Televiziuni și jurnaliști de partid

13 Dec 2012
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Print  |  TV  |  Editor

Descriere:

Televiziunile din Trustul Intact au fost folosite în anul electoral 2012 ca instrument de propagandă politică a USL. Exploatarea politică a manifestațiilor din ianuarie 2012, campaniile concertate de denigrare a membrilor CSM și a unora din membrii Curții Constituționale, atacurile împotriva Institutului Cultural Român, campania de susținere a fostului premier Adrian Năstase, condamnat la închisoare, au fost numai câteva din cazurile în care televiziunea Antena3 a funcționat ca o veritabilă „coloană a cincea” a grupării politice înființate de fostul colaborator al Securității, Dan Voiculescu (Partidul Conservator, membru al Uniunii Social Liberale), fostul patron al Trustului Intact, tatăl actualului patron al trustului, Camelia Voiculescu. Mai mulți politicieni ai USL au mulțumit Antenelor pentru sprijinul acordat în campania electorală (Victor Ponta, Radu Stroe). Printre aceștia s-a numărat și Liviu Dragnea, șeful de campanie al USL, care a transmis „mulțumiri pentru felul în care Antena 3 a ajutat USL să ajungă la putere”[1]. Antena3 este postul de știri cu cea mai mare audiență la nivel național, emisiunile sale de dezbatere ocupând 11 din primele 12 locuri din clasamentul audiențelor.

Jurnalistul Grigore Cartianu, fost director editorial la Adevărul până în ianuarie 2013, a lansat în luna noiembrie o carte despre demiterea președintelui Băsescu. La evenimentul de lansare, jurnalistul a afirmat: „În vara aceasta m-am simţit mai puţin ziarist, ci mai mult un luptător pe tărâmul democraţiei. În vara asta m-am simţit un soldat pe frontul adevărului[2]. În cadrul aceluiași eveniment, patronul și moderatorul de emisiuni la televiziunea Nașul TV, Radu Moraru, a declarat:  „Referitor la titlul cărţii, «Jurnalul unui puci ratat», vreau să spun că nu ei au ratat, ci noi am reuşit să le dejucăm jucăria, noi i-am făcut să rateze”[3].

Jurnalistul și editorialistul Mircea Marian, de la cotidianul Evenimentul Zilei, a postat pe pagina sa de Facebook un comentariu în care își exprima dezamăgirea față de prestația unuia din liderii opoziției de dreapta, Mihai Răzvan Ungureanu, care nu ar fi reacționat în conformitate cu așteptările jurnalistului la o întrebare pe care acesta recunoaște că a adresat-o pentru a-i da interlocutorului prilejul de a „lovi” în adversarul politic. „Băsescu poate fi un punct de rezistență, cum să spun, ca o fortăreață puternică, dar sub asediu, însă nu mai poate fi în fruntea unei ofensive care să recapete teritoriile ocupate de USL. Din nou îmi vine în minte comparația cu Franța din 1940. Trebuie un general tânăr, care să fi probat că este capabil - de Gaulle, chiar dacă este o comparație riscantă. Ei, cine din ARD are forța asta? Acum, că s-a terminat, pot să spun: vineri, la B1, când am fost în emisiune cu MRU! Ne venea să ne împușcăm, noi, jurnaliștii. Discurs lemnos și lung a lui MRU. Dan Tapalagă îmi dă o pasă - USL rupe acordul cu FMI - eu i-am ridicat minge lui MRU și, stiiiimați telespectatori, MRU lovește pe lângă minge!”, a spus Mircea Marian.

Atacurile mediatice la adresa politicienilor au depășit adeseori nu numai limitele unui limbaj civilizat, dar și cadrul deontologic. O serie de acuzații au fost făcute în lipsa oricăror dovezi sau fără prezentarea opiniei părții acuzate.

Tot Mircea Marian a publicat pe 22 octombrie în Evenimentul Zilei un articol care acuza faptul că o cursă Tarom București-Bruxelles a fost întârziată cu 40 minute până s-a urcat la bord și europarlamentara Daciana Sârbu, soția premierului Victor Ponta. Articolul invocă „surse europarlamentare PD-L”.[4] În urma unui comunicat Tarom care menționează că respectiva cursă a decolat la timp, Evenimentul Zilei a prezentat scuze cititorilor ziarului și Dacianei Sârbu pentru informațiile eronate pe care le-a publicat.

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] „Cinci membri ai CNA către Ponta: Unii membri CNA au sprijinit propaganda OTV, Mădălina Cerban, Mediafax.ro, 13 decembrie 2012.

 

[2]Grigore Cartianu: <>, Ionela Roșu, Adevărul.ro, 21 noiembrie 2012.

 

[3] Ibidem.

 

[4] „Avionul către Strasbourg, subiect de controversă politică”, Vlad Macovei, EvZ.ro, 24 octombrie 2012.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.