Robert Turcescu vs Mircea Badea

12 Feb 2014
Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Insulte  |  Altele  |  TV  |  Prezentator

Descriere:

În decembrie 2013, Judecătoria Sectorului 3 București l-a obligat pe Mircea Badea să îi plătească omului de televiziune Robert Turcescu (B1 TV) daune morale de 1 leu și să publice, pe cheltuiala sa, considerentele şi dispozitivul hotărârii în trei ziare de largă circulație, după rămânerea definitivă a acesteia, pentru încălcarea drepturilor reclamantului la onoare, reputație și demnitate[1].

De precizat că motivația și dispozitivul hotărârii au în total aproximativ 9 pagini A4. De asemenea, Mircea Badea a fost obligat la plata sumei de 6.008 lei cheltuieli de judecată către reclamant. În iulie 2014 Tribunalul București a respins apelul înaintat de Mircea Badea ca nefondat[2].

Într-o ediție a emisiunii Sinteza zilei difuzată de Antena 3 în martie 2013, Badea făcuse o serie de afirmații jignitoare la adresa lui Turcescu, în contextul unor informații neconfirmate (la acea oră) privind o presupusă apartenență/ colaborare a acestuia la/cu armata română (caz descris și în raportul FreeEx 2012). Instanța a considerat că Badea a acționat cu rea-credință și cu intenția de a-i prejudicia imaginea lui Turcescu[3], pentru faptul că a fi reluat o informație dovedită deja de pârât ca fiind neadevărată. În 2014 afirmațiile lui Badea referitoare la colaborarea lui Turcescu cu structuri de securitate au fost confirmate chiar de cel în cauză. Acesta a recunoscut public, într-o emisiune TV, că a fost/este colaborator al unui serviciu de informații (detalii în capitolul Presiuni politice al prezentului raport).

Totodată, instanța a mai considerat și că limbajul folosit de Mircea Badea la adresa lui Robert Turcescu („bolnav mintal”, „să-l pupe-n cur de lacheu de serviciu”) este „agresiv”, „vulgar”, „indecent” și „excesiv” și are capacitatea de a „incita la ură și ostilitate”.

Câteva dintre afirmațiile lui Badea invocate de judecător: „Deci eu îi urăsc pe acești oameni. Am ajuns în România anului 2013 să urăsc niște oameni până la dezumanizare (…) dacă aș trece pe un drum de munte și în stânga e o prăpastie, și așa cu două degețele se mai ține de o frunzuliță vreun propagandist din ăsta abject, de ăsta băsist, hidos, oribil, putred, viermănos, (…) vreun Turcescu, vreun de ăștia … să îl văd așa ajutor…ajutor…prietene, nu numai că nu îi ajut, mă întorc cu spatele și plec la unii. La alții, îmi scot tacticos o pungă de semințe, o pun așa pe margini și bălăngăn din picioare și mă uit să văd cum cade”; „Dacă o să am vreodată ocazia să le fac rău ăstora, o să le fac”.

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2014-2015", publicat de ActiveWatch


[1]  Sentința Civilă Nr.14506 în Dosarul nr. 18433/301/2013; Judecătoria Sectorului 3 București, Ședința publică din 02.12.2013. „Robert Turcescu, câștig de cauză în procesul cu Mircea Badea. Badea, obligat să publice sentința în trei ziare”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 2 decembrie 2013.

[2]  Tribunalul București, Secția a IV-a Civilă. Dosarul nr. 18433/301/2013. Hotarâre 961/2014 din 03.07.2014

[3]  „De ce a pierdut Badea Procesul cu Turcescu”, Sergiu Bidilă, ReporterVirtual.ro, 12 februarie 2014.

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.