Clubul Steaua face victime în rândul jurnaliștilor

12 Mar 2013
Comuna Ștefăneștii de Jos, Județul Ilfov, Romania

Categorii:

Editoriale (interne)  |  Economice  |  Print  |  TV  |  Redactor-șef  |  Editor

Descriere:

Pe 22 ianuarie 2013, conducerea cotidianului Evenimentul zilei l-a retrogradat pe jurnalistul Daniel Conțescu din funcția de șef al secției Sport, după ce acesta a publicat un material despre clubul Steaua sub patronatul lui Gigi Becali. Simona Ionescu, redactor șef al ziarului a motivat această decizie invocând faptul că „articolul nu a reflectat ce s-a discutat la ședința de sumar”. În schimb, jurnalistul a acuzat presiuni editoriale și a decis să demisioneze, împreună cu adjunctul său, Octavian Cojocaru, alături de care a scris materialul respectiv. Conțescu acuză conducerea că l-a sancționat pentru că „nu e executat un ordin: acela de a fi indulgent cu Gigi Becali [1].

Octavian Cojocaru, a oferit mai multe detalii legate de acest incident: „Textul de miercuri a fost varianta îmbunătăţită după ce unul dintre acţionari, Dan Andronic, nu a fost de acord cu ce scrisesem. Conducerea a schimbat textul nostru, astfel încât să rămînă doar lucrurile bune despre Gigi [Becali n.n]. Au fost scoase multe declaraţii, poze şi explicaţii foto care-l atacau pe finanţatorul Stelei! Au reuşit să facă nişte pagini omagiale, dar noi avem coloană vertebrală şi nu acceptăm asta”.[2] Acționarul principal al publicației, consilierul politic Dan Andronic neagă acuzațiile și susține că jurnaliștilor nu li s-a cerut decât să scrie echilibrat:Nu i s-a cerut altceva decât să facă un material echilibrat despre mandatul lui Becali la Steaua în ultimii  10 ani, în niciun caz să-l cocoloșească[3].

Un alt caz în care un jurnalist a avut de suferit în urma exprimării unor opinii critice la adresa echipei de fotbal Steaua a avut loc în luna martie 2013. Într-un comunicat al clubului Steaua din 10 martie, se comunică că au fost retrase acreditările redacțiilor de sport din trustul Media Pro (Pro Sport, Pro Tv și Sport.ro) la acțiunile clubului Steaua din cauza „atacurilor repetate din emisiunea Ora de Pro Sport, moderată de către Ștucan Costin”. Emisiunea menționată se difuzează pe canalul Sport.ro.

Conform cotidianului Gazeta Sporturilor, ridicarea acreditărilor a fost  anulată pentru posturile de televiziune Pro Tv și Sport.ro după ce Costin Ștucan a fost înlocuit cu un coleg din postul de moderator al emisiunii Ora de Pro Sport[4].

Contactat de echipa FreeEx, Felix Drăghici, şeful Departamentului sport din trustul Media Pro, a refuzat să comenteze acest caz.

Asociația Presei Sportive a protestat împotriva acestei decizii abuzive a clubului Steaua, susținând că „(…) libertatea presei este mai presus de orice interese de grup sau interese materiale şi orice încălcare a ei trebuie sancţionată fără întârziere. Chiar dacă un ziarist mai comite unele greşeli (şi este destul de posibil ca Ştucan să fi comis câteva), este infinit mai important ca vocea lui să poată fi auzită, chiar dacă uneori ea este distonantă. Pericolul pumnului în gură este cu mult mai grav şi cei care încearcă să practice o asemenea politică se vor lovi întodeauna de refuzul nostru”[5].

 

Susa : Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1]Demisie la EVZ din cauza lui Gigi Becali. Daniel Conțescu părăsește ziarul după 15 ani. Ce spun redactorul șef și patronul ziarului”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 23 ianuarie 2013.

 

[2]Gigi face victime la EVZ. Doi ziarişti sportivi şi-au dat demisia, susţinând că li s-a impus ce să scrie într-un material despre Becali”,  Andrei Crăițoiu, GSP.ro, 24 ianuarie 2013.

 

[3]Demisie la EVZ din cauza lui Gigi Becali. Daniel Conțescu părăsește ziarul după 15 ani. Ce spun redactorul șef și patronul ziarului”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 23 ianuarie 2013.

 

[4]Moderator executat la ordinul Stelei! » După Banciu, Mironică şi doi ziarişti de la EVZ, <> mai fac o victimă în presă”, GSP.ro, 12 martie 2013.

 

[5]Steaua comite un abuz!”, ApsMedia.ro, 10 martie 2013.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.