Jurnaliștii Oana Bota și Florentin Deac vs Cuvântul liber

7 Nov 2013
Municipiul Reghin, Județul Mureș, Romania

Categorii:

Conflicte de muncă  |  Reporter

Descriere:

În aprilie 2014, jurnalista târg-mureșeană Oana Bota, membră a FRJ MediaSind, a câștigat cel de-al cincilea proces intentat angajatorului său, SC Cuvântul Liber SRL, instanța stabilind că ziaristei i s-a retras în mod ilegal dreptul de semnătură și de publicare în ziarul Cuvântul liber[1]. Anterior, în noiembrie 2013, jurnalista obținuse în instanță „diferenţele de drepturi salariale pentru perioada 11.12. 2009 - 11.12.2012, rezultate între drepturile salariale efectiv primite şi drepturile salariale cuvenite, calculate în funcţie de salariul minim brut de 1100 lei, la care se adaugă sporul de fidelitate de 25% şi sporul de vechime de 10%”[2]. Totodată, în virtutea Contractului Colectiv de Muncă la Nivelul Ramurii Mass-Media, instanța a obligat angajatorul la plata în favoarea reclamantei a dobânzii legale calculate asupra diferenţei de drepturi salariale, începând cu data de 11 decembrie 2012 şi până la data plăţii integrale a debitului; virarea tuturor contribuţiilor de asigurări sociale datorate asupra drepturilor neacordate; înscrierea în carnetul de muncă al reclamantei a drepturilor salariale mai sus menţionate, aferente perioadei 11.12.2009 şi 11.12.2012; și la plata cheltuielilor de judecată.

De asemenea, la aproximativ patru ani de când a început să se judece cu fostul său angajator, SC Cuvântul Liber SRL[3], jurnalistul Florentin Deac a obținut în 2014 un al treilea succes împotriva acestuia. Astfel, instanța a dispus executarea silită a societății pentru suma de 5900 de lei, pe care o datora jurnalistului de la un proces anterior. „Practic, au încercat să îmi fure 5900 de lei net și pentru asta ei plătesc și 3000 de lei, onorariul executorului, și 4000 de lei - cele două onorarii ale experților, adică mai mult decât au încercat să îmi fure”, a declarat Florentin Deac, pentru FreeEx. Florentin Deac a dat în judecată Cuvântul liber în 2010, când a contestat decizia angajatorului de a-l concedia și neplata salariilor în conformitate cu pregătirea sa, faptul că nu a primit trei salarii cuvenite la plecare, faptul că nu i s-a acordat fidelitatea de 25% (deși a fost obligat să semneze un contract în acest sens) și neplata vechimii.

 


Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013" publicat de ActiveWatch

[1]  „Decizie importantă a Justiției: Anularea dreptului de semnătură împotriva unui jurnalist este ilegală!”, MediaSind.ro, 11 aprilie 2014. http://www.mediasind.ro/comunicate-1/decizieimportanta a justitie ianularea dreptului de semnatura impotrivaunuijurnalistesteilegala

 

[2]  „Cuvântul Liber din Tg. Mureș, obligat de instanță să plătească drepturile din CCM Mass-Media!”, MediaSind.ro, 7 noiembrie 2013.

 

[3]  Detalii în precedentele Rapoarte FreeEx și pe Blogul ActiveWatch: „Povestea jurnalistului Florentin Deac, concediat după 13 ani în slujba «Cuvântului Liber»”, FreeEx, Blog.ActiveWatch.ro, 31 ianuarie 2011. http://blog.activewatch.ro/freeex/povestea-jurnalistului-florentin-deac-concediat-dupa-13-ani-in-slujba-%E2%80%9Ecuvantului-liber/

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.