„Nefireasca autonomie” a jurnaliștilor de la tvrinfo.ro

11 Oct 2012
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Cenzură  |  Editoriale (interne)  |  Politice  |  Online

Descriere:

În octombrie 2012, jurnalistul Vlad Stoicescu a reconstituit povestea publicării plagiatului premierului Victor Ponta de către site-ul www.tvrinfo.ro. Articolul, apărut pe site-ul Dela0.ro[1], prezintă pozițiile redactorilor direct implicați în decizia de publicare a știrii despre plagiat, dar și discuțiile purtate de aceștia cu Radu Călin Cristea, președinte director general (PDG) interimar și Claudiu Săftoiu, devenit între timp PDG.

Astfel, pe 21 iunie, la trei zile după publicarea știrii pe site-ul tvrinfo.ro, Mona Dîrțu, șeful în funcție a TVR Interactiv la acel moment, departamentul care se ocupă de coordonarea editorială a site-urilor Televiziunii, a fost chemată în cabinetul lui Radu Călin Cristea, pentru a da socoteală „de ce nu a fost informat despre publicarea unei informații care implică puternic instituția”. Mona Dîrțu i-a răspuns că PDG al TVR „nu are atribuții editoriale, iar subordonarea departamentului Interactiv este una strict administrativă”, se arată în articolul citat. Cristea era îngrijorat că apariția materialului a pus TVR într-o situație „delicată” și că „era nefiresc ca redacția tvrinfo.ro să aibă o asemenea autonomie editorială”, își amintește Mona Dîrțu[2]. Totuși, președintele interimar al TVR nu a făcut reproșuri de natură jurnalistică și nici nu a amenințat cu măsuri punitive. „Domnul Cristea mi s-a părut mai degrabă stânjenit decât furios că trebuie să poarte o discuție pe această temă”, a mai spus Mona Dârțu. 

După patru luni de la publicarea știrii, președintele director general Claudiu Săftoiu exprima în continuare dubii cu privire la decizia editorială a jurnaliștilor tvrinfo.ro. „M-ar fi bucurat să știu un lucru referitor la acea exclusivitate: verificarea din trei surse a validității acelei informații. Aceasta nu a venit niciodată din partea celor care au lansat această știre. Ea a părut că a venit intempestiv, neexplicată de nimeni, pur și simplu din alte considerente decât cele jurnalistice”, afirma Săftoiu într-un interviu[3] publicat de HotNews.ro în octombrie. PDG-ul SRTv completa că „la întrebările pe care le-am pus în mod repetat celor care au avut acea fericită, miraculoasă șansă de a fi fost primii care să afle lucrul acela, nu mi s-a raspuns concludent niciodată”.

Teodor Tiță, fost redactor-șef al tvrinfo.ro, a fost și el chestionat de Claudiu Săftoiu: „A fost o singură discuție pe tema asta, imediat după instalarea lui ca președinte-director general. A vrut să știe care este sursa documentelor obținute și publicate în cazul plagiatului. Am refuzat să-i spun. <<Nu vrei, nu?>>, m-a întrebat”, își amintește Tiță[4].

Cu toate astea, conducerea TVR nu a cerut niciodată explicații pe linie procedurală. „Niciuna dintre persoanele implicate în documentarea și publicarea articolului respectiv nu a fost solicitată să apară înaintea Comisiei de Etică din TVR, care e abilitată să tranșeze astfel de conflicte deontologice”, scria Stoicescu.

Mona Dîrțu consideră că „Lucrurile sunt, probabil, amețitor de simple. Materialul în discuție le-a creat celor doi șefi ai TVR un disconfort în relația cu premierul Victor Ponta. Asta-i tot”.

Regulamentul de Organizare și Funcționare al TVR prevede la capitolul IV, articolul 7, paragraful 10: „Controlul ierarhic redacțional poate fi solicitat și exercitat de orice persoană cu funcție de conducere care răspunde în linie directă, până la nivelul Președintelui - Director General, inclusiv, de activitatea compartimentului care a produs sau va produce materialul”.

Legea de organizare a Societății Române de Televiziune indică, însă, la articolul 14, alineatele 11 și 12: „Caracterul confidențial al surselor de informare a personalului de specialitate este garantat prin lege” și Dezvăluirea acestor surse, motivată prin încălcarea interesului public, poate fi făcută numai în baza dispoziției emise de o instanță judecătorească”.

Dar lucrurile nu s-au oprit aici. Pe 14 iulie, noul PDG, Claudiu Săftoiu, a retras Monei Dîrțu (director al Direcției TVR Interactiv) atribuțiile de coordonare a activității editoriale a site-urilor tvrinfo.ro, tvrplus.ro, tvr.ro și le-a transferat Monicăi Ghiurco[5], redactor-prezentator în cadrul Departamentului Emisiuni Informative. Decizia a provocat demisia Monei Dîrțu trei zile mai târziu [6]

Pe 15 iulie, în plină campanie pentru referendumul pentru demiterea președintelui, conducerea TVR interzice redacției site-ului tvrinfo.ro dreptul de a realiza materiale proprii în timpul campaniei pentru referendum[7]. Mai mult, noul coordonator al siteului, M.Ghiurco, le-a cerut celor din redacție eliminarea știrilor politice cu „valențe electorale” („curăţarea homepage-ului de ştiri politice cu valenţe electorale în favoarea subiectelor arzătoare, de interes public, tratate pe larg şi exhaustiv în Jurnalele TVR”[8]).

