Serviciile de informații și mass-media

21 Feb 2013
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

TV  |  Politice

Descriere:

Prezența serviciilor de informații în mass-media a fost readusă în discuție și cu ocazia unui conflict mediatic izbucnit la începutul lui 2013 între televiziuni apropiate coaliției USL. Doi politicieni aparținând coaliției aflată la guvernare s-au acuzat reciproc de legături cu serviciile secrete. Astfel, senatorul PNL Sorin Roșca Stănescu l-a acuzat pe deputatul PSD Sebastian Ghiță că ar fi agent sub acoperire al SRI, în timp ce Ghiță a făcut referire la calitatea dovedită de colaborator al fostei Securități comuniste a lui S.R. Stănescu.

S.R. Stănescu a fost jurnalist și proprietar al cotidianului Ziua și acționar la alte entități media, actualmente membru în Comisia de cultură, arte și mass-media a Senatului. Sebastian Ghiță este proprietar al canalului de știri România TV și al unor publicații și televiziuni locale, este secretar al Comisiei parlamentare de control a activității SRI.

S.R. Stănescu a declarat despre Sebastian Ghiță: „Această televiziune, condusă de ofițerul acoperit Sebastian Ghiță, încearcă să lovească în PNL la vârf […]. Eu nu pot să fac procese de intenție domnului Sebastian Ghiță și mi-e și greu pentru că domnia sa, fiind ofițer acoperit SRI, reacționează imprevizibil. (...) Îi amintesc dlui Ponta că Sebastian Ghiță nu vine din neant, el nu a paraşutat aşa pur şi simplu în lumea media şi a devenit mare patron de trust media venind din neant. Domnia sa vine direct din generalul Zamfir din Serviciul Român de Informaţii. Iar toate afacerile IT pe care dl Ghiţă le-a făcut și din care și-a construit un imperiu financiar și, iată, un mic imperiu media acum, vin din afaceri făcute cu statul, prin intermediul SRI. Deci această relație trebuie demantelată”[1]. De asemenea, Mugur Ciuvică a declarat despre Sebastian Ghiță: „Cu toții am auzit că dl Ghiță este foarte prieten cu șefii din SRI, care șefi din SRI l-au ajutat pe dl. Ghiță și în afaceri”[2].

La rândul său, Sebastian Ghiță a spus despre S.R. Stănescu: „Sorin Roșca Stănescu rămâne un om duplicitar care folosește metode securiste. Nu știu exact raporturile sale cu securitatea ceaușistă, dar obiceiurile sale sunt aceleași. Atacul său la adresa serviciilor de informații românești este de factură sovietică. Atacul a apărut într-o săptămână în care trustul lui Voiculescu atacă și el serviciile de informații ale României, partenerii lor din Statele Unite și credibilitatea lor, iar fostul ofițer al securității Ioan Nicolae, cunoscut colaborator al firmelor de gaze din Rusia, atacă în emisiuni plătite eforturile României în domeniul exploatării gazelor de șist și acuză și el SRI și SIE”[3].

Schimbul de acuzații s-a derulat în paralel cu un conflict mediatic între televiziunile de știri apropiate coaliției USL, între postul de știri controlat de deputatul PSD Sebastian Ghiță (România TV) și celealte canale de știri concurente (Antena3 și Realitatea TV), care aparțin tot unor proprietari apropiați coaliției USL (familia Voiculescu și Cozmin Gușă). România TV a criticat în mai multe rânduri activitatea unor politicieni liberali, printre aceștia aflându-se liderul USL, Crin Antonescu.

În același timp, celelalte televiziuni de știri au acuzat România TV atât pentru abateri profesionale (cazul fiului ilegitim al regizorului S. Nicolaescu – vezi capitolul de Etică al prezentului raport – sau afirmațiile nesusținute de probe cu privire la o presupusă anchetă a DNA asupra ministrului Muncii și Protecției Sociale, Mariana Câmpeanu), dar și pentru presupusele legături ale patronului Ghiță cu SRI. România TV a răspuns criticilor venite dinspre concurență, susținând că atacurile Antenei 3 la adresa RTV au drept scop să-l apere pe Crin Antonescu”[4].

Conducerea SRI s-a delimitat de acest scandal prin intermediul purtătorului de cuvânt, Sorin Sava: „Se induc tot felul de teme false și acuzații care sunt lipsite de substanță și nici măcar nu beneficiază de credibilitate având în vedere persoanele de la care provin. Aceste mesaje sunt reluate periodic în încercarea de a atrage SRI în polemici publice care au ca scop interese partizane[5].

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1]Sorin Roșca Stănescu (senator PNL) spune că patronul România TV este ofițer acoperit SRI”, Ampress.ro, 10 februarie 2013.

[2] „Se încinge meciul mogulilor. Antena 3 contraatacă: <>”, Laurențiu Ciocăzanu, ReporterVirtual.ro, 12 februarie 2013.

[3]Se încinge meciul mogulilor. Antena 3 contraatacă: <>”, Laurențiu Ciocăzanu, ReporterVirtual.ro, 12 februarie 2013.

[4]Război total! România TV: Antena 3 ne fură știrile și îl apără pe Crin Antonescu”, Laurențiu Ciocăzanu, ReporterVirtual.ro, 21 februarie 2013.

[5]Sorin Sava: SRI dezaprobă încercările de atragere în polemici publice sau politice. Serviciul este neutru și echidistant”, I.C., HotNews.ro, 16 februarie 2013.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.