după ce conducerea administrativă a ziarului a promis remedierea situației[12].

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] „Insolvență. Jurnalul, aproape 14 milioane de euro datorii. Crescent, G Canale și Intact Publishing, principalii creditori”, Petrișor Obae, PaginadeMedia.ro, 29 ianuarie 2013

 

[2] „Ghid de transformat jurnaliștii în sclavi”, Tiberiu Lovin, ReporterVirtual.ro, 21 noiembrie 2012.

 

[3] „Protest al redactorilor de la Jurnalul Național”, Protest-Jurnalul.blogspot.ro, 10 aprilie 2013.

 

[4] Ibidem.

 

[5] „Strategia lui Marius Tucă și promisiunile lui Matiescu”, Protest-Jurnalul.blogspot.ro, 11 aprilie 2013.

 

[6] „Update. Trustul lui Voiculescu închide revista Income pe print. JN se mai tipărește. Deocamdată”, Adrian Halpert, ReporterVirtual.ro, 12 martie 2013.

 

[7] „Intact Publishing, o nouă etapă”, Intact Publishing, Jurnalul.ro, 1 aprilie 2013.

 

[8] „Dosarul lui Dan Voiculescu privind privatizarea Institutului de Cercetări Alimentare, retrimis de la ICCJ la Tribunalul București”, Cătălin Lupășteanu, Livia Ispas, Mediafax.ro, 6 februarie 2013.

 

[9] „Dan Voiculescu, acuzat de procurori că tergiversează procesul”, Românialiberă.ro, 5 februarie 2013.

 

[10] Dosar nr. 22502/3/2008, Curtea de Apel București, Secția a VIII-a Contencios Administrativ și Fiscal, Sentință Civilă nr.671, Ședința publică din data de 05.02.2010, Curtea Constituită din: Președinte – Radu Constantin Daniel, Grefier – Constantin Doina. Dosar publicat integral în articolul: „Dan Voiculescu, în 13 iunie 2006, în declarația dată CNSAS: <>”, InvestigațiiMedia.ro, 17 aprilie 2013.

 

[11] „Jurnaliștii de la România liberă, în pragul grevei. Salarii neplătite de trei luni”, Adrian Halpert, ReporterVirtual.ro, 29 noiembrie 2012.

 

[12] „Greva jurnaliștilor de la România liberă a încetat după promisiunea de plată a salariilor restante”, Departamentul Life, Mediafax.ro, 28 februarie 2013.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.