Antena 1, Antena 3 și Andreea Berecleanu vs Radu Banciu și B1 TV

4 Dec 2014
Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Insulte  |  Dreptul la demnitate  |  Dreptul la imagine  |  Altele  |  TV  |  Prezentator

Descriere:

Radu Banciu și B1 TV au pierdut definitiv un proces cu Antena 1 și Antena 3. Tribunalul București a menținut în aprilie 2015 sentința Judecătoriei Sectorului 1 din 2014 care îi obliga pe Radu Banciu și B1 TV să plătească în solidar despăgubiri de 50 de lei și să exprime scuze în mod public faţă de reclamante în emisiunea Lumea lui Banciu, difuzată de postul de televiziune B1 TV[1]. Banciu a prezentat într-o ediție din februarie 2012 o informație preluată de pe Facebook, potrivit căreia reporteri ai trustului Intact ar fi cerut angajaților Carrefour să golească rafturile în care se aflau legume pentru a le filma fără produse și a lăsa impresia că ar exista o lipsă de alimente[2].

În decembrie anul trecut, Banciu a pierdut definitiv și un proces cu Andreea Berecleanu, prezentatoare a Antenei 1. În urma unei hotărâri a Tribunalului București de la finalul anului 2014, Radu Banciu și B1 TV trebuie să îi plătească prezentatoarei 15.000 de lei daune morale și să îi prezinte scuze „prin publicarea unui articol, pe cheltuială proprie, pe prima pagină a două cotidiane și în cadrul emisiunii Lumea lui Banciu”[3]. O sentință a Judecătoriei Sectorului 1, din decembrie 2013, stabilise cuantumul daunelor la 30.000 de lei. Andreea Berecleanu a declanșat acțiunea în 2012, după ce Banciu a afirmat în emisiunea sa că „Andreea Berecleanu a umblat din floare-n floare, pentru funcție. Și-a găsit bărbați bine situați care să o propulseze„ și a mai vorbit și despre o presupusă relație a acesteia cu Dan Diaconescu[4]. „Trebuie să răspundă pentru ce a afirmat. Să aducă dovezi”, a declarat Andreea Berecleanu, la momentul respectiv[5].

Obligarea la prezentarea de scuze, fără a exista o indicație clară referitor la cum ar trebui să fie acestea formulate, ar putea avea un caracter prea vag și ar putea conduce în practică la un efect nul sau chiar contrar celui urmărit de instanță. Pe lângă faptul că nu ar asigura o reparație a prejudiciului, se poate discuta și despre faptul că obligarea la formularea de scuze în mod public ar putea încălca, în anumite situații, și dreptul la libertatea de conștiință, așa cum este el statuat de Constituția României (mai multe detalii despre opinia ActiveWatch pe acest subiect la cazul Revoluționarul Stere Beca vs. Radu Mazăre).

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2014-2015", publicat de ActiveWatch


[1]  „Radu Banciu a pierdut definitiv un proces cu Antenele. Realizatorul, obligat să prezinte scuze publice la Lumea lui Banciu”, de Iulia Bunea, PaginadeMedia.ro, 8 aprilie 2015

[2]  Ibidem.

[3]  „DECIZIE DEFINITIVĂ. Radu Banciu trebuie să-i ceară scuze în direct Andreei Berecleanu și să-i plătească, alături de B1 TV, daune de 15.000 de lei” de Iulia Bunea, PaginadeMedia.ro, 4 decembrie 2014.

[4]  Ibidem.

[5]  „Andreea Berecleanu l-a dat în judecată pe Radu Banciu”, de Iulia Bunea, PaginadeMedia.ro, 14 septembrie 2014.

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.