Agerpres pedepsește jurnaliștii care pun întrebări incomode

25 Feb 2013
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Editoriale (interne)  |  Politice  |  Din partea autorităților  |  Print

Descriere:

La începutul lunii iulie 2012, jurnalistul Agerpres Claudiu Zamfir, acreditat la Guvern, a trimis un set de întrebări la Biroul de Presă al Palatului Victoria, către Andrei Zaharescu, purtătorul de cuvânt al Executivului, și către Anca Alexandrescu, șeful departamentului de comunicare al instituției[1]. Claudiu Zamfir solicita informații despre salariul generalului Wesley Clark, fost comandant NATO și proaspăt instaurat în funcția de consilier onorific pe securitate și economie al lui Victor Ponta. Clark este membru în conducerea unei companii petroliere care are operațiuni în domeniul gazelor de șist în Polonia[2]. La câteva ore de la trimiterea întrebărilor pe e-mail, șefii jurnalistului l-au anunțat că nu se mai ocupă de Guvern. Alte surse din interiorul Agerpres au declarat atunci pentru România Liberă[3] că superiorii au menționat drept motiv e-mailul trimis de jurnalist.

Contactat de ActiveWatch, directorul general adjunct Agerpres, Argentina Traicu, a declarat că „Domnul Claudiu Zamfir nu este sancționat și decizia de retragere a acreditării nu are conotații politice, ci este doar o măsură de reorganizare internă. Nu am împiedicat difuzarea niciunei informații”[4]. Reprezentantul Agerpres a refuzat însă să dea detalii despre reorganizarea internă invocată.

Pe 18 iulie, Federația Română a Jurnaliștilor MediaSind a solicitat printr-o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta „să pună capăt cenzurii politice din Agerpres”[5]. Ei au protestat „față de politizarea excesivă a Agenției Naționale de Presă Agerpres și nerespectarea Legii nr. 19/2003 prin menținerea ilegală în funcție a actualului director general interimar Ioan Roșca”[6] și „impunerea unui regulament ilegal și inuman față de angajații celei mai mari agenții de presă publice din țară, ANP Agerpres, sunt transformați în sclavi politici”[7].

În februarie 2013, guvernul Ponta l-a înlocuit pe directorul general interimar Ioan Roșca cu șeful Biroului de presă al PSD, Alex Giboi.[8]

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] „Ce riscă jurnaliştii de la Agerpres dacă pun întrebări incomode Guvernului Ponta”, Andreea Pocotilă, RomaniaLiberă.ro, 18 iulie 2012.

[2] „Cine este Wesley Clark, consilier pe probleme strategice al lui Ponta: membru in conducerea unei companii petroliere unde Soros are 20% din acțiuni. Compania are afaceri cu gaze de șist în Polonia”, V.M., HotNews.ro, 5 iulie 2012.

[3] „Ce riscă jurnaliştii de la Agerpres dacă pun întrebări incomode Guvernului Ponta”, Andreea Pocotila, RomaniaLibera.ro, 18 iulie 2012.

[4] „Presiuni guvernamentale la Agerpres”, ActiveWatch.ro, 18 iulie 2012.

[5] „FRJ MediaSind solicită premierului Victor Ponta să pună capăt cenzurii politice din Agerpres”, MediaSind.ro, 18 iulie 2012.

[6] Ibidem.

[7] Ibidem.

[8] „Şeful Biroului de presă al PSD, propus în funcţia de director general la Agerpres”, Carmen Maria Andronache, PaginadeMedia.ro apud Mediafax.ro, 25 februarie 2013.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.