Conflicte de muncă în TVR - 2013

6 Aug 2013
Orașul Otopeni, Județul Ilfov, Romania

Categorii:

Conflicte de muncă

Descriere:

TVR are de înfruntat sutele de procese deschise de salariații demiși în urma restructurărilor din 2013[1]. Conform DGI, Stelian Tănase, din cele peste 300 de procese deschise, peste 15% au fost soluționate de instanțe în defavoarea TVR, însă se află acum în faza de apel.

La scurt timp după încheierea procesului de restructurare soldat cu 635 de disponibilizări, TVR a reînceput să angajeze personal[2] și colaboratori[3]. Stelian Tănase a fost criticat de voci din interiorul instituției pentru faptul că a apelat la colaboratori externi pentru funcțiile de moderator/prezentator ale unor emisiuni, neglijând resursele umane existente în instituție. Decizia este cu mai contestată cu cât TVR trece printr-o criză financiară gravă, iar contractarea unor colaboratori externi presupune costuri suplimentare.

De asemenea, în 2013 au fost contestate toate concursurile organizate pentru obținerea unor funcții de conducere în televiziunea publică. Astfel, în luna iulie, Valentin Nicolau și Ada Meseșan, membri în Consiliul de Administrația al TVR, au făcut publice mai multe nereguli în modul în care se organizau concursurile pentru ocuparea funcțiilor de manageri[4]. Nicolau și Meseșan au denunțat condițiile netransparente, discriminatorii și ilegale de organizare a acestor concursuri și au cerut reluarea lor. „Procesul de selecție de proiecte pentru ocuparea posturilor de conducere în SRTV constituie o procedură obscură, manipulată chiar de către cei care trebuie să câștige principalele posturi de conducere. Nu este un concurs pentru viitorii manageri ai TVR, ci o găselniță îndelung pregătită cu scopul de a menține desantul echipei ce a preluat conducerea televiziunii publice după numirea ca PDG a lui Claudiu Săftoiu. Mascarada numită «selecție de proiecte» elimină concurența din afara TVR și are ca scop pe lângă conservarea actualilor șefi aduși de cuplul Săftoiu-Zgabercea și pe cei numiți din interiorul TVR care s-au dovedit obedienți fără să crâcnească”[5], a sesizat Valentin Nicolau.

Federația Română a Jurnaliștilor – MediaSind a susținut demersul celor doi membri din CA și a cerut conducerii SRTV „anularea acestor concursuri ilegale şi adoptarea unei proceduri transparente, cel puţin aceeaşi care a fost folosită şi de CSM în selecţia structurilor de conducere ale Parchetelor”[6]. În luna august, mai mulți membri din CA-ul TVR (Radu Carp, Lucia Hossu Longin, Ada Meseșan, Valentin Nicolau, Romina Surugiu, Gabriel Tufeanu) au publicat o scrisoare deschisă prin care i-au cerut directorului general SRTV de la vremea aceea, Claudiu Săftoiu, să reia procesul de selecție pentru viitorii manageri ai televiziunii publice[7], din cauza modului „viciat” în care se desfășurase.

Jurnalista Monica Ghiurco a contestat, în luna august, concursul pentru ocuparea funcției de șef al Direcției Știri din TVR, susținând că omul de televiziune Claudiu Lucaci ar fi fost favorizat să ocupe această funcție[8]. „În contrast evident cu situaţia mea, aceea de a nu avea acces la informaţii esenţiale pentru întocmirea Proiectului, s-a aflat contracandidatul meu care a îndeplinit în ultimele 12 luni interimatul pentru funcţia scoasă la concurs, cea de director al Direcţiei Ştiri, respectiv director DEIS. În toată această perioadă, chiar şi în calitatea de interimar pe care a deţinut-o, dl. Claudiu Lukacsi a fost unica persoană care a fundamentat toate propunerile şi deciziile în privinţa bugetului şi a altor indicatori economici ai Direcţiei. Mai mult, el este şeful direct al resurselor umane specializate, depozitare ale acestor informaţii, de la care, ca o consecinţă firească, nu am reuşit să le obţin. Este un alt element de natură să creeze discriminare între candidaţii pentru a această funcţie, la condiţii de concurs egale fiind necesare oportunităţi egale”[9], a precizat Monica Ghiurco în contestația sa. La scurt timp după ce contestația nu a primit un aviz favorabil și după ce, implicit, Claudiu Lucaci a devenit directorul știrilor de la televiziunea publică, Monica Ghiurco a aflat, când s-a întors din concediul de odihnă, că a fost înlocuită din funcția de prezentator al știrilor[10].

 


Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2013" publicat de ActiveWatch

[1]  „TVR are circa 300 de procese cu unii dintre angajații concediați anul trecut. 15% au fost pierdute”, Mădălina Cerban, Mediafax.ro, 5 martie 2014. http://www.mediafax.ro/cultura-media/tvr-are-circa-300-de-procese-cu-unii-dintre-angajatii-concediati-anul-trecut-15-au-fost-pierdute-12201400

 

[2] „Casting pentru prezentatori de divertisment la TVR 1”, TVR.ro, 10 aprilie 2014. http://www.tvr.ro/casting-pentru-prezentatori-de-divertisment-la-tvr-1_3860.html#view

 

[3] „Restructurări de fațadă la TVR. Săftoiu a concediat 900 de salariați și a angajat peste 500”, Tiberiu Lovin, ReporterVirtual.ro, 19 noiembrie 2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/11/restructurare-de-fatada-saftoiu-a-concediat-900-de-salariati-si-a-angajat-peste-500.html

 

[4]  „Șefii interimari ai TVR organizează concursurile pentru care candidează”, Tiberiu Loviu, ReporterVirtual.ro, 29 iulie 2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/07/sefii-interimari-de-la-tvr-organizeaza-concursurile-pentru-care-candideaza.html

 

[5]  Ibidem.

 

[6]  „FRJ MediaSind solicită administrației”

 

[7]  „Membri ai CA din TVR cer reluarea concursurillor din Televiziunea Publică!”, MediaSind.ro, august 2013.

 

[8]  „ReporterVirtual.ro: Cum a fost favorizat Claudiu Lucaci să câștige șefia știrilor TVR”, MediaSind.ro apud ReporterVirtual.ro, 6 august 2013.

https://sites.google.com/a/mediasind.ro/mediasind/news/reportervirtualrocumafostfavorizatclaudiulucacisacastigesefiastirilortvr

[9]  „Cum a fost favorizat Claudiu Lucaci să câștige șefia știrilor TVR”, Tiberiu Lovin, ReporterVirtual.ro, 6 august 2013. http://www.reportervirtual.ro/2013/08/cum-a-fost-favorizat-claudiu-lucaci-sa-castige-sefia-stirilor-tvr.html

 

[10]  „Monica Ghiurco, scoasă de la prezentarea știrilor pentru că și-a contestat șeful”, Realitatea.net, 3 octombrie 2013. http://www.realitatea.net/monica-ghiurco-scoasa-de-la-prezentarea-stirilor-tvr-pentru-ca-si-a-contestat-seful_1284507.html


 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.