Instrumentalizarea politică a protestelor de către televiziunile de partid

12 Aug 2014
Bucuresti

Categorii:

Etică (abateri deontologice)  |  Editoriale (interne)  |  TV  |  Fotoreporter / Cameraman

Descriere:

Manipularea practicată de canalul Antena 3 cu ocazia protestelor din Piața Universității din 2012 a fost confirmată în 2014 și din interiorul televiziunii. Un fost cameraman al postului, Vlad Ilaș, a relatat într-un articol pe blogul personal[1] cum i s-a cerut de către responsabilii editoriali să nu filmeze un banner pe care scria „PDL & USL aceeaşi mizerie”, pentru că „nu putem da aşa ceva post„. Protestele din ianuarie 2012 au fost prezentate de canalele de știri Antena 3 și România TV ca fiind împotriva președintelui Traian Băsescu și a guvernului PD-L, deși mesajul acestora era îndreptat împotriva întregii clase politice. „Scurt, fără explicaţii, protestul de atunci împotriva clasei politice a fost prezentat elegant drept un protest împotriva lui Traian Băsescu”, conform cameramanului Vlad Ilaș[2].

Un incident în care Traian Băsescu a fost scuipat în public de un cetățean (Adrian Zglobiu) a devenit pentru Antena 3 un nou prilej de atacuri la adresa Președintelui și a instituțiilor statului[3]. Persoana care l-a scuipat pe Președinte a fost transformată în erou de Antena 3, care a încercat acreditarea tezei că agresorul ar fi fost în pericol din cauza dosarului deschis de poliție pe numele său pentru gestul comis asupra Președintelui. Unul dintre titlurile apărute pe burtieră în timpul emisiunii Sinteza zilei din 26 mai era: „Ameninţat cu violul pentru că l-a scuipat pe Băsescu”.

Alte afirmații făcute de moderatorul emisiunii și invitații săi în cadrul aceleiași emisiuni[4]:

Mihai Gâdea: Preşedintele Băsescu a primit un scuipat, iar cel care l-a scuipat a fost arestat şi interogat timp de 36 de ore, ceea ce este un abuz. Este inadmisibil într-un stat de drept! (...) Acest domn trebuie protejat! Acest domn trebuie apărat de abuzurile regimului Băsescu! Şi o vom face. Ne-a povestit că i s-au întâmplat lucruri teribile. Când a fost reţinut, mai mulţi oameni ai sistemului i-au adresat ameninţări îngrozitoare. I-au spus că va fi aruncat în închisoarea de la Poarta Albă şi va fi violat!

Hanibal Dumitraşcu: S-a încercat manipularea dvs. printr-o manipulare specifică statului totalitar. Este o operaţiune de înfrângere morală şi mentală a acestui om, dar şi o acţiune de spălare pe creier. Când simţi că tu, ca cetăţean, eşti dispreţuit, recurgi la astfel de gesturi, ce poţi face? Omul acesta nu l-a scuipat pe preşedintele României, ci pe Traian Băsescu.

Mihai Gâdea către Zglobiu: V-am urmărit cu multă, multă atenţie. Şi vă întreb direct: vă este frică? V-au îngrozit? Au reuşit să vă bage frica în oase? V-au dus la spitalul de boli psihice ca să vă discrediteze, dar iată că nu a apărut nimic ca să poată să vă discrediteze. (...) Domnule Zglobiu, din momentul în care aţi fost ameninţat de organele statului, de cei din serviciile secrete, de cei de la protecţie şi pază, cum ne-aţi spus dumneavoastră sau de deţinuţii din închisoare, că veţi fi aruncat în închisoare la Poarta Albă şi acolo veţi fi violat, v-au trecut prin minte gânduri de sinucidere sau ceva de felul acesta?

În dimineața ce a urmat acestei emisiuni, ar fi avut loc o presupusă tentativă de sinucidere a lui Zglobiu, care nu a pus în pericol viața acestuia. Gestul a fost interpretat de Antena 3 drept o consecință a presupuselor presiuni la care ar fi fost supus Zglobiu, în timp ce un membru al CNA, Narcisa Iorga (nominalizată de Președintele Băsescu pentru postul din Consiliu), a acuzat Antena 3 că l-a împins pe Zglobiu să se sinucidă[5] și a sesizat CNA în legătură cu acest caz. „Sinteza Zilei a depășit orice limită admisibilă unui program de televiziune: a determinat un om să se sinucidă. Am înaintat președintelui CNA o autosesizare pentru analiza urgentă a situației, chiar în ședința de mâine”[6].

 

Sursa: Raportul FreeEx "Libertatea Presei in România 2014 - 2015" publicat de ActiveWatch


[1]  „Antena 3, pentru că ați împărțit țara asta în două, n-o să fiți iertați niciodată!”, Vlad Ilaș, VladIlaș.ro, 12 august 2014.

 

[2]  ibidem

 

[3]  „Individul care l-a scuipat pe Președinte, erou la Antena 3”, Laurențiu Ciocăzanu, ReporterVirtual.ro, 27 mai 2014.

 

[4]  Ibidem.

 

[5]  „Narcisa Iorga:    Antena 3 a împins un om să se sinucidă!”, Adrian Halpert, ReporterVirtual.ro, 28 mai 2014.

 

[6]  Ibidem.

 

Linkuri sursă:


Comentează:







Distribuie:

ActiveWatch este o organizație de drepturile omului care militează pentru comunicare liberă în interes public. Programul FreeEx al ActiveWatch beneficiază de o finanțare în valoare de 74 702 euro prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România (www.fondong.fdsc.ro), și de 8 400 de dolari din partea IFEX pentru proiectul “Harta Interactivă a Libertății de Exprimare” (implementat în perioada mai 2014 – iunie 2015).
Pentru informații oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesați www.eeagrants.org.
Pentru mai multe informații despre rețeaua IFEX accesați www.ifex.org.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014 sau a IFEX.