Lucrători în presă folosiți de baroni locali pentru a intimida funcționari ai statului

24 Jul 2014
Mehedinti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  TV  |  Altele

Descriere:

Stenogramele din dosarul în care Președintele Consiliului Județean Mehedinți este acuzat de trafic de influenţă[1] arată cum Adrian Duicu ordona unor lucrători în presa locală și corespondenți locali ai unor canale naționale de știri să dea telefoane în numele acestor televiziuni pentru a intimida o echipă de control a Ministerului de Interne. Cei doi corespondenți, Adrian Bidilici și Mihai Bădescu, lucrau la două televiziuni locale și erau corespondenții România TV, B1 TV și Realitatea TV. Adrian Bidilici este și directorul televiziunii Tele 2 Drobeta din Turnu Severin.

Conform procurorilor, Duicu îşi folosea influenţa politică pentru a-l menţine în funcţie pe şeful Inspectoratului Judeţean de Poliţie Mehedinți, Constantin Ponea, dar şi pentru a-l promova la Bucureşti în structurile centrale ale Ministerului Administrației și Internelor.

Potrivit stenogramelor publicate de Hotnews, pe 29 iunie 2013, Adrian Duicu aflase de o anchetă a Corpului de Control al ministrului de Interne, anchetă ce viza conducerea IPJ Mehedinți. Imediat, Duicu i-a sunat pe cei doi jurnaliști menționați mai sus și le-a cerut să-l sune pe adjunctul Corpului de Control și să se prezinte nu ca ziariști locali, ci drept jurnaliști de la canalele naționale B1 TV, Realitatea TV, respectiv România TV. Scopul nu era de a realiza un interviu, ci de a-l chestiona pentru desfășurarea respectivului control la o presupusă „comandă politică”: „Îl suni acuma, în secunda asta! (...) Și spui că ești de la România TV.”; „Dar repede (...) Îi spui că ești de la B1”.

Conform procurorilor, cei doi jurnaliști au îndeplinit ordinele lui Duicu, raportându-i acestuia modul în care au decurs convorbirile. Bădescu i-a spus lui Duicu că speră „să-i fi speriat un pic intervenția presei”[2]. Adrian Bidilici și Mihai Bădescu nu au negat că au sunat la ordinul lui Duicu, dar au spus că întrebările lor nu au avut scopul de a intimida ancheta. Niciunul dintre ei nu a publicat nimic despre subiectul respectiv, intervenția lor limitându-se la telefoanele date reprezentantului Corpului de Control la ordinul lui A. Duicu.

De altfel, în același dosar, Adrian Bidilici este acuzat de instigare la dare de mită şi complicitate la folosirea influenţei şi autorităţii, în scopul obţinerii pentru sine de foloase necuvenite. Conform Mediafax[3], procurorii îl acuză pe Duicu că şi-ar fi folosit autoritatea şi influenţa în scopul de a obţine foloase necuvenite pentru două posturi de televiziune controlate de el (Tele 2 Drobeta şi Karisma Tv). Duicu ar fi impus tuturor primarilor şi funcţionarilor publici cu funcţii de conducere de pe raza judeţului Mehedinţi să plătească contravaloarea unor „urări” care aveau să fie difuzate (sub forma unor anunţuri scrise pe „burtiera” ecranului) la cele două posturi de televiziune. Suma adunată ar fi fost de peste 60.000 lei. Acțiunea s-ar fi derulat prin intermediul lui Adrian Bidilici (directorul televiziunii Tele 2 Drobeta) şi Mijache Loredana-Andreea (directoarea societății comerciale prin care operează cele două posturi de televiziune). Adrian Bidilici a spus că nu se consideră jurnalist, ci doar „lucrător în presă”[4].

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea Presei in România 2014 - 2015" publicat de ActiveWatch


[1]  „Stenograme. Cum ordona baronul PSD Adrian Duicu unor jurnaliști să dea telefoane în numele unor televiziuni centrale de știri, pentru a intimida o echipă de control a internelor”, Departamentul Investigații, HotNews.ro, 24 iulie 2014.

[2]  Ibidem.

[3]  „Dosarul Mehedinți: Președintele CJ, șeful IPJ și liderul PSD Orșova, arestați preventiv”, Cătălin Lupășteanu, Mediafax.ro, 4 aprilie 2014.

[4]  „Adrian Bidilici, acuzat în dosarul baronului Duicu: <>”, Laurențiu Ciocăzanu, ReporterVirtual.ro, 4 aprilie 2014.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.