M. Ghiurco și conducerea TVR au oferit o serie de motive ridicole în sprijinul acestor decizii, de la invocarea legislației până la un prezumat „puternic caracter subiectiv”[9] al materialelor realizate de redacția www.tvrinfo.ro și terminând cu argumente de natură financiară („costuri suplimentare dificil de acoperit în situaţia financiară în care ne aflăm”[10]).  

Pentru început, celor doi coordonatori ai site-ului rămași în funcție după demisia Monei Dîrțu, Teodor Tița și Alexandra Bădicioiu, li s-a cerut să obțină de la CNA un document care să precizeze că nu există nicio prevedere a Consiliului în ceea ce priveşte mediul online, deși legea electorală și reglementările din audiovizual nu fac nicio trimitere la comunicarea online. Celor celor doi jurnaliști li s-a interzis și intervievarea actorilor politici relevanți în timpul campaniei pentru referendum. „Deşi iniţial am obţinut un hohot de râs din partea membrilor CNA, am primit de la ei un răspuns în care se afirmă clar că TVRinfo.ro nu se află sub reglementarea instituţiei. În ciuda răspunsului CNA, ni s-a interzis expres realizarea oricăror interviuri cu actori politici relevanţi în timpul campaniei pentru referendum. Ar fi de menţionat şi că, în momentul în care ne-am arătat disponibilitatea de a obţine documentul de la CNA, ni s-a cerut să obţinem şi de la Parlament un document prin care să se precizeze că putem face interviuri[11], au relatat cei doi jurnaliști pe Facebook.

ActiveWatch a condamnat public aceste practici într-un comunicat din 19 iulie: „Noua conducere a televiziunii publice prejudiciază interesul public eliminând materiale editoriale privind campania pentru referendum de pe site-ul tvrinfo.ro. Decizia este cu atât mai discutabilă și suspectă cu cât spațiul online nu este supus reglementărilor impuse de  CNA mass-media audiovizuale. Corpul editorial al tvrinfo.ro are, așadar, libertatea de a produce și furniza material jurnalistic relevant într-un moment politic controversat și de a își consolida astfel poziția pe piața publicațiilor online. Din acest motiv, apreciem că decizia TVR este de a-și lăsa site-ul fără posibilitatea de a valorifica jurnalistic principalele evenimente pe care le trăiește România ca fiind un act de dublu sabotaj: pe de o parte, este și un act de sabotaj intern ce subminează poziția noului site tvrinfo.ro pe piață, iar pe de altă parte, un segment de public plătitor de taxe TV este privat de informațiile pentru care a plătit”.

 

Susa : Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] Vlad Stoicescu, fost jurnalist al tvrinfo.ro, acum freelancer, a publicat articolul „Poltergeist în casa televiziunii publice. Cum au încercat șefii TVR să afle identitatea sursei care a denunțat plagiatul lui Victor Ponta”, pe platforma independentă Dela0.ro”, pe 11 octombrie 2012.

 

[2]„Șeful interimar al TVR: La site-ul tvrinfo.ro am constatat o <> și <>. Site-ul a publicat în exclusivitate documentele ce stau la baza acuzațiilor de plagiat contra premierului Ponta”, C. Ionescu, HotNews.ro, 22 iunie 2012.

[3] „Claudiu Săftoiu: <<Este foarte tendențioasă întrebarea dumneavoastră. Dacă credeți că obiectivul TVR este să alerge după exclusivități, iar misiunea acesteia nu este să informeze și să instruiască, atunci vorbim despre altceva”, HotNews.ro, 4 octombrie 2012.

[4] „Șefii redacției Tvrinfo.ro acuză ingerințe în politica editorială a site-ului: TVRinfo.ro nu mai are dreptul să realizeze materiale proprii în timpul campaniei pentru referendum. Ni s-a interzis realizarea oricăror interviuri cu actori politici relevanți”, Costin Ionescu, HotNews.ro , 18 iulie 2012.

[5]Monica Ghiurco, coordonator pe știrile TVR Interactiv, TVR 1, TVR 2 și TVR Info”, Petrișor Obae, PaginaDeMedia.ro, 15 iulie 2012.

[6]Șefa TVR Interactiv, Mona Dirtu, demisionează: Nu mai am dreptul de a lua decizii editoriale pentru site-urile TVR/Dl. Claudiu Săftoiu n-a discutat niciodată cu mine despre conținutul editorial”, Costin Ionescu, HotNews.ro, 17 iulie 2012.

[7] Explicație despre TVRinfo.ro, www.facebook.com, Alexandra Bădicioiu, 18 iulie 2012.

[8] „TVR crește odată cu țara”, Marius Cosmeanu, Voxpublica.Realitatea.net, 18 iulie 2012.

[9] Răspuns transmis ActiveWatch de Monica Ghiurco.

[10] Ibidem.

[11]UPDATE Șefii redacției Tvrinfo.ro acuză ingerințe în politica editorială a site-ului: TVRinfo.ro nu mai are dreptul să realizeze materiale proprii în timpul campaniei pentru referendum / Monica Ghiurco: Normele interne legate de referendum sunt obligatorii pentru toate structurile TVR, inclusiv Tvrinfo.ro”, Costin Ionescu, HotNews.ro, 18 iulie 2012.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.