TELEVIZIUNEA PUBLICĂ

9 May 2012
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Politice  |  TV

Descriere:

Proaspăt instalat premier în 2012, Victor Ponta a făcut o serie de declarații de intenții cu privire la serviciile publice de media, promițând că nu va continua tradiția antecesorilor săi și nu va înlocui „politrucii lor cu politrucii noștri”, deși aprecia că managementul celor două instituții este politizat. „Eu cred că în acest moment Televiziunea Română – mai puțin Radioul, în primul rând Televiziunea Română - e profund politizată și practic denaturează și dezinformează populația României. Cred că are un management dezastruos pentru că știu că datoriile au depășit cu mult cei 40 de milioane de euro de care se vorbea la început, dar cred că soluția nu e să schimbi o conducere profund politică a președintelui Traian Băsescu și a PDL cu o conducere politică a USL”[1], a spus Ponta.

Conflictul din cadrul Consiliului de Administrație (CA) s-a acutizat după modificarea configurației politice în Parlament și preluarea guvernării de către USL. Pe 3 mai 2012, CA a decis să desființeze funcția de Director Producție Editorială și Programe deținută de Dan Radu, considerat a fi un apropiat al PDG Alexandru Lăzescu. Funcția a fost eliminată din organigramă. Decizia a fost motivată de inițiatorul ei, Claudiu Brânzan (membru al CA), prin lipsa performanțelor manageriale ale lui Dan Radu. Dan Radu și ActiveWatch[2] au acuzat existența unui șantaj politic în spatele acestei decizii, printr-o tentativă de impunere a lui Claudiu Lucaci la conducerea Direcției Emisiuni Informative și Sport, propunere refuzată de A. Lăzescu. Dan Radu a contestat în instanță decizia de desființare a postului pe care l-a ocupat.

Acuzațiile au fost respinse de Claudiu Lucaci, iar Comisia de Etică a TVR a emis următoarele concluzii:

„Considerăm că Preşedintele-Director General al TVR – a cărui funcţie este asimilată categoriei ziariştilor de televiziune – avea datoria de a prezenta propria versiune asupra faptelor printr-o declaraţie publică promptă, explicită şi responsabilă, în beneficiul adevărului, al instituţiei şi al angajaţilor acesteia, aşa cum prevede Statutul ziaristului din SRTv”;

„Conţinutul afirmaţiilor jurnalistului Dan Radu contravine exigenţelor stabilite de Statutul ziaristului din SRTv”.

Decizia Comisiei de Etică face referire și la concursul pentru conducerea Direcției Emisiuni Informative și Sport a TVR din 2010, concurs la care a participat și Claudiu Lucaci. Președintele ActiveWatch, Mircea Toma, membru al juriului, a depunctat proiectul lui Lucaci invocând traseul profesional al acestuia, fost purtător de cuvânt al Guvernului în mandatul lui Adrian Năstase, fost Consul General al României la Los Angeles și fost consilier al Ministrului Tineretului și Sportului, Monica Ridzi, judecată pentru acte de corupție făptuite în perioada mandatului la minister. Comisia de Etică a considerat că „președintele ActiveWatch, Mircea Toma, a încălcat drepturile profesionale ale lui C. Lucaci în calitatea sa de membru al juriului de evaluare […]”.

După numai câteva zile de la această situație, Agenția Națională de Administrare Fiscală a blocat conturile TVR din cauza datoriei de 308 de milioane lei pe care instituția le are la bugetul de stat. Premierul Victor Ponta a declarat că nu va debloca conturile TVR până când conducerea acestei instituții nu vine cu un plan de reorganizare.

Pe 25 mai 2012, CA a decis suspendarea plăților către colaboratorii TVR care lucrau și pentru alte instituții de presă[3]. După ședință, 8 din cei 13 membri ai CA au trimis o scrisoare deschisă PDG prin care îi solicitau demisia, acuzând existența unor „ilegalități”și săvârșirea unor acte de corupție. Lăzescu a cerut celor opt să aducă dovezi în sprijinul acestor afirmații, păstrându-și dreptul de a se adresa instanțelor.

În paralel cu frământările din CA și cu presiunile venite din zona politică, TVR a anunțat că a încheiat un program prin care și-a definit misiunea, viziunea și valorile[4], în cadrul unui parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent. Cele trei documente erau menite a sta la baza Cartei TVR, un document ce ar fi trebuit să stabilească în detaliu modul de funcționare a instituției și valorile sale fundamentale. Proiectul a inclus și o cercetare sociologică din care a rezultat că 65% din români au încredere în televiziunea publică, iar știrile TVR conduc topul despre obiectivitate (66%), imparţialitate (53%) şi respectă agenda cetăţeanului (71%)[5].

