TVR cenzurează un spot electoral

25 Nov 2012
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Cenzură  |  Politice  |  TV

Descriere:

În noiembrie 2012, Televiziunea Română a refuzat difuzarea unui spot pentru alegerile parlamentare al Partidului Popular Maghiar din Transilvania (PPMT). Spotul cuprindea următorul mesaj: „Nu am intrat în spațiul Schengen din cauza corupției la nivel înalt. Și acest lucru nu ne place. Șeful nostru e FMI. Nu ne place. Oare, România e prea mare pentru politicieni sau conducătorii sunt prea mici pentru România? Noi avem soluții. Să ne luăm soarta în propriile mâini. Vrem o Transilvanie europeană într-o Românie federală! Vrem autonomie. În 9 decembrie, votați soluția transilvană pentru România. Votați Partidul Popular Maghiar din Transilvania!”[1].

Potrivit unui comunicat al PPMT, TVR a refuzat difuzarea spotului, deoarece coordonatorul emisiunilor de promovare electorală din TVR le-ar fi comunicat verbal studiourilor teritoriale ale Televiziunii publice că acest spot încalcă prevederile Constituției. ActiveWatch a solicitat televiziunii publice să revină asupra deciziei și a solicitat intervenția CNA. „Apreciem că invocarea argumentului <<încălcării ordinii constituționale>> pentru a opri clipul electoral este un abuz și un act de cenzură de natură a afecta sever procesul campaniei electorale. Formulările din clip sunt judecate prin scoatere din contextul campaniei generale a PPMT – informații accesibile oricui, inclusiv unui jurnalist cu funcție de coordonare editorială. Campania vorbește explicit despre <> (comunicat al PPMT). Constituția României prevede mijloacele <> prin care orice articol al legii fundamentale poate fi schimbat”[2] – a transmis public ActiveWatch.

În replică, Ion Stavre, coordonatorul campaniei electorale TVR, a precizat: „Ca urmare a legislaţiei în vigoare, spotul trimis spre difuzare de Partidul Popular Maghiar din Transilvania studiourilor regionale ale SRTv din Timişoara şi Cluj Napoca a fost supus unei analize de conţinut (metodă de cercetare media care se predă în primii doi ani de facultate la jurnalism). Această metodă de analiză a fost aplicată tuturor spoturilor trimise de partidele aflate în campania electorală. Conform acestei analize, conţinutul spotului electoral trimis de PPMT nu respectă art. 11, alin. 5, din Decizia 738/2012. În consecinţă, PPMT este rugat să modifice conţinutul spotului pentru a fi în acord cu prevederile legale. Decizia SRTv poate fi contestată la CNA, autoritatea care a emis Decizia nr. 738 din 1 noiembrie 2012”[3].

Președintele CNA, Răsvan Popescu, a declarat pentru ActiveWatch că „CNA nu are competență legală pentru a se pronunța cu privire la decizia luată de TVR în cazul spotului respectiv”.

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] „TVR cenzurează un spot electoral. UPDATE: Poziția televiziunii publice”, ActiveWatch.ro, 25 noiembrie 2012.

[2] „TVR cenzurează un spot electoral. UPDATE: Poziția televiziunii publice”, ActiveWatch.ro, 25 noiembrie 2012.

[3] Ibidem.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.