Jurnaliști linșați mediatic și politic

7 Jul 2012
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Politice  |  Din partea altor instituții/ persoane  |  Altele

Descriere:

Schimbările politice din vara anului 2012 au adus cu sine o serie de atacuri politice la adresa unor jurnaliști cu păreri critice la adresa guvernării USL. Carmen Valică, corespondenta România Actualități la Bruxelles,[1] Liliana Ciobanu, jurnalistă freelance colaboratoare a CNN și The Economist[2], Vlad Odobescu, redactor YahooNews, Raul Sanchez Costa, de la cotidianul El Pais (fost bursier al Institutului Cultural Român), Mirel Bran (corespondent al cotidianului francez Le Monde), Valentina Pop (EU Observer) au fost acuzați în Cotidianul.ro[3] că manipulează opinia publică din străinătate în favoarea președintelui Traian Băsescu, făcând parte dintr-o „conspirație” împotriva Uniunii Social Liberale. Ei au fost denumiți „agenți anti-români” aflați în solda președintelui, plătiți de Institutul Cultural Român.

De asemenea, Carmen Valică, corespondentul radioului public la Bruxelles, a fost acuzată de către senatorul PSD Dan Șova că ar fi dezinformat-o pe Viviane Reding, Comisarul pentru Justiție al Comisiei Europene. Cotidianul.ro a preluat informația fără a cere vreun punct de vedere jurnalistei. Publicația online nu a publicat nici dreptul la replică al jurnalistei. Aceasta a deschis un proces pentru defăimare împotriva senatorului și ministrului Dan Șova, care a preluat și perpetuat fără dovezi acuzațiile la televiziune împotriva lui Cornel Nistorescu și a cotidianul.ro, precum și împotriva lui Vlad Dumitraș, redactor cotidianul.ro (cel mai probabil un pseudonim). „Nimeni nu a cerut scuze, Cotidianul.ro nu a publicat drept la replică. Ba mai mult, după noul raport pe justiție (n.n. raportul Mecanismului de Cooperare și Verificare) Mihai Gâdea, de la Antena 3 a reluat acuzațiile pe larg. Le-am trimis drept la replică, dar nu l-au publicat nici pe ăsta”, ne-a relatat Valică. Procesul a început în aprilie 2013.

La rândul ei, Liliana Ciobanu, jurnalist freelance (corespondent al CNN și colaborator al publicației The Economist), a fost acuzată că ar fi fost plătită de agențiile de informații, că ar fi scris sub acoperire și că firma ei ar fi primit finanțări de la stat. Aceasta a scris mai multe articole în perioada iunie – iulie 2012 despre situația politică din România, plagiatul premierului și scandalul dintre Victor Ponta și Traian Băsescu. După publicarea materialelor, jurnalista a primit o serie de telefoane cu numere anonime în care i se spunea „Ești urmărită!".

Tot atunci, publicația online Cotidianul.ro a scris despre ea: „Încă un agent antiromân este descoperit de cotidianul.ro. The Economist este, de fapt, Liliana Ciobanu, fost reporter la Realitatea TV. Cazul Lilianei Ciobanu demonstrează cât se poate de clar metoda prin care aceşti agenţi dezinformează opinia publică din România, punând o presiune artificială în viaţa politică. Liliana Ciobanu se aşază, în acest fel, în fruntea listei dezinformatorilor plătiţi pentru astfel de servicii, alături de Carmen Valică de la Radio România, de profesoara Kim Lane Scheppele de la Universitatea din Princeton, de bulgarul Alexander Levy şi de bursierul ICR Raul Sanchez Costa. Într-o listă care, în mod cert, rămâne deschisă”[4], scria Cotidianul. Liliana Ciobanu a trimis un drept la replică – nepublicat de Cotidianul.ro – în care a contrazis acuzațiile[5], însă jurnalista a renunțat la procesul împotriva ziarului din cauza costurilor de judecată.

Mirel Bran, corespondent român al cotidianului francez Le Monde, a fost denigrat de Cotidianul.ro pentru că s-a exprimat critic față de măsurile luate de majoritatea USL în timpul crizei politice din vara lui 2012. Bran a fost acuzat că este un „agent de influență (...) racolat în reţeaua de agenţi politici ai PDL şi ai lui Traian Băsescu”[6] „dovada” invocată fiind publicarea unei cărți ale sale de către editura Humanitas, editură condusă de Gabriel Liiceanu, unul din foștii susținători ai președintelui Băsescu. Cotidianul.ro continuă argumentația referindu-se la faptul că volumul lui Bran a fost tradus și publicat de Institutul Cultural Român în Franța și în SUA, ceea ce denotă, în opinia Cotidianul.ro, că Mirel Bran „susține interese de partid”. „Nu mai este o surpriză că aproape toate articolele din presa străină care vorbesc despre „lovitura de stat” din România au fost scrise de jurnalişti români aflaţi pe statele de plată ale unor instituţii ce folosesc banii publici pentru a susţine interese de partid”, a scris Cotidianul.ro.

Și spaniolul Raul Sanchez Costa, de la cotidianul El Pais (fost bursier al Institutului Cultural Român), care a publicat interviul despre plagiat cu premierul Victor Ponta, a fost acuzat de cotidianul.ro că ar fi „agent de presă al regimului Băsescu”.

În luna iulie, ActiveWatch și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au organizat o conferință de presă pentru a lămuri situația jurnaliștilor acuzați că ar fi „stricat” imaginea României. ActiveWatch și CJI au catalogat acuzațiile nefondate făcute la adresa jurnalistelor drept „o vânătoare politică de vrăjitoare”. „Sunt tentative de a reorienta atenţia publicului de la unele probleme. Este construită imaginea unei reţele internaţionale de conspiratori”, a declarat Mircea Toma, preşedintele ActiveWatch.

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1]Cum a fost intoxicată Comisia Europeană de corespondentul RRA de la Bruxelles”, Cotidianul.ro, 07 iulie 2012.

 

[2]The Economist este de fapt Liliana Ciobanu, fost reporter la Realitatea TV”, Cotidianul.ro, 08 iulie 2012.

 

[3]Vlad Odobescu de la Dilema Veche îi spurcă pe români în Washington Post”, Cotidianul.ro, 31 august 2012.

 

[4] „Încă un agent antiromân este descoperit de Cotidianul.ro. <> este, de fapt, Liliana Ciobanu, fost reporter la Realitatea TV”, Ion Spânu, Cotidianul.ro, 08 iulie 2012.

 

[5] „Solicitare drept la replică. Liliana Ciobanu vs Cotidianul”, ActiveWatch.ro, 9 iulie 2012

 

[6]Mirel Bran, corespondentul <>, abonat la banii ICR”, Ion Spânu, 24 iulie 2012.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.