Pe 12 iunie 2012, plenul reunit al Parlamentului a respins raportul de activitate al TVR pe anul 2011, ceea ce a atras demiterea CA-ului. De remarcat faptul că rapoartele de activitate ale TVR pe anii 2009 și 2010 (în 2009 CA avea o altă componență) nu au fost nici măcar cu acest prilej discutate și votate, deși erau restante. Senatorul Georgică Severin și-a avertizat colegii că respingerea raportului pe 2010 ar fi însemnat că TVR a funcționat ilegal în 2011. Jurnalistul Radu Călin Cristea a fost votat în aceeași zi director general interimar al TVR. Parlamentarii PD-L nu au participat la voturile din Comisiile de Cultură, Arte și Mass-Media și nici la cele din plen.

Câteva zile mai târziu, guvernul Ponta a decis să deblocheze conturile TVR pentru o perioadă de șase luni, declarând: sunt absolut convins că televiziunea publică are nevoie de o depolitizare şi de o restructurare pentru a nu mai produce pierderi şi pentru a se ridica la standardele pe care o televiziune publică trebuie să le respecte atunci când cere bani publici[6]”.

Pe 26 iunie 2012, Parlamentul a numit un nou Consiliu de Administrație. În ciuda asigurărilor exprimate de premierul Ponta („eu nu vreau să se schimbe o conducere pusă de PDL şi de Traian Băsescu cu o conducere pusă de USL sau de PSD […]. Nu vreau să fie nimeni de la USL la conducerea televiziunii”[7]) componența noului CA era alcătuită exclusiv din reprezentanți ai noii majorități formate de USL, UDMR și de Grupul minorităților naționale din Parlament. Partidului Democrat-Liberal nu i s-a permis să facă propuneri în comisiile de specialitate pentru locurile din CA. PD-L a contestat această decizie a majorității la Curtea Constituțională. ActiveWatch a protestat împotriva acestui vot, considerând că el creează premisele unei „politizări totale” a TVR. „Tergiversarea procesului de modificare a legii 41/1994 a dus la situația dezastruoasă în care TVR se află acum. Se repetă scenariul prin care noua majoritate parlamentară își adjudecă <>, înlocuind o veche administrație apropiată fostei puteri cu o nouă administrație alcătuită covârșitor din rândurile partidelor aflate la putere și din care opoziția este exclusă”[8]a afirmat ActiveWatch într-un comunicat de presă.

Noul Președinte Director General a fost ales Claudiu Săftoiu, fost director al Serviciului de Informații Externe între octombrie 2006 și martie 2007, având la ora alegerii sale funcția de vicepreședinte al filialei Gorj a PNL. După alegerea sa în funcția de PDG, Săftoiu s-a autosuspendat din PNL.

În luna septembrie, judecătorii Curții Constituționale au decis că modul de numire a noului CA al TVR de către Parlament a fost neconstituțional, decizie ce a obligat Parlamentul să reia procesul de numire a noului CA. Pe 9 octombrie, Parlamentul a votat componența unui nou CA, în care se regăsesc și doi reprezentanți ai PD-L.

Pe 27 iunie, la o zi după votarea noului CA,  guvernul a emis Ordonanța de Urgență nr. 33, care impunea televiziunii publice să prezinte Parlamentului în termen de 45 zile un program de redresare economică.

Pe 3 iulie, noul Președinte Director-General al TVR, Claudiu Săftoiu, s-a autosuspendat din Partidul Național Liberal și din funcția de vicepreședinte al PNL Gorj.

Pe 26 iulie, CA a decis înființarea unui grup de lucru care să efectueze „analizele necesare elaborării unui program de redresare economică”[9]. Componența grupului de lucru a fost alcătuită, în mare parte, din oameni care au contribuit la situația dezastruoasă a TVR, făcând parte din structurile de conducere ale TVR în perioada post-decembristă.

