Digi 24 Constanța a încălcat legea pentru a concedia un operator de imagine

26 Feb 2013
Staicovici 75, Bucuresti

Categorii:

Conflicte de muncă

Descriere:

În ianuarie 2015, Curtea de Apel Constanța a *tranșat* definitiv și irevocabil subiectul unui scandal mediatic debutat în februarie 2013, în urma căruia stația de televiziune locală Digi 24 Constanța i-a concediat pe reporterița Alexandra Malachi și pe operatorul de imagine Marius Panțu, acuzați de regizarea unui reportaj. Atât în prima instanță, cât și la apel, magistrații au stabilit că operatorul de imagine a fost concediat abuziv de către angajatorul său, RCS&RDS, proprietarul Digi 24, și că Marius Panțu nu a contribuit la regizarea respectivului material de presă. Redăm în continuare firul evenimentelor care au dus la această concluzie.

Pe 25 februarie 2013, reporterița Alexandra Malachi și operatorul de imagine Marius Panțu, de la Digi 24 Constanța, s-au deplasat la un târg de mărțișoare promovat într-un comunicat de presă ca având drept element inedit prezența unui consultant menit să-i ajute pe clienți în alegerea unui cadou pentru 1 Martie. Ajunși la târg, membrii echipei Digi 24 au constatat că la momentul respectiv nu erau clienți. Ulterior, postul a publicat un material în care un colaborator al târgului, Dorian Hapurnea, fost jurnalist local, actualmente proprietar al site-ului Constanța.ro, pretindea că este client, iar o comerciantă de la târg juca rolul unui consultant, situație care a fost dată în vileag a doua zi de site-ul PaginaDeMedia.ro[1]. Atunci, fostul ziarist Dorian Hapurnea, unul dintre protagoniștii materialului regizat, a declarat pentru site că ideea *fabricării* știrii i-ar fi aparținut operatorului Marius Panțu. În ziua următoare apariției interviului cu Dorian Hapurnea, operatorul de imagine Marius Panțu a acordat un drept la replică aceluiași site, în care a admis că materialul a fost regizat, dar a precizat că el ar fi aflat acest aspect ulterior, și că inițiativa i-ar fi aparținut lui Hapurnea, care ar fi indus-o în eroare pe colega sa, reporterița Digi 24 Constanța Alexandra Malachi.[2]

Între timp, Digi 24 Constanța și administratorul RCS&RDS s-au autosesizat, ca urmare a semnalării publice a derapajului, au scos reportajul de pe site, le-au suspendat contractele individuale de muncă reporteriței și cameramanului și au deschis o cercetare disciplinară la care au participat, pe lângă realizatorii direct implicați ai materialului (Alexandra Malachi și Marius Panțu), producătorul executiv Paul Badea și producătorul general Bogdan Bulbeș. Mai mult, încă din ziua apariției interviului cu Hapurnea, oficialii Digi 24 s-au antepronunțat public și au transmis că autorii nu vor mai face parte din redacție[3]. Ulterior, angajatorul a dispus desfacerea disciplinară a contractelor individuale de muncă ale reporteriței și operatorului de imagine, decizie propusă în procesul verbal de finalizare a cercetării disciplinare, încheiat la 19 martie 2013, și pusă în aplicare pe 28 martie 2013, potrivit documentelor din dosar.

Marius Panțu a contestat în instanță decizia angajatorului și, prin sentința civilă nr. 2125 din 22 septembrie 2014 din dosarul civil nr. 4823/11872013, Tribunalul Constanța a luat act de renunțarea reclamantului de a se judeca pentru reintegrarea în postul deținut anterior, a obligat RCS&RDS să-i plătească operatorului de imagine o despăgubire egală cu salariile indexate, majorate și reactualizate și cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul de la data suspendării sale (1.03.2013) și până la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești și a mai decis obligarea angajatorului la plata cheltuielilor de judecată, în valoare de 4060 de lei. Martorii audiați de instanță (printre care și falsul client, Dorian Ioan Hapurnea) au declarat sub jurământ că Marius Panțu nu a participat la regizarea materialului și nu a auzit discuțiile pe această temă. Prima instanță (Tribunalul Constanța) a apreciat că suspendarea contractului de muncă al operatorului Marius Panțu pe durata desfășurării cercetării disciplinare s-a făcut în mod abuziv, fără precizarea scrisă a motivului pentru care continuarea raporturilor de muncă ar fi alterat cercetarea. Mai mult, instanța a apreciat că angajatorul RCS&RDS a continuat să acționeze abuziv, ulterior suspendării operatorului, prelungind cercetarea disciplinară când acesta se afla în concediu medical și dispunând în cele din urmă concedierea lui în perioada concediului medical.

RCS&RDS a făcut apel, iar operatorul Marius Panțu a formulat la rândul său un apel și a cerut menținerea deciziei și *înlocuirea unor considerente ale acesteia ce nu au legătură cu cauza ori sunt greșite*. În mod surprinzător, apelul a scos la iveală mai multe probe care l-au incriminat pe fostul angajator. Astfel, de pildă, a reieșit că reprezentanții RCS&RDS au depus la dosar o decizie de suspendare semnată în fals în numele operatorului, „fals constatat în mod neechivoc prin expertiza grafică efectuată în cauză de specialiștii Institutului Național de Expertize Criminalistice (care au identificat chiar și înscrisul de pe care a fost copiată grosolan semnătura reclamantului)”, potrivit dosarului. Cea de-a doua instanță a reiterat la rândul său că *din declarațiile tuturor martorilor audiați în cauză a reieșit faptul că reclamantul nu a participat la realizarea unei regii false cu ocazia târgului de mărțișoare*. În ianuarie 2015, Curtea de Apel Constanța a menținut sentința dată împotriva RCS&RDS și a înlăturat din cuprinsul acesteia doar considerentele legate de nerespectarea termenului de preaviz. Cu această ocazie, Curtea de Apel a mai obligat RCS&RDS la plata unor cheltuieli de judecată în valoare de 2232 lei[4].

 


Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2014-2015" publicat de ActiveWatch

[1]  „VIDEO. <> lovește din nou. <> și mărțisoare, la Digi 24. Interviu exclusiv cu <>”, Petrișor Obae, PaginaDeMedia.ro, 26 februrie 2013.

 

[2]  „Cazul <> de Constanța, în varianta lui Marius Panțu, cameramanul Digi 24”, Petrișor Obae, PaginaDeMedia.ro, 27 februarie 2013.

 

[3]  „VIDEO. <> lovește din nou. <> și mărțisoare, la Digi 24. Interviu exclusiv cu <>”, Petrișor Obae, PaginaDeMedia.ro, 26 februrie 2013.

 

[4]  Curtea de Apel Constanța, Secția I Civilă, Dosar nr. 4823/118/2013, Decizia Civilă nr. 41/CM, Ședința publică din data de 28 ianuarie 2015, Complet specializat pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale, Complet compus din: Președinte – Jelena Zalman, Judecător – Răzvan Anghel, Grefier – Gina Iancu.

 

Linkuri sursă:

Video:

http://www.paginademedia.ro/2013/02/mirela-bugetara-loveste-din-nou-actori-si-martisoare-la-digi-24/comment-page-2/

Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.