Clubul de fotbal Steaua București condiționează accesul presei la acțiunile clubului

12 Mar 2013
Bucuresti

Categorii:

Print  |  TV  |  Reporter  |  Altele

Descriere:

În 10 martie 2013, FC Steaua a ridicat acreditările pentru jurnaliștii de la ProSport tot din pricina modului în care jurnaliștii au relatat sau comentat despre activitatea clubului sau a conducătorilor acestuia, așa cum reieșea din comunicatul clubului („Clubul Steaua anunţă că ridică acreditările celor de la ProSport, Pro TV şi sport.ro din cauza atacurilor repetate din emisiunea Ora de Pro Sport, moderată de către Ștucan Costin”[1]).

Decizia a venit ca urmare a unei serii de afirmații pe care Asociația Presei Sportive le-a considerat „ușor riscante” și „fără a avea probe”[2] ale lui Costin Ștucan referitoare la implicarea în jocuri trucate și pariuri ilegale a echipei Steaua și a antrenorului său.

Clubul a revenit asupra deciziei de a retrage acreditările jurnaliștilor de la televiziunile ProTV și Sport.ro după ce moderatorul emisiunii Ora de Sport, Costin Ștucan, a fost înlocuit de un coleg al său. Astfel, au rămas fără acreditări doar jurnaliștii de la cotidianul ProSport. „Dar, se pare că lucrul care i-a deranjat cel mai tare pe cei de la Steaua a fost filmuleţul difuzat pe internet, în care se deduce foarte limpede cum Gigi Becali ia decizii tactice în timpul desfăşurării meciului cu Chelsea”[3], se precizează într-un comunicat al Asociației Presei Sportive, care consideră că gestul unui club sportiv de a interzice unui jurnalist să-și facă meseria este o încălcare grosolană a drepturilor gazetarilor.

În luna iulie, MM Stoica, managerul clubului de fotbal Steaua, a amenințat ziarele de sport că nu vor mai avea acces la acțiunile clubului: „Fiţi cuminţi sau rămîneţi interzişi!”, conform unei declarații publicate de cotidianul GazetaSporturilor[4]. MM Stoica anunțase pe pagina sa de Facebook că, dacă timp de o săptămână nu vor mai apărea știri care să deranjeze clubul, se va gândi la ridicarea interdicției. „După cum se ştie, în urma atacurilor, minciunilor şi jignirilor din presă, am instituit un embargo ambelor publicaţii de «specialitate» şi posturilor de televiziune care aparţin de MediaPro. Dacă timp de o săptămînă, începând cu data de luni, 22 iulie, nu voi mai depista nici o aberaţie, nici o ironie ieftină şi nici o ştire fake, mă gîndesc să ridicăm interdicţia”[5], a spus Stoica.

Cu o lună înainte, conducerea clubului hotărâse să interzică accesul publicațiilor Gazeta Sporturilor și Pro Sport, dar și a posturilor TV din grupul MediaPro la acțiunile echipei.

Mai mult, managerul clubului i-a îndemnat și pe suporterii steliști să urmărească doar DigiSport și DolceSport, argumentând că ar fi singurele posturi care merită atenția lor. Gazeta Sporturilor a arătat că MM Stoica era plătit cu 5.000 de euro lunar de DigiSport ca expert în fotbalul internațional. Pe de altă parte, conform aceleiași surse, ofițerul de presă al Stelei, Cătălin Făiniș, a lucrat o perioadă la DolceSport. Introducerea Gazetei Sporturilor pe lista neagră a oficialilor steliști a venit la cererea antrenorului Laurenţiu Reghecampf, care fusese deranjat de articolele publicației legate de mafia pariurilor.

ProSport arătase câteva luni mai devreme că, la meciul dintre Steaua și Slovan Bratislava din februarie 2013, transmis de DigiSport, au avut acces numai jurnaliștii acestui post, restul reprezentanților presei fiind ținuți departe de complexul în care a avut loc meciul amical. ProSport menționa că decizia ca jurnaliștii, cu excepția celor de la DigiSport, să nu participe la acținile clubului a fost luată de conducere ca urmare a atacurilor fostului antrenor Cornel Dinu la adresa antrenorului Laurenţiu Reghecampf. Dinu a declarat că, pe vremea când juca în Bundesliga, actualul antrenor al Stelei ar fi primit 200.000 de euro pentru a truca un meci[6]. Reghecampf considera că presa de sport este vinovată de prezentarea trecutului antrenorului.

Pe 22 ianuarie 2013, conducerea cotidianului Evenimentul zilei l-a retrogradat pe jurnalistul Daniel Conțescu din funcția de șef al secției Sport, după ce acesta a publicat un material despre clubul Steaua sub patronatul lui Gigi Becali. Simona Ionescu, redactor șef al ziarului a motivat această decizie invocând faptul că „articolul nu a reflectat ce s-a discutat la ședința de sumar”. În schimb, jurnalistul a acuzat presiuni editoriale și a decis să demisioneze, împreună cu adjunctul său, Octavian Cojocaru, alături de care a scris materialul respectiv. Conțescu acuză conducerea că l-a sancționat pentru că „nu e executat un ordin: acela de a fi indulgent cu Gigi Becali”[7].

