Jurnalist Curentul: Am scris peste 300 de anchete la comandă

1 Oct 2012
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Altele  |  Online  |  Redactor-șef

Descriere:

Dan Badea, fostul redactor-șef adjunct al cotidianului online Curentul, a recunoscut în 2012 că, în cei doi ani în care a lucrat acolo, nu a avut libertate editorială și a scris peste 300 de anchete la comandă. Jurnalistul a acuzat patronatul că limitează libertatea de exprimare în funcție de interesele sale economice și politice.

Pe 1 octombrie 2012, Dan Badea a fost împiedicat să-și mai desfășoare activitatea publicistică de către patronii publicației, Mihai și Mirela Iacob. Mai exact, echipamentul de serviciu (laptopul de redacție și telefonul de serviciu) i-a fost confiscat, rolul său de jurnalist fiind limitat la menționarea numelui său în caseta redacțională. „Mi s-a interzis, într-un mod brutal, să mai scriu la ziarul lui Vasile Blaga și al portocaliilor angrenați în afaceri dubioase (...). Până azi – 25 noiembrie 2012 – n-am primit încă decizia de concediere, dar cârnățarii [n.n.: Mihai și Maria Iacob] m-au păstrat în caseta de redacție pentru că asta le dă credibilitate”[1], declara Dan Badea într-un articol de pe blogul personal.

Pe blogul său, Badea dezvăluie injuriile care i s-au adus zilnic de către Mirela Iacob și presiunile la care a fost supus în mod constant, pentru ca la sfârșit să semneze articole care, deși cu un temei legal, atacau adversari politici ai conducerii editoriale. „Niciodată nu mi-am închipuit că un ziarist profesionist poate ajunge să scrie după dictare (...). Dar uite că scriam. Eram, așadar, un fel de om de serviciu al cârnățarilor, care mă bombardau aproape zilnic cu mesaje, telefoane sau indicații despre ce, cum și cât să scriu, pe cine să sun, pe cine să nu sun, ce să vorbesc la telefon, ce să nu spun la telefon etc. etc.”[2]. „Nu există libertate de exprimare la Curentul, sau ea a fost/este strict controlată când este vorba despre interesele politico-financiare sau private ale patronatului”, motivează fostul redactor-șef adjunct”, a mai scris acesta.

Badea spune că s-a ajuns la această situație după ce a făcut o propunere de anchetă care contravenea intereselor politice ale patronilor. Atacurile dure aduse patronatului instituției de presă continuă. Jurnalistul a apelat la sprijinul Sindicatului Jurnaliștilor Profesioniști, afiliat Federației Române a Jurnaliștilor – MediaSind[3], pentru a semnala abuzurile la care a fost supus.

 

Susa : Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] http://badeadan.blogspot.ro/2012/11/cenzura-mihai-si-mirela-iacob.html

 

[2] Ibidem.

 

[3] „Conducerea ziarului Curentul, în cârdășie cu reprezentanții unei subsidiare a Google (Blogger), vor eliminarea celui de-al doilea blog al meu, încălcându-mi drepturile constituționale”, Dan Badea, DanBadea.net, 2 martie 2012.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.