Campanii electorale în 2012

18 Jan 2013
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  TV

Descriere:

Cele două campanii electorale și campania pentru referendum au reprezentat un nou prilej pentru actorii politici și taberele mediatice de a se confrunta. Deși campaniile electorale puteau fi prilejul unor dezbateri de substanță privind teme majore de interes public, mai ales cele legate de guvernarea țării, acestea au lipsit, dezbaterea de idei, de programe electorale fiind sacrificată în favoarea trântei dintre cele două tabere politice.

„O privire mai atentă asupra tuturor dezbaterilor din perioada 11 mai – 8 iunie 2012, ne arată că platourile de televiziune au fost monopolizate de politicieni care fie au discutat despre jocurile politice interne (pondere - 49%), fie despre cursul alegerilor locale (pondere - 28%). Restul subiectelor de interes public, precum educaţia, economia naţională sau sistemul sanitar au beneficiat de prezenţe infime care nu au depăşit pragul de 5%.”[1]

Președintele CNA a semnalat această situație încă din perioada campaniei pentru alegerile locale, Răsvan Popescu considerând că televiziunile trebuie să îmbunătăţească prezenţa candidaţilor în emisiunile electorale” și să respecte legislația care reglementează reflectarea campaniei electorale[2].

Rapoartele de monitorizare ale CNA și ale ActiveWatch[3] arată dezechilibre puternice în reflectarea actorilor politici în campaniile electorale. Antena3, România TV și Realitatea TV au favorizat alianța USL, în timp ce B1Tv a sprijinit PD-L/ARD și pe Președintele Traian Băsescu. Multe din aceste dezechilibre au fost sancționate de CNA de-a lungul celor trei campanii, altele nu, ceea ce a născut o serie de conflicte în interiorul instituției, inevitabil însoțite de acuzații de subordonare politică între membrii Consiliului. Monitorizările CNA, prezentate mai sus, ilustrează modul în care TVR basculează editorial după fiecare schimbare a puterii politice.

USL a dominat și războiul mediatic, având în sprijinul său o colecție mai puternică de instituții media, a căror audiențe cumulate depășesc net audiențele presei favorabile actualei opoziții.

„Jurnalismul electoral a devenit un serviciu subordonat staff-urilor de campanie. Mulți profesioniști din presă au cedat definitiv ispitei de a face sau de a schimba istoria”[4], a opinat Ionuț Codreanu, coordonatorul cercetării ActiveWatch asupra conținutului campaniei electorale în media.

Raportul OSCE privind alegerile parlamentare din luna decembrie consemnează această polarizare a presei în jurul grupărilor politice, precum și neglijarea dezbaterii politice pe teme de interes public în dauna unor sterile scandaluri politice. „Lipsa unei dezbateri politice a fost reflectată în mass-media și pe durata campaniei. Aproape niciun program nu s-a dedicat unor analize serioase în jurul unor politici publice sau unor comentarii ale experților. Caracteristica dominantă a fost schimbul de atacuri personale și criticii dintre candidați, o tendință de multe ori susținută de radiodifuzorii dornici de audiențe”[5], se afirmă în raportul OSCE.

 

Susa : Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] „Prime-time-ul de seară al democrației. Etica jurnalistică în programele TV   nr.4”, ActiveWatch, 09 noiembrie 2012.

 

[2] „CNA: Televiziunile trebuie să îmbunătățească prezența candidaților în emisiunile electorale”, mediafax.ro, 16 mai 2012.  http://www.mediafax.ro/cultura-media/cna-televiziunile-trebuie-sa-imbunatateasca-prezenta-candidatilor-in-emisiunile-electorale-9633112/

 

[3] Alegeri Parlamentare 2012, Raport final, ActiveWatch, februarie 2013.

 

[4] „Vara ispitelor politice”, Ionuț Codreanu, 31.07.2012.

 

[5] „Raport OSCE alegeri 2012: presa, la dispoziția partidelor politice. Digi 24, un exemplu pozitiv”, Iulia Bunea, 18 ianuarie 2013

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.