Victor Ciutacu vs Radu Moraru

13 Jul 2012
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Dreptul la demnitate  |  Dreptul la imagine  |  TV  |  Reporter  |  Prezentator

Descriere:

În 2012, Victor Ciutacu a câștigat definitiv procesul cu Radu Moraru și postul B1TV. 

În 2009, Ciutacu, fostul redactor-șef al Jurnalului Național, actualmente realizator de talk-show la România TV, a dat în judecată postul B1 TV și pe Radu Moraru, care atunci realiza la acest post TV emisiunea „Nașul”. Ciutacu s-a declarat jignit de o serie de afirmații pe care Moraru le-a făcut la adresa lui de-a lungul mai multor ediții ale emisiunii TV pe care o modera. Ciutacu a solicitat daune morale de 100.000 de lei, catalogând cele spuse de Radu Moraru în emisiunile de la B1TV drept o campanie de presă îndreptată împotriva sa, prin prezentarea unor aspecte neadevărate legate de activitatea sa, de natură a-i știrbi demnitatea, a-l discredita și de a aduce atingere imaginii sale publice.

Moraru susținea că Ciutacu „nu este ziarist”, că este „ziarist vopsit”, „o nulitate” și îl acuza că a asistat la „ciordelile” făcute de miniștrii „penali” Mușetescu și Sereș, al căror consilier a fost Ciutacu. Moraru a mai spus că, împreună cu Mușetescu, Ciutacu „a vândut țara”, „a privatizat”, „a dat în stânga și-n dreapta”.

În timpul procesului, Moraru s-a apărat spunând că cele afirmate se înscriu în zona libertății de exprimare a jurnaliștilor care atacă subiecte de interes public și național, precum privatizarea anumitor companii. El a pretins că, nefăcând referiri la viața privată a lui Ciutacu, ci doar la activitatea lui din perioada în care a fost funcționar al statului, nu a comis niciun delict.

Totuși, instanța de recurs (Tribunalul București) a ținut cont de faptul că, pe de-o parte, Moraru nu a verificat dacă Ciutacu a făcut într-adevăr parte din vreo comisie de privatizare pentru vreuna din societățile despre care s-a discutat în emisiunile indicate de reclamant[1]. Pe de altă parte, instanța a considerat că Moraru a folosit cuvinte jignitoare față de Victor Ciutacu, fără a furniza „o bază factuală suficient de solidă pentru imputațiile din emisiuni”. 

În aceste condiții, judecătorii au ajuns la concluzia că Moraru a săvârșit o faptă ilicită ce a adus atingere dreptului la onoare, demnitate și reputație al lui Ciutacu, motiv pentru care au dispus, prin sentință definitivă, ca atât Radu Moraru, cât și SC News Television SRL, deținătorul postului B1TV, să-i plătească acestuia, în solidar, 20.000 de lei cu titlul de daune morale. Instanța inferioară dăduse aproximativ aceeași soluție, doar cuantumul daunelor morale a fost inițial mai mic, respectiv de 10.000 de lei.

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] Decizie Nr. 1952/R din 13.07.2012 a Tribunalului București Secția a V-a Civilă, în Dosarul Nr. 34302/299/2009. 

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.