În aceeași ședință, Consiliul de Administrație a hotărât ca personalul angajat al TVR care ocupă funcții de conducere să nu poată fi, în același timp, realizator, producător și prezentator de emisiuni[10]. Decizia a fost o repunere în funcțiune a prevederilor Regulamentului de Organizare și Funcționare, anulând derogările date în ultimii ani. Măsura pare a se aplica discreționar, cel puțin doi angajați cu funcții de conducere din cadrul Direcției de Emisiuni Informative și Sport (DEIS) fiind și prezentatori ai unor emisiuni. Astfel, Monica Ghiurco a fost numită pe 14 iulie coordonator editorial al departamentului TVR Interactiv care administra site-ul www.tvrinfo.ro și a primit atribuții de coordonare editorială a producţiilor de ştiri şi dezbateri de pe canalele TVR1, TVR2 şi TVRInfo[11], dar a continuat să modereze emisiuni. Răspunzând unei sesizări a ActiveWatch, conducerea TVR preciza: Monica Ghiurco nu deţine o funcţie de conducere sau care să fie asimilată unei asemenea funcţii. Cu toate acestea, precizăm că Monica Ghiurco a participat la emisiuni non-electorale, suplinind absenţa unor colegi, fie aflaţi în concediu, fie alocaţi emisiunilor stabilite cu staff-urile electorale, înaintea campaniei pentru Referendum. Monica Ghiurco nu a participat la nicio emisiune electorală, ci a realizat trei interviuri, pe spaţiul unor emisiuni - ediţii speciale, şi a fost co-moderator, alături de jurnalistul Mihai Constantin, la dezbaterea cu invitaţi apolitici din noaptea încheierii Referendumului[12]. De asemenea, Claudiu Lucaci, directorul DEIS, era la data redactării acestui public unul din moderatorii emisiunii săptămânale de dezbateri Ultima ediție[13].

Pe 3 august 2012, Consiliul de Administrație a schimbat componența Comitetului Director, după ce membrii vechiului CD au refuzat să demisioneze. Noul Comitet Director a fost anunțat ca fiind un interimat cu funcționare de 60 de zile, măsura fiind necesară pentru a implementa proiectul de redresare eonomică a TVR.

Programul de redresare elaborat de Grupul de lucru și Comisia de experți a fost aprobat în ședința CA din 10 august. Programul își propune o reașezare a costurilor de funcționare astfel încât TVR să-și poată achita datoria de peste 65 de milioane de euro față de stat într-un termen de 7,5 ani, precum și restul datoriilor față de partenerii comerciali. Raportul constata că structura existentă a TVR generează „confuzie şi o repartizare nejudicioasă a oamenilor pe emisiuni ducând la o ineficienţă şi din punct de vedere creator, cât şi din punct de vedere al necesarului de producţie”, dar și că structura organizatorică alcătuită dintr-un număr de șapte direcții și 25 de departamente a generat costuri salariale foarte mari. În acest sens, a fost aprobată o nouă structură alcătuită din cinci direcții și zece departamente[14].

Principalele măsuri de austeritate au fost închiderea canalelor TVR Info și TVR Cultural, precum și demararea unui program de restructurare a personalului. TVR Info a fost rebotezat TVR News și a reînceput să emită din luna noiembrie, într-un parteneriat cu postul Euronews, majoritatea conținutului editorial fiind furnizat de Euronews.

În aceeași zi, coordonatorul editorial al siteului tvrinfo.ro a anunțat că vor fi disponibilizați toți colaboratorii siteului din cauza lipsei resurselor financiare.

Pe 1 septembrie 2012, Guvernul României a aprobat un memorandum privind eșalonarea pe 7 ani a datoriilor fiscale ale TVR.

Pe 28 septembrie, conducerea TVR a anunțat o nouă schemă organizațională cu 2.395 de posturi, 872 de salariați urmând a fi disponibilizați.

Măsurile de restructurare au stârnit puternice controverse în interiorul instituției, câteva voci din interiorul CA-ului criticând aspru aceste măsuri și modul în care au fost adoptate. Valentin Nicolau, fost PDG al TVR în perioada 2002-2005, a fost cel mai vocal critic, semnalând posibile ilegalități [15], dar și faptul că unul din arhitecții planului de restructurare, consilierul PDG-ului, Cristian Zgabercea, fost angajat al TVR, a păgubit TVR cu o sumă de 330.000 dolari, conform unei sentințe judecătorești[16].

Una din măsurile care au nemulțumit cel mai mult salariații din TVR a fost decizia de blocare a activității editoriale, decizie luată imediat după instalarea noului CA. Mai mulți jurnaliști au semnalat absurditatea unei situații în care erau plătiți pentru a nu face nimic și fără să-și îndeplinească atribuțiile prevăzute în fișele de post, conducerea interzicându-le să desfășoare orice activitate editorială. Singurul departament care a continuat să desfășoare activitate editorială a fost DEIS, dar și emisiunea Viața satului. Președintele Director General Claudiu Săftoiu a precizat că nu va relua activitatea editorială decât după încheierea procesului de restructurarea personalului[17].

Procesul de selecție a personalului a fost declanșat înainte de instalarea noului CA pe 9 octombrie 2012, dar a fost modificat în mai multe rânduri. Comisiile desemnate a evalua salariații înscriși în acest proces au fost un alt motiv de controverse, printre membrii acestora aflându-se politicieni sau experți media proveniți de la posturi de televiziune concurente. Procesul de selecție a fost alcătuit din trei etape ce s-au derulat în luna noiembrie. Prima etapă a constat în depunerea unui memoriu de activitate (50% din nota finală), aceasta fiind urmată de susținerea unui test grilă (20% din nota finală), în ultima etapă candidații fiind intervievați de cele 13 Comisii de evaluare (30% din nota finală).

