Folosirea instituțiilor media ca instrumente de presiune politică

18 Feb 2014
Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Politice  |  TV  |  Redactor-șef  |  Prezentator  |  TV  |  Presă scrisă

Descriere:

Primele luni ale anului 2013 au fost marcate de acuzațiile aduse reciproc de cele două canale de știri, Antena 3 și România TV, ambele controlate de politicieni ce fac parte din coaliția de guvernare USL. Antena 3 este „controlată” de Dan Voiculescu (alianța PNL-PC) și România TV este deținută printr-un interpus de Sebastian Ghiță (PSD).

Deși puțin vizibil în discursul politic, conflictul mediatic pare a avea destule motive politice, cele două tabere acuzându-se reciproc de colaborare cu fosta Securitate (Dan Voiculescu) sau cu actualele servicii de informații (Sebastian Ghiță)[1]. RTV a criticat în mai multe rânduri activitatea unor politicieni liberali, printre aceștia aflându-se liderul USL, Crin Antonescu. O victimă colaterală a acestui război mediatic a fost ministrul Muncii și Protecției Sociale, Mariana Câmpeanu (PNL), despre care RTV a relatat că ar fi anchetată de DNA pentru fapte de corupție, afirmație nesusținută de nicio probă și infirmată ulterior de DNA.

Televiziunile s-au mai acuzat de furt de știri, de derapaje editoriale (cazul fiului ilegitim al regizorului Sergiu Nicolaescu, vezi capitolul Etică al prezentului raport), iar vedeta Antena 3, Mircea Badea, i-a urat colegului Cătălin Striblea, de la România TV, să aibă parte de un al doilea atac cerebral, în timp ce Striblea se afla internat în spital[2].

Președintele PNL, Crin Antonescu, a declarat că se teme de „linșajul Antena 3”, în cazul în care partidul său va ieși din alianța USL, alcătuită din PSD, PNL și PC. Omul politic a lasă să se înțeleagă faptul că televiziunea este controlată ca instrument de manipulare. „În fiecare trust de televiziune sunt profesioniști… Eu nu cred că Antena 3 m-a favorizat pe mine în mod special, ci doar că au apreciat unele din luările mele de poziție în politică… Ce face Antena 3 acum, ce faceți dumneavoastră, se vede cu ochiul liber. Eu niciodată nu am depins de favorurile unui trust de televiziune… Sigur că mă tem de linșajul trustului Antena 3, dar eu am fost linșat din 2009 și de postul dumneavoastră, de ziarele mari precum Evenimentul Zilei… Nu sunt în situația să schimb o decizie că se supără Antena 3…”[3].

Declarația a fost făcută în contextul amplificării tensiunilor politice din interiorul alianței, cu numai o săptămână înainte ca aceasta să se rupă. Antena 3 a susținut puternic USL, Dan Voiculescu fiind și fondatorul Partidului Conservator. În ultimii ani, Crin Antonescu a fost unul din politicienii favoriți ai acestei televiziuni, discursul său radical împotriva președintelui Băsescu și a mișcărilor politice afiliate acestuia fiind intens promovat de Antena 3. Situația s-a modificat odată cu ruperea alianței, schimbarea discursului lui Antonescu și conflictele recente avute cu PSD și liderul acestuia, Victor Ponta. Antonescu a devenit brusc o țintă a criticilor postului de televiziune controlat de Voiculescu.

În noiembrie 2013, Antonescu a acuzat un alt politician patron de presă (pesedistul Sebastian Ghiță) că își folosește televiziunea (România TV) pentru a-l determina pe colegul său de partid, premierul Ponta, să candideze la alegerile prezidențiale din 2014. Antonescu a declarat că: „În momentul în care vezi și nu îți explici de ce un asemenea om exercita clar, prin postul de televiziune pe care îl conduce, prin alte afirmații, presiuni evidente asupra unui om cu atâta putere, ca Victor Ponta, ai în vedere și spui că s-ar putea ca asupra lui să fie și asemenea presiuni”[4] .

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013", publicat de ActiveWatch


[1]  Caz descris mai jos.

[2]  „Badea către RTV: «Să crăpați în chinuri!». Care este miza războiului dintre Antena 3 și România TV”, Adrian Halpert, ReporterVirtual.ro, 8 februarie 2013.

[3]  „Crin Antonescu: Mă tem de linșajul Antenei 3!”, Laurențiu Ciocăzanu, ReporterVirtual.ro, 18 februarie 2014. http://www.reportervirtual.ro/2014/02/crin-antonescu-ma-tem-de-linsajul-antenei-3.html

[4] „Antonescu: Sebastian Ghiță exercită, prin România TV, presiuni evidente asupra lui Victor Ponta. Lasă să se înțeleagă că e aproape un reprezentant al Seviciilor Secrete”, Revista22.ro, 22 noiembrie 2013. http://www.revista22.ro/-antonescu-sebastian-ghita-exercita-prin-romania-tv-presiuni-evidente-asupra-lui-victor-ponta-lasa-sa-se-inteleaga-ca-e-aproape-un-reprezentant-al-serviciilor-secrete-34096.html

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.