Un cotidian își dezvăluie insistent sursele

30 May 2014
Municipiul București, Municipiul București, Romania

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Print

Descriere:

Cotidianul Adevărul și-a dezvăluit sursele în două cazuri diferite, la un interval scurt de timp. Cotidianul a publicat în ediția din 24 martie un articol despre o presupusă mită acordată fratelui președintelui Traian Băsescu, Mircea Băsescu, de către interlopul Sandu Anghel, cunoscut și drept Bercea Mondial. Articolul purta titlul „Mircea Băsescu, acuzat că ar fi fost mituit de Bercea Mondial cu 300.000 de euro”[1]. Aceste informații ar fi fost obținute de la „surse din cadrul anchetatorilor”[2]. Știrea a fost actualizată câteva ore mai târziu, după ce Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) a transmis un comunicat în care se preciza că nu există vreun dosar în lucru care să îl vizeze pe Mircea Băsescu și că procurorul Eugen Iacobescu de la Parchetul Tribunalului Olt nu se va mai ocupa de cazul Bercea. ICCJ a precizat că motivul acestei decizii au fost „scurgerile de informaţii din timpul anchetei şi implicarea numelui lui Mircea Băsescu”[3]. La rândul său, procurorul Iacobescu declarase în aceeași zi că Mircea Băsescu nu este implicat în dosarul lui Sandu Anghel, precizând că nu ştie de un au apărut „astfel de zvonuri”[4].

După acestă declarație a lui Iacobescu, ziarul a decis să facă public numele sursei informației publicate inițial, potrivit căreia Mircea Băsescu ar fi fost inculpat. Sursa ar fi fost chiar procurorul Iacobescu. Adevărul și-a motivat decizia prin contradicțiile din dezvăluirile făcute confidențial de procuror și declarațiile publice le acestuia, contradicții care au pus ziarul într-o lumină proastă: „Adevărul a continuat să fie solidar sursei, protejândui identitatea. Însă, atunci când procurorul a ieşit şi a declarat public că nu ştie de unde au apărut ‚astfel de zvonuri’, am decis să divulgăm numele celui care a lansat acuzaţiile”.[5]

Adevărul a recidivat și a dezvăluit din nou sursa unei știri publicate, redacția invocând etica profesională ca motivație a acestei decizii. Pe 5 mai, ziarul a publicat un material cu titlul „EXCLUSIV SURSE: Victor Ponta, cu avionul la Satu Mare. Premierul ar fi renunţat la o aeronavă militară şi a folosit un avion civil”[6]. Materialul relata despre deplasarea premierului de la Craiova la Satu Mare, fiind publicat în ziua acestei călătorii, la câteva ore după efecturea ei. Autorul susținea, citând surse din Inspectoratul de Poliție al Județului Dolj, că V. Ponta ar fi cerut inițial să zboare cu un avion militar, dar ulterior s-a răzgândit și a zburat cu o aeronavă civilă. Ponta a negat acest zvon imediat ce a ajuns la Satu Mare și a acuzat ziarul Adevărul că a mințit. De asemenea, atât directorul aeroportului Craiova, cât și Ministerul Apărării Naționale au negat că prim-ministrul ar fi zburat cu un avion civil.

Redacția ziarului a decis atunci să facă public numele sursei care le-ar fi oferit autoarelor articolului informația falsă, justificând decizia prin dorința de a-și informa corect cititorii și pentru a-și demonstra profesionalismul („pentru a-i informa corect pe cititorii și (...) pentru a-i asigura că articolul, anunţat încă din titlu ca fiind oferit pe surse, a avut o documentare în conformitate cu deontologia jurnalistică”)[7]. Acesta ar fi fost chiar purtătorul de cuvânt al IPJ Dolj, inspector principal, Alin Apostol. Ziarul a publicat un întreg articol dedicat acestui subiect, în care era descrisă în detaliu activitatea de documentare și de redactare a articolului[8].

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea Presei in România 2014 - 2015" publicat de ActiveWatch


[1]  „Update Video Mircea Băsescu, acuzat că ar fi fost mituit de Bercea Mondial cu 300.000 de euro/ Fotoreportaj”, Adevărul.ro, 24 martie 2011.

 

[2]  Ibidem.

 

[3]  Ibidem.

 

[4]  „Procuror: Bercea Mondial nu a vorbit niciodată despre Mircea Băsescu”, Mediafax.ro, 24 martie 2011.

 

[5]  „VIDEO Intoxicare în cazul <<Șpagă la Mircea Băsescu>>”, Adevărul.ro, 25 martie 2011.

 

[6]  „Exclusiv Surse: Victor Ponta, cu avionul la Satu Mare. Premierul ar fi renunțat la o aeronavă militară și a folosit un avion civil”, Andreea Mitrache, Cristina Cîcău, Adevărul.ro, 4 mai 2014.

 

[7]  „Cum a ajuns <> pentru premierul Victor Ponta. Povestea completă a unei știri pe surse”, Andreea Mitrache, Adevărul.ro, mai 2014.

 

[8]  Ibidem.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.