Decebal Traian Remeș vs Rodica Culcer, Televiziunea Română, Președinția și DNA

28 Nov 2014
Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  CEDO  |  Altele  |  TV

Descriere:

Hotnews.ro a anunțat, la sfârșitul lunii noiembrie 2014, că fostul ministru al agriculturii, Decebal Traian Remeș, pierduse procesul pe care îl intentase Rodicăi Culcer, șefa știrilor TVR la data difuzării imaginilor, Televiziunii Române, Președinției și DNA după ce postul public de televiziune a difuzat, în 2007, imaginile care au dus la demisia sa, în celebrul caz „Caltaboșul” și la condamnarea sa[1].

Așa cum am relatat în Raportul FreeEx 2007, în octombrie 2007, televiziunea română deschidea Jurnalul de la ora 19.00 cu ştirea „Filaj la miniştri”. Crainicul introducea ştirea anunțând că TVR prezintă: „imaginile care în opinia procurorilor anti-corupţie probează că Decebal Traian Remeş, ministrul Agriculturii, a luat mită”. Ştirea prezenta nişte imagini obţinute de postul public din care reieşea că Ioan Mureşan, fost ministru al Agriculturii, i-ar fi dat un plic, presupus cu bani, ministrului Agriculturii în funcţie - Decebal Traian Remeş. Imaginile difuzate, filmate cu camera ascunsă, îi arătau pe cei doi discutând într-o cafenea. Filmul mai conţinea şi o înregistrare a unei convorbiri telefonice între ei. Din film reieşea că cei doi ar fi discutat despre aranjarea unor licitaţii. Pe parcursul primei difuzări, TVR a adăugat un titlu peste imagini: „Flagrant”. Acest titlu nu a fost păstrat în difuzările ulterioare. Ştirea nu conţinea punctul de vedere al celor doi politicieni implicaţi, redacţia explicând că încercările de a-i contacta au rămas fără răspuns.

DNA a declanșat o anchetă împotriva celor doi politicieni, rechizitoriul procurorilor arătând că în septembrie 2007 Remeș, în calitate de ministru, ar fi acceptat și primit produse alimentare (caltaboș și țuică) și suma de 15.000 de euro de la omul de afaceri Gheorghe Ciorbă, prin intermediul lui Mureșan, a relatat Hotnews[2]. Drept urmare, Decebal Traian Remeș a fost condamnat la trei ani de închisoare, din care a executat doar unul, fiind eliberat în februarie 2014.

În noiembrie 2009, Remeș declarase că intenționa să dea în judecată Președinția, DNA și TVR pentru a afla cum au ajuns în presă probele audio și video din dosarul său, a relatat Hotnews. Dosarul a fost înregistrat de abia în octombrie 2010 (deci la 3 ani de la difuzarea imaginilor). După alți 4 ani a fost pronunțată soluția instanței. Astfel, în noiembrie 2014, Tribunalul București a respins acțiunea împotriva Preşedintelui României, Administrației Prezidențiale și Direcției Națională Anticorupție ca fiind formulată împotriva persoanelor fără calitate procesuală pasivă. De asemenea, a respins acțiunea împotriva Rodicăi Culcer [șefa știrilor TVR la data difuzării imaginilor, n.n.] și a Societății Române de Televiziune, ca neîntemeiată[3].

În capitolul Legislație al prezentului raport discutăm despre o decizie a CEDO referitoare la prezentarea în mass-media a extraselor din înregistrările realizate de procurori în timpul anchetei penale (cauza Apostu contra România).

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2014-2015", publicat de ActiveWatch


[1]  „Decebal Traian Remeș a pierdut procesul cu TVR, Rodica Culcer, Președinția și DNA în cazul Caltaboșul”, de C. Ionescu, HotNews.ro, 28 noiembrie 2014.

[2]  Ibidem.

[3]  Dosar nr. 48790/3/2010. Soluție din 28.11.2014. Tribunalul București, Secția a III-a Civilă.

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.