Octavian Cojocaru, a oferit mai multe detalii legate de acest incident: „Textul de miercuri a fost varianta îmbunătăţită după ce unul dintre acţionari, Dan Andronic, nu a fost de acord cu ce scrisesem. Conducerea a schimbat textul nostru, astfel încât să rămînă doar lucrurile bune despre Gigi [Becali n.n]. Au fost scoase multe declaraţii, poze şi explicaţii foto care-l atacau pe finanţatorul Stelei! Au reuşit să facă nişte pagini omagiale, dar noi avem coloană vertebrală şi nu acceptăm asta”.[8] Acționarul principal al publicației, consilierul politic Dan Andronic neagă acuzațiile și susține că jurnaliștilor nu li s-a cerut decât să scrie echilibrat: „Nu i s-a cerut altceva decât să facă un material echilibrat despre mandatul lui Becali la Steaua în ultimii  10 ani, în niciun caz să-l cocoloșească”[9].

 

Un alt caz în care un jurnalist a avut de suferit în urma exprimării unor opinii critice la adresa echipei de fotbal Steaua a avut loc în luna martie 2013. Într-un comunicat al clubului Steaua din 10 martie, se comunică că au fost retrase acreditările redacțiilor de sport din trustul Media Pro (Pro Sport, Pro Tv și Sport.ro) la acțiunile clubului Steaua din cauza „atacurilor repetate din emisiunea Ora de Pro Sport, moderată de către Ștucan Costin”. Emisiunea menționată se difuzează pe canalul Sport.ro.

Conform cotidianului Gazeta Sporturilor, ridicarea acreditărilor a fost anulată pentru posturile de televiziune Pro Tv și Sport.ro după ce Costin Ștucan a fost înlocuit cu un coleg din postul de moderator al emisiunii Ora de Pro Sport[10].

Contactat de echipa FreeEx, Felix Drăghici, şeful Departamentului sport din trustul Media Pro, a refuzat să comenteze acest caz.

Asociația Presei Sportive a protestat împotriva acestei decizii abuzive a clubului Steaua, susținând că „(…) libertatea presei este mai presus de orice interese de grup sau interese materiale şi orice încălcare a ei trebuie sancţionată fără întârziere. Chiar dacă un ziarist mai comite unele greşeli (şi este destul de posibil ca Ştucan să fi comis câteva), este infinit mai important ca vocea lui să poată fi auzită, chiar dacă uneori ea este distonantă. Pericolul pumnului în gură este cu mult mai grav şi cei care încearcă să practice o asemenea politică se vor lovi întodeauna de refuzul nostru”[11].

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013", publicat de ActiveWatch


[1]  „Moderator executat la ordinul Stelei! » După Banciu, Mironică şi doi ziarişti de la EVZ, «roş-albaştrii» mai fac o victimă în presă”, GSP.ro, 12 martie 2013. http://www.gsp.ro/fotbal/liga-1/moderator-executat-la-ordinul-stelei-dupa-banciu-mironica-si-doi-ziaristi-de-la-evz-ros-albastrii-mai-fac-o-victima-in-presa-393153.html

[2]  „Asociația Presei Sportive protestează: Steaua a ridicat acreditările pentru jurnaliștii de la ProSport”, Carmen Maria Andronache, PaginaDeMedia.ro, 11 martie 2013. http://www.paginademedia.ro/2013/03/steaua-a-ridicat-acreditarile-pentru-jurnalistii-de-la-prosport/

[3]  Ibidem.

[4]  „Șantajul lui MM. Managerul din Ghencea amenință ziarele de sport: «Fiți cuminți sau rămâneți interziși!»”, Andrei Crăițoiu, GSP.ro, 21 iulie 2013. http://www.gsp.ro/fotbal/liga-1/santajul-lui-mm-managerul-din-ghencea-ameninta-ziarele-de-sport-fiti-cuminti-sau-ramineti-interzisi-403922.html

[5]  Ibidem.

[6]  „Reghecampf, EXPLICAȚII DUBIOASE în Germania după ACUZELE lui Dinu”, Realitatea.net, 6 februarie 2013. http://www.realitatea.net/reghecampf-declaratie-dura-in-presa-germana_1107234.html

[7]  „Demisie la EVZ din cauza lui Gigi Becali. Daniel Conțescu părăsește ziarul după 15 ani. Ce spun redactorul șef și patronul ziarului”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 23 ianuarie 2013. http://www.paginademedia.ro/2013/01/demisie-la-evz-din-cauza-lui-gigi-becali-daniel-contescu-paraseste-ziarul-dupa-15-ani/

[8]  „Gigi face victime la EVZ. Doi ziarişti sportivi şi-au dat demisia, susţinând că li s-a impus ce să scrie într-un material despre Becali”, Andrei Crăițoiu, GSP.ro, 24 ianuarie 2013. http://www.gsp.ro/gsp-special/media/gigi-face-victime-la-evz-doi-ziaristi-sportivi-si-au-dat-demisia-sustinind-ca-li-s-a-impus-ce-sa-scrie-intr-un-material-despre-becali-386744.html

[9]  „Demisie la EVZ din cauza lui Gigi Becali. Daniel Conțescu părăsește ziarul după 15 ani. Ce spun redactorul șef și patronul ziarului”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 23 ianuarie 2013. http://www.paginademedia.ro/2013/01/demisie-la-evz-din-cauza-lui-gigi-becali-daniel-contescu-paraseste-ziarul-dupa-15-ani/

[10]  „Moderator executat la ordinul Stelei! » După Banciu, Mironică şi doi ziarişti de la EVZ, «roş-albaştrii» mai fac o victimă în presă”, GSP.ro, 12 martie 2013. http://www.gsp.ro/fotbal/liga-1/moderator-executat-la-ordinul-stelei-dupa-banciu-mironica-si-doi-ziaristi-de-la-evz-ros-albastrii-mai-fac-o-victima-in-presa-393153.html

[11]  „Steaua comite un abuz!”, ApsMedia.ro, 10 martie 2013. http://www.apsmedia.ro/comunicate-aps/184-steaua-comite-un-abuz.html

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.