Agenți sub acoperire în redacția Jurnalul Național

15 Aug 2012
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Din partea autorităților  |  Altele  |  Print  |  Redactor-șef

Descriere:

Serviciul Român de Informații (SRI) a recunoscut public că are agenți sub acoperire infiltrați în redacții. Subiectul este dezbătut de mai mult timp în interiorul breslei, dar acum este prima oară când apar documente ce atestă astfel de practici.

Cotidianul.ro a publicat pe data de 15 august 2012 o serie de documente purtând antetul și ștampila Serviciului Român de Informații. Documentele atestă existența unui agent sub acoperire în interiorul redacției Jurnalul Național, identificat sub numele conspirativ de Sofia Teodorescu. Conform documentului publicat, acesta oferea informații ofițerilor SRI cu privire la contextul apariției unui material despre SRI în paginile cotidianului, a persoanelor implicate în apariția lui, a profilului autorului, a atmosferei din redacție, cu un interes special acordat posibilei existențe a unui „atac mediatic” la adresa SRI. Articolul care a stârnit interesul SRI a apărut pe 16 ianuarie 2006 sub titlul „Armata SUA îngroapă gaura neagră a SRI”, fiind semnat de Răzvan Belciuganu.

Într-un comunicat transmis câteva zile mai târziu, SRI a admis autenticitatea documentelor publicate de cotidianul.ro. „Aspectele prezentate public reprezintă copii neautorizate ale unor extrase din materiale interne, fiind rezultatul unor demersuri dispuse de persoane din fosta conducere a SRI cu responsabilităţi pe linia protecţiei instituţiei, pentru clarificarea anumitor aspecte punctuale grave legate de o posibilă scurgere de informaţii clasificate din interiorul Serviciului, în contextul apariţiei unor articole de presă.(…) Menţionăm că măsurile de verificare întreprinse în acea perioadă s-au realizat pe fondul identificării unui fost angajat al instituţiei noastre care, în conexiune cu persoane din mass-media, era implicat în activităţi având certe conotaţii penale, de resortul structurii de protecţie internă a instituţiei”[1].

Pe 16 august trustul Intact a anunțat că îl concediază pe Valentin Zaschievici, unul dintre cei patru redactori-șefi ai ziarului, precizând că Intact Media Group (IMG) „consideră că infiltrarea instituțiilor media cu agenți sub acoperire ai Serviciilor secrete constituie o gravă limitare a libertății presei, garantate prin art.30 din Constituția României. (…) Intact Media Group solicită tuturor agenților secreți din presă să demisioneze: în caz contrar, pe măsura colectării probelor referitoare la existența unor angajamente/colaborări ale propriilor angajați cu serviciile secrete, Intact Media Group îi va acționa în instanță pe cei vinovați pentru prejudiciile create”[2]. Întrebat dacă el este Sofia Teodorescu sau știe cine ar putea fi acel personaj, Zaschevici a declarat: „Nu am nici măcar certitudinea existenţei acestui personaj”[3].

ActiveWatch a sesizat Comisia Parlamentară de control a activității SRI în legătură cu acest incident, solicitând acesteia să declanșeze o anchetă, să solicite SRI o situație a numărului agenților sub acoperire infiltrați în redacții, dar și să înceapă demersurile pentru modificarea legislației care permite infiltrarea redacțiilor de agenți ai serviciilor de informații.

Comisia nu a răspuns niciuneia dintre întrebările adresate. Mai mult, răspunsul trimis în numele Comisiei pare a aparține de fapt chiar SRI, atât prin semantica sa, cât și prin modul de adresare („instituția noastră”). ActiveWatch a revenit cu o nouă solicitare adresată Comisiei. Într-un nou răspuns din 31.10.2012, Comisia comună permanentă a Camerei Deputaților și a Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activității Serviciului Român de Informații preciza:

„Comisia nu poate face publică o activitate de examinare/verificare/cercetare derulată decât în măsura în care datele și informațiile accesate ori puse la dispoziție nu ar fi clasificate”.

„SRI nu poate fi obligat de Comisie să informeze Comisia cu privire la mijloacele concrete utilizate în activitatea de culegere de informații”.

„Toate lucrările și actele Comisiei sunt clasificate <>, cu excepția concluziilor cuprinse în  rapoartele Comisiei”.

„Nu au fost evidențiate încălcări ale unor drepturi și libertăți garantate constituțional”.

 

Sursa : Raportul FreeEx "Libertatea presei în România 2012" publicat de ActiveWatch


[1] Comunicat de presă SRI, 15 august 2012.

[2] „Redactorul-șef Valentin Zaschievici a fost concediat de la Jurnalul național”, ReporterVirtual.ro, 16 august, 2012.

[3] „Dezvăluirile ziaristului concediat de la <> despre scandalul <>”, Simona Ionescu, EvZ.ro, 25 august 2012.

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.