Rezultatele au fost afișate pe 10 decembrie 2012, peste 700 de contestații au fost depuse. În cele din urmă, numărul total al personalului restructurat a fost de 698 persoane[18], TVR rămânând cu o structură de personal alcătuită din 2450 de angajați.

Unele dintre persoanele aflate pe listele de disponibilizări au declarat că se vor adresa instanțelor pentru a contesta deciziile de disponibilizare. Cezar Ion, fost director al Direcţiei Editoriale a TVR, și Sanda Vișan, realizator TV, susțin că nu au participat la procesul de selecție întrucât nu au primit notificări oficiale din partea instituției[19].

Claudiu Săftoiu susține că în urma procesului de restructurare, cheltuiele generale ale instituției s-au redus cu aproximativ 30%[20]. Pe 1 februarie 2013, conducerea TVR a făcut publică noua organigramă.

 

Susa : Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1]„Victor Ponta: Conducerea TVR și RRA e politizată și se dezinformează acolo. Nu vom înlocui însă politrucii lui cu ai noștri”, Ionuț Balas, HotNews.ro, 9 mai 2012.

 

[2] Noua putere ia cu asalt TVR, Comunicat ActiveWatch, 05.05.2012

 

[3]„TVR nu-i mai plătește pe colaboratorii care lucrează și la EvZ, România Liberă sau revista 22”, C.I., HotNews.ro, 28 mai 2012.

 

[4]„Misiunea, viziunea și valorile TVR”, TVR.ro, 10 iunie 2012.

 

[5]Televiziunea Romănâ vrea să definitiveze Carta TVR până la sfârșitul lui 2012” , Mediafax.ro, 6 mai 2012.

 

[6]Ponta: Am deblocat conturile TVR, dar sunt absolut convins că e nevoie de depolitizare”, Szasz Jutka, Cristiana Sabau, Mediafax.ro, 21 iunie 2012.

 

[7] „Ponta: Guvernul nu deblochează conturile TVR, televiziunea trebuie să prezinte o soluţie”, Andi Manciu,  Mediafax, 3 iunie 2012.

 

[8] „Noua putere continuă tradiția clasei politice de a-și subordona televiziunea publică”, ActiveWatch.ro, 26 iunie 2012.

 

[9]Conducerea TVR înființează un grup de lucru pentru redresarea instituției”, V.O., HotNews.ro, 26 iulie 2012.

 

[10]Măsuri la TVR: Claudiu Săftoiu își propune economii de peste un milion de euro la bugetul TVR”, Petrișor Obae, PaginaDeMedia.ro, 26 iulie 2012.

 

[11]Monica Ghiurco, coordonator pe știrile TVR Interactiv, TVR 1, TVR 2 și TVR Info”, Petrișor Obae, PaginaDeMedia.ro, 15 iulie 2012.

 

[12] „Departamentul de comunicare al TVR, Raspuns solicitării ActiveWatch”, nr. 19.253/, 17 august 2012.

 

[13]Subiectele săptămânii, în dezbatere la Ultima Ediție”, TVR.ro, 8 martie 2012.

 

[14]TVR Info și TVR Cultural își vor înceta emisia. Misiunea TVR Cultural, preluată de TVR 2 și TVR 3”, Mădălina Cerban, Mediafax.ro, 10 august 2012.

 

[15]„Delirul din TVR”, NoriiMei.ro, 7 octombrie 2012.

 

[16] „<> TVR din dulapul PSD Constanța. Valentin Nicolau - <>”, Lavinia Siclitaru, ZiuaConstanța.ro, 17 octombrie 2012.

 

[17]Săftoiu: Nu voi umple grilele TVR cu programe noi până la definitivarea selecției de personal”, Mădălina Cerban, Mediafax.ro, 12 octombrie 2012.

 

[18]CONCEDIERI la TVR: 698 de angajați vor pleca de la 1 februarie”, Mădălina Cerban, Mediafax.ro, 23 ianuarie 2013.

 

[19]Sanda Vișan și Cezar Ion, aflați între angajații SRTv concediați, intenționează să dea în judecată TVR”, Mădălina Cerban, Mediafax.ro, 29 ianuarie 2013.

 

[20]INTERVIU – Claudiu Săftoiu: TVR va plăti 16,5 milioane de le celor 635 de angajați concediați”, Mădălina Cerban, Mediafax.ro, 25 ianuarie 2013.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.