Presa lui Voiculescu, unealtă împotriva Justiției

8 Aug 2014
Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Agresiuni  |  Editoriale (interne)  |  Altele  |  TV  |  Redactor  |  Prezentator  |  Altele

Descriere:

Pe 8 august, judecătorii de la Curtea de Apel Bucureşti, l-au condamnat la 10 ani de închisoare cu executare pe Dan Voiculescu pentru spălare de bani în dosarul privatizării Institutului de Cercetări Alimentare (ICA)[1]. Potrivit procurorilor, Dan Voiculescu a intrat în posesia unei proprietăţi evaluate la 60 de milioane de euro pentru care a plătit 100.000 de euro. Instanţa a decis şi punerea sub sechestru și confiscarea proprietăților lui Dan Voiculescu, inclusiv a sediului Antena 3[2].

Decizia instanței a dat naștere unui nou val de atacuri virulente la adresa Justiției și unei întregi campanii de victimizare din partea instituțiilor media controlate de familia Voiculescu.

Pe 5 august, cu trei zile înainte de pronunțarea instanței, unii dintre cei mai cunoscuți jurnaliști, prezentatori și comentatori ai Antenei 3 au transmis o scrisoare deschisă lui Dan Voiculescu în care își exprimau solidaritatea și sprijinul pentru acesta. Semnatarii își asumau personal situația patronului lor: „Nebunia acestor zile e și războiul nostru! Așa am crescut în compania pe care ați fondat-o. Suntem jurnaliști,  dar și cetățeni ai acestei țări. Consemnăm, dar gândim și înțelegem. Respectăm legile și putem recunoaște abuzul. Abuzul care, astăzi, este împotriva lui Dan Voiculescu. Ieri a fost împotriva doamnei Maria din Rădăuți. Mâine poate fi împotriva oricărui român. Iar abuzul nu poate fi ignorat, nu poate fi uitat, nu poate fi iertat!”[3]

După pronunțarea sentinței a mai apărut o scrisoare publică semnată de jurnalişti, prezentatori și comentatori ai Antena 3. Aceasta cataloga decizia justiției drept un abuz, un „proces politic” a cărui țintă ar fi fost chiar redacția Antenei 3 și afirma că este vorba despre un atac la libertatea presei. „Astăzi, 8 august 2014, s-a consumat una dintre cele mai hidoase manifestări ale regimului de abuz şi represiune care încă sufocă România. 12 oameni, cu chip, nume, suflet, familie, au fost aruncaţi în închisoare în urma unui dosar şi a unui proces construite pe fals, pe temeiuri politice şi alimentate cu ură şi dorinţă oarbă de răzbunare. Noi, jurnaliştii postului de televiziune Antena 3, cea mai puternică şi credibilă instituţie de presă din România, ne asumăm să facem aceste afirmaţii tranşante în legătură cu sentinţa pronunţată astăzi de doi judecători ai Curţii de Apel Bucureşti tocmai pentru că experienţa şi probitatea profesională ne dau competenţă în a spune că acest dosar, generic denumit Telepatia, reprezintă cea mai gravă şi transparentă formă de dictat politic în justiţie. Ţinta acestei operaţiuni de execuţie publică a 12 oameni a fost de la început şi până la capăt fondatorul trustului de presă care deţine în clipa de faţă poziţia numărul unu pe piaţa media din România”[4].

O burtieră a Antenei 3 titra în ziua condamnării: „Antena 3, confiscată de Kovesi”[5], iar jurnalistul Adrian Ursu afirma: „Pentru 10 ani de mandat ticălos al lui Traian Băsescu, 10 ani de închisoare pentru profesorul Dan Voiculescu. (…) Este o sentință după dictare, după dictarea procurorilor, a celor care exercitau presiuni asupra experților”[6].

Pe 10 august, Antena 3 organiza o așa-zisă plimbare-protest la Palatul Cotroceni, președintele Traian Băsescu fiind identificat drept principalul responsabil pentru decizia instanței („cel care se afla indiscutabil la originea abuzului incalificabil la adresa postului nostru de televiziune”[7]). În timpul acțiunii de stradă, un reporter al postului B1 TV a fost agresat de participanții la protest (caz descris în detaliu la capitolul Agresiuni).

Reamintim că o campanie similară a avut loc în 2013, atunci când Dan și Camelia Voiculescu, Sorin Alexandrescu (director general al Antena TV Group), împreună cu Antena TV Group au fost inculpați pentru șantaj de DNA[8]. Rechizitoriul DNA vorbește pe larg despre folosirea instituțiilor media ale familiei Voiculescu  cu scopul de a influența deciziile magistraților.

La începutul lunii octombrie, ANAF anunța că sediul Antenei 3 a trecut în proprietatea statului[9]. Până la momentul redactării acestui raport statul nu a întreprins nicio acțiune care să împiedice activitatea canalului Antena 3.

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea Presei in România 2014 - 2015" publicat de ActiveWatch


[1]  „Dan Voiculescu, încarcerat la Penitenciarul Rahova. A fost condamnat la 10 ani de închisoare. Sentința în dosarul anului”, Biro Attila, Mihaela Stoica, Gândul.info, 8 august 2014.

 

[2]  „Sechestru pe sediile Antena 3 și Grivco”, Cătălin Lupășteanu – Mediafax, Gândul.info, 8 august 2014.

 

[3]  „No comment Angajați și realizatori Antena 3, scrisoare către Dan Voiculescu: Acest dosar fabricat s-ar fi putut închide în orice clipă, dacă ați văzut <>”, C.I. HotNews.ro, 5 august 2014.

 

[4]  „Comunicat Antena 3”, Antena 3.ro, 8 august 2014.

 

[5]  „Galerie foto. Antenele, victimizare în direct, pe Antena 1 și pe Antena 3. Cronica unei emisiuni în care toate vedetele au fost scoase la apărare”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 8 august 2014.

 

[6]  Ibidem.

 

[7]  „Duminică, ora 17,00, Cotroceni”, Radu Tudor, Radu-Tudor.ro, 9 august 2014.

 

[8]  Caz descris în detaliu în Raportul FreeEx 2013.

 

[9]  „Sediul Antena 3 din Băneasa a trecut în proprietatea statului”, Iulia Bunea, PaginaDeMedia.ro, 8 octombrie 